סימון אלגברי (שחמט)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
סימון אלגברי

הסימון האלגברי הוא השיטה הסטנדרטית לרישום ותיאור המהלכים במשחק שחמט. הוא מבוסס על מערכת קואורדינטות לזיהוי ייחודי של כל משבצת בלוח.[1] הוא משמש את רוב הספרים, המגזינים והעיתונים.

מתן שמות למשבצות

כל משבצת בלוח מזוהה על ידי זוג קואורדינטות ייחודי – אות ומספר – מנקודת מבטו של השחקן הלבן. העמודות האנכיות של משבצות , הנקראות "Files", מסומנות מ־a עד h (בעברית, מ־א' עד ח') משמאלו של השחקן (צד המלכה) לימין (צד המלך). השורות האופקיות של המשבצות, הנקראות "Ranks", ממוספרות מ-1 עד 8 החל מהצד של השחקן הלבן. לפיכך לכל משבצת יש זיהוי ייחודי של אות העמודה ואחריה מספר השורה. לדוגמה, המשבצת הראשונית של המלך הלבן מוגדרת כ-e1 (בעברית: ה1).

מתן שמות לכלים

כל סוג כלי (מלבד רגלים) מזוהה באות גדולה. שחקנים דוברי אנגלית משתמשים באותיות K עבור מלך, Q עבור מלכה, R עבור צריח, B עבור רץ ו-N עבור פרש. אותיות ראשוניות שונות משמשות בשפות אחרות.

בספרות השחמט, במיוחד זו המיועדת לקהל בינלאומי, האותיות הספציפיות לשפה מוחלפות לעיתים קרובות בסמלים מוכרים אוניברסליים; לדוגמה, ♞c6 במקום Nc6. סגנון זה ידוע בתור "סימון אלגברי של צלמיות". ערכת הסמלים השונים של יוניקוד כוללת את כל הסמלים הדרושים לסימונים אלגבריים של צלמיות.[2]

סימון עבור מהלכים

בסימון אלגברי סטנדרטי (או בצורה קצרה), כל מהלך של כלי מסומן באות הגדולה של הכלי, בתוספת הקואורדינטות של משבצת היעד. לדוגמה, Be5 (רץ עובר ל-e5), Nf3 (פרש עובר ל-f3). עבור מהלכי רגלי, אין אות המשמשת לציון הכלי, רק משבצת היעד ניתנת. לדוגמה, c5 (הרגלי עובר ל-c5).

כאשר כלי מבצע הכאה, "x" מוכנס מיד לפני משבצת היעד. לדוגמה, Bxe5 (הרץ מכה את הכלי ב-e5). כאשר רגלי מבצע הכאה, העמודה ממנה יצא הרגלי משמשת לזיהוי הרגלי. לדוגמה, exd5 (הרגלי על עמודה e מכה את הכלי ב-d5).

הכאה דרך הילוכו מסומנת על ידי ציון עמודת היציאה של הרגלי המכה, ה-"x", ומשבצת היעד (לא המשבצת של הרגלי שהוכה). לעתים מוסיפים גם את הסיומת "ep" המציינת שההכאה הייתה דרך הילוכו.[3] לדוגמה, exd6 ep.

כאשר המהלך ברור, הכאת רגלי מתוארת לפעמים על ידי ציון העמודות המעורבות בלבד (exd או אפילו ed). צורות מקוצרות אלו נקראות לפעמים "סימון אלגברי מקוצר" או "סימון אלגברי מינימלי".

אל מהלך שמציב את המלך של היריב בשח בדרך כלל מצורף הסימן "+". לחלופין, לפעמים משתמשים בדקר (†) או בקיצור "ch". פרסומים מסוימים מציינים שח שנגלה עם קיצור כמו "dis ch", או עם סמל ספציפי. שח כפול מסומן בדרך כלל כמו שח, אך לפעמים מיוצג באופן ספציפי כ-"dbl ch" או "++", במיוחד בספרות שחמט ישנה יותר. פרסומים מסוימים כגון ECO משמיטים כל אינדיקציה לשח.

מט בסיום המהלכים מיוצג על ידי הסימן "#" בסימון FIDE סטנדרטי וב-PGN. המילה "mate" (מט) משמשת בדרך כלל במקום; מדי פעם נעשה שימוש בדקר כפול () או סימן פלוס כפול (++), אם כי סימן הפלוס הכפול משמש גם לייצג שח כפול כאשר מלך מותקף על ידי שני כלי יריב בו זמנית. מט מיוצג על ידי "" (סימן אי-שוויון) באפליקציית השחמט של macOS. בפרסומים ברוסית ובפרסומים לשעבר בברית המועצות, שבהם ההכאות מסומנות ב-":", מט עשוי להיות מיוצג גם ב-"X" או "x".

הערות שוליים

  1. ^ Hooper, David; Whyld, Kenneth (1996). "standard notation". The Oxford Companion to Chess (2nd ed.). Oxford University Press. p. 389. ISBN 0-19-280049-3.
  2. ^ "Test for Unicode support in Web browsers".
  3. ^ "FIDE Laws of Chess taking effect from 1 January 2018". FIDE. 2018-01-01. נבדק ב-12 ביולי 2020. {{cite web}}: (עזרה)
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

38458160סימון אלגברי (שחמט)