סיווייז ג'איינט
האונייה בעת שנקראה נוק נביס (Knock Nevis) | |
תיאור כללי | |
---|---|
סוג אונייה | מכלית נפט |
ציוני דרך עיקריים | |
מספנה | סומיטומו תעשיות כבדות, יוקוסוקה שביפן |
תקופת הפעילות | 1981–הווה (כ־43 שנים) |
אחריתה | נגרטה באלאנג שבמדינת גוג'אראט בהודו בינואר 2010 |
מידות | |
הֶדְחֶק | 646,642 טון |
תפוסה | 260,941 טון |
מעמס | 564,763 טון |
אורך | 458.45 מטר |
רוחב | 68.8 מטר |
שוקע | 24.6 מטר |
נתונים טכניים | |
מהירות | 16 קשר (30 קמ"ש) |
צורת הנעה | טורבינת קיטור 50,000 כ"ס |
סיווייז ג'איינט (באנגלית: Seawise Giant, ומאוחר יותר נקרא שמה Happy Giant, Jahre Viking, Knock Nevis ולבסוף Mont) הייתה מכלית נפט בקטגוריית מכלית-על. סיווייז ג'איינט הייתה האונייה הארוכה ביותר ובעלת המעמס הגדול ביותר שנבנתה אי-פעם. בתפוסה מלאה היא הייתה במעמס 564,763 טון, בשוקע 24.6 מטר, בקטגוריית קייפסייז, ממדים שבעטיים לא יכלה לעבור בתעלת פנמה, תעלת סואץ או תעלת למאנש. הסיווייז ג'איינט היא העצם הגדול ביותר בעל הנעה עצמית שנבנה על ידי האדם. שימושה האחרון היה כמצבור נפט גולמי צף שעגן בסמוך לחופי קטר במפרץ הפרסי. למרות גודלה העצום הסיווייז ג'איינט לא הייתה האונייה הגדולה ביותר בעולם במונחי תפוסה ברוטו, אלא החמישית בגודלה בהיסטוריה, 260,941 טון. ארבע האוניות בעלות התפוסה ברוטו הגדולה ביותר היו מכליות-על מדגם בטילוס (Batilus), אשר נבנו במחצית השנייה של שנות ה-70.
בדצמבר 2009 נמכרה האונייה לגורטי אוניות הודים, ולמסעה האחרון מן המפרץ הפרסי להודו נקראה בשם "מונט" (Mont). היא הועלתה באופן מכוון על החוף באלאנג, במדינת גוג'אראט בהודו ופורקה לצורך מיחזור בינואר 2010.
היסטוריה
סיווייז ג'איינט נבנתה בשנת 1979 על ידי חברת סומיטומו תעשיות כבדות (Sumitomo Heavy Industries) ביפן, במספנת אופמה, בעיר יוקוסוקה, כמכלית-על במעמס 418,000 טון ושמה הראשון היה "אופמה" (Oppama) על שם המספנות בהן נבנתה, זאת לאחר שבעליה היווניים לא עמד בתשלומים ולא יכול היה לקבל לידיו את האונייה.
האונייה נמכרה לחברת אוניות מהונג קונג בשם Orient Overseas Container Line, אשר הורה למספנות להאריך את האונייה ולהוסיף לה 156,000 טון מעמס. לאחר שנתיים נוספות קיבלה האונייה את השם "סיווייז ג'איינט", והחלה לפעול.
לאחר הגדלת האונייה היא הייתה במעמס של 564,763 טון, באורך כולל של 458.45 מטר ובשוקע של 24.6 מטר. באונייה היו 46 מכלים ו-31,541 מטר מרובע של סיפון. הגה הכיוון של האונייה שקל 230 טון והמדחף 50 טון.
ב-14 במאי 1988, במהלך מלחמת איראן-עיראק, ניזוקה האונייה בהתקפת חיל האוויר העיראקי בעודה חולפת במצר הורמוז כשהיא נושאת נפט גולמי מאיראן. היא טבעה והוכרזה אבודה. זמן קצר לאחר תום המלחמה האונייה, חולצה ממקומה והובאה בגרירה למספנות חברת קפל (Keppel Company) בסינגפור. באוקטובר 1991 היא שבה לשרות בשם הפי ג'איינט (Happy Giant). עוד באותה שנה היא נקנתה על ידי איל הספנות הנורווגי יורגן יארה (Jørgen Jahre) ב-39 מיליון דולר ונקראה יארה ויקינג (Jahre Viking). עד לשנת 2004 הפליגה בדגל נורווגי.
בשנת 2004 נקנתה על ידי חברת המכליות הנורווגית אולסן (First Olsen Tankers), שמה שונה לנוק נביס (Knock Nevis) והיא הפכה למצבור נפט גולמי צף אשר עגן באופן קבוע סמוך לשדה נפט בקטאר.
בדצמבר 2009 נמכרה כגרוטאה לסוחרי פירוק אוניות הודים והפליגה בדרכה האחרונה להודו בשם מונט. היא פורקה בהודו בינואר 2010. עוגן האונייה, במשקל 36 טון, נשמר ונשלח לתצוגה במוזאון הימי בהונג קונג.
קישורים חיצוניים
- Jahre Viking במאגר הנתונים של משמר החופים האמריקני (באנגלית)
- Jahre Viking, סרטון באתר יוטיוב מתוך תוכניתו של ג'רמי קלארקסון
20869122סיווייז ג'איינט