ספאד אס XIII

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
SPAD S. XIII
FBaracca 1.jpg

הספאד SPAD S. XIII היה מטוס קרב דו כנפי, חד מנועי, תוצרת צרפת בתקופת מלחמת העולם הראשונה.

תיאור

המטוס פותח ונבנה על ידי Société Pour L`Aviation et ses Dérivés ‏(SPAD). הספאד היה ממטוסי הקרב הטובים במלחמת העולם הראשונה. נבנו מהדגם הזה 8,472 מטוסים. המטוס היה בשימוש בחילות האוויר במדינות הבאות: ארגנטינה, בלגיה, ברזיל, צ'כוסלובקיה, צרפת, יוון, איטליה, יפן, פולין, האימפריה הרוסית, סיאם, ספרד, טורקיה, ארצות הברית ואורוגוואי.

מטוסי הדגם הקודם S.VII היו בשרות מספטמבר 1916 אבל בתחילת 1917 הכניס חיל האוויר הגרמני לשימוש מטוס בעל ביצועים עדיפים והתעורר הצורך במטוס משופר. מטוס הספאד תוכנן על ידי Louis Béchereau. קודם תוכנן הדגם S. XII שלא זכה להצלחה ולאחר מכן הדגם המוצלח S. XIII.

במטוס היו שיפורים אוירודינמיים, שטח הכנפיים והגה הכוון הוגדלו. הותקן מנוע חדש גדול יותר ומכונת ירייה משופרת. השיפורים הביאו לביצועי טיסה וליכולת קרב משופרים. הספאד היה מטוס הקרב המהיר בזמנו הן ביחס למטוס הבריטי Sopwith Camel והן ביחס למתחרה הגרמני Fokker D.VII. הספאד התפרסם כמטוס חזק בעל יכולת לבצע צלילה מהירה. יכולת התמרון של המטוס במהירות נמוכה הייתה פחות טובה משל המתחרים. הקושי בשיוט והזדקרות חדה במהירות נמוכה גרמו קשיי נחיתה לטייסים לא מנוסים.

הטיסה הראשונה התבצעה ב-4 באפריל 1917 ולאחר חודש החלה ההספקה שלו לצבא צרפת. חילות אוויר נוספים ממדינות ההסכמה אימצו את המטוס כמטוס הקרב שלהן. חיל האוויר של ארצות הברית רכש 893 מטוסים מדגם זה וכמחציתם היו בשימוש גם בשנת 1920. את המטוסים הטיסו טייסי קרב מפורסמים מצרפת, איטליה וארצות הברית.

נתונים טכניים

ביצועים

  • מהירות טיסה מרבית: 218 קמ"ש
  • רום טיסה: 6,650 מטר
  • קצב התרוממות: 2 מטר בשנייה

נשק

  • 2 מכונות ירייה ויקרס (Vickers machine guns), תחמושת בקוטר 7.7 מ"מ

לקריאה נוספת

  • Winchester, Jim. Fighter - The World`s Finest Combat Aircraft - 1913 to the Present Day. barnes & Noble Publishing, Inc. and Parragon Publishing. מסת"ב 0-7607-7957-0.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ספאד אס XIII בוויקישיתוף