סטנטון מקדונלד-רייט
שגיאת לואה ביחידה יחידה:תבנית_מידע בשורה 261: תבנית אמן ריקה. סטנטון מקדונלד-רייט (באנגלית: Stanton Macdonald-Wright; 8 ביולי 1890 - 22 באוגוסט 1973), היה אמן אמריקאי מודרני. הוא היה מייסד שותף של זרם הסינכרומיזם, שיטת ציור מופשטת מוקדמת, מבוססת צבע, שהייתה תנועת האמנות האוונגרדית האמריקאית הראשונה שקיבלה תשומת לב בינלאומית. [1]
ראשית חייו
סטנטון מקדונלד-רייט נולד בשרלוטסוויל, וירג'יניה בשנת 1890. שמו הפרטי, סטנטון, נבחר לכבוד פעילת זכויות הנשים אליזבת קיידי סטנטון. מאוחר יותר הוא הוסיף מקף בשם משפחתו לאחר שנשאל שוב ושוב אם הוא קשור לאדריכל המפורסם פרנק לויד רייט. את גיל ההתבגרות בילה בסנטה מוניקה, קליפורניה, שם ניהל אביו מלון על שפת הים. אביו של מקדונלד-רייט היה אמן חובב וגם איש עסקים, עודד את התפתחותו האמנותית של בנו מגיל צעיר ונתן לו שיעורי ציור פרטיים. אחיו הבכור של סטנטון, וילארד הנטינגטון רייט, היה סופר ומבקר שזכה לתהילה בינלאומית בשנות ה-20 של המאה ה-20 על ידי כתיבת הרומנים הבלשים של פילו ואנס.[2]
סינכרומיזם: אירופה וניו יורק
לאחר שהתחתן בגיל שבע עשרה נסע מקדונלד-רייט לפריז עם אשתו כדי להכיר את האמנות האירופית וללמוד בסורבון, ובאקדמיה ז'וליאן, [3] ובאקדמיה קולרוסי. הוא ועמיתו מורגן ראסל למדו אצל הצייר הקנדי פרסיבל טיודור-הארט בין השנים 1911 ו-1913. הם הושפעו עמוקות מתורת הצבעים של המורה שלהם, שחיבר את איכויות הצבע לאלו של המוזיקה. כמו כן הושפעו מיצירותיהם של דלקרואה, והאימפרסיוניסטים, סזאן ומאטיס ששמו דגש רב על קומפוזיציות של צבע. במהלך השנים הללו מקדונלד-רייט וראסל פיתחו את גישת הסינכרומיזם. הם ביקשו לשחרר את הציור מתיאור מילולי של העולם, והאמינו שציור הוא פרקטיקה הדומה למוזיקה ויש להתנתק מהאסוציאציות הייצוגיות.
מקדונלד-רייט שיתף פעולה עם ראסל בציור "סינכרומי" מופשט והעלו תערוכות במינכן ביוני 1913, בפריז באוקטובר 1913 ובניו יורק במרץ 1914. תערוכות אלו ביססו את הסינכרומיזם כסגנון באמנות המודרנית. אף על פי שחסידים של אמנים מופשטים אחרים טענו מאוחר יותר שהסינכרומיסטים רק שאלו את עקרונות הפשטת הצבעים מהאורפיזם. נקודה זו עוררה ויכוח חזק בין מקדונלד-רייט וראסל.
בשנת 1915, פרסם אחיו של סטנטון, עורך ומבקר מוערך בעולם הספרות הניו יורקי, את אחד הספרים הראשונים והמקיפים על אמנות מודרנית שהופיעו בארצות הברית. "ציור מודרני והמשמעות שלו" שנכתב בחשאי על ידי סטנטון. הספר סקר את תנועות האמנות העיקריות של המאה הקודמת ממאנה לקוביזם, משבח את עבודתו של סזאן. הסופר טען כי בקרוב האמנות המופשטת של צבע טהור תחליף את הריאליזם. הסינכרומיזם עצמו, מוצג כנקודת הסיום הרצויה של האמנות המודרנית. [4]
זמן לא רב לאחר שחזר לניו יורק, מקדונלד-רייט נפרד מראסל, אך שניהם המשיכו לעבוד בסגנון סינכרומיסטי, או עם אפקטים צבעוניים סינכרומיסטיים. אם כי הציור של מקדונלד-רייט החל לכלול גם דימויים ייצוגיים. הם ערכו תערוכה נוספת של בניו יורק ב-1916 וקיבלו קידום משמעותי ותמיכה ביקורתית מווילארד.[5] ב-1916. מקדונלד-רייט הציג את עבודותיו בגלריה המפורסמת של אלפרד שטיגליץ בניו יורק ב-1917. ובכל זאת המכירות והמוניטין לא התממשו ומצבו הכלכלי היה קשה.
קליפורניה
מתוך הכרה בכך שלעולם לא יוכל להתפרנס בניו יורק, עבר מקדונלד-רייט ללוס אנג'לס ב-1918. בשנת 1920, בתמיכתו של שטיגליץ, הוא ארגן את התערוכה הראשונה של אמנות מודרנית בלוס אנג'לס, "התערוכה של מודרניסטים אמריקאים" במוזיאון מחוז לוס אנג'לס להיסטוריה, מדע ואמנות, והציגה גם סינכרומיות מופשטות בקנה מידה גדול משלו. ב-1922 הוא הפך לראש ליגת הסטודנטים לאמנות בלוס אנג'לס. הוא גם השתלב בתיאטרון המקומי, שימש כמנהל גילדת התיאטרון של סנטה מוניקה וכן כתב וביים מחזות, עיצוב תפאורות ושיחק בעצמו.
למקדונלד-רייט הייתה נוכחות משמעותית ואישיות כריזמטית בעולם האמנות של לוס אנג'לס במשך העשורים הבאים. הוא היה מנהל חטיבת דרום קליפורניה של פרויקט האמנות הפדרלי של מינהל העבודות משנת 1935 עד 1943.[6] הוא השלים באופן אישי כמה פרויקטים גדולים של אמנות אזרחית, כולל ציורי הקיר בבית העירייה של סנטה מוניקה. לאחר מלחמת העולם השנייה החל מקדונלד-רייט להתעניין באמנות ובתרבות היפנית, מה שהוביל לחידוש אלמנטים סינכרומיסטיים ביצירתו. הוא לימד אמנות במשך שנים רבות ב-UCLA וגם החזיק סטודיו בקיוטו ובפירנצה.
בתחילת שנות ה-50, עבודתו של מקדונלד-רייט נשכחה. התעניינות מחודשת במודרניזם האמריקאי הוביל לגילויו בהדרגה מחדש. הוא זכה לרטרוספקטיבות במוזיאון לאמנות של מחוז לוס אנג'לס ב-1956, באוסף הסמיתסוניאן הלאומי לאמנויות יפות בוושינגטון ב-1967, וב-1967. גלריות לאמנות של UCLA בשנת 1970. [7]
התערוכה: "Synchromism and American Color Abstraction: 1910–1925", הייתה תערוכה נודדת בשנים 1978–1979. תחילתה במוזיאון וויטני לאמנות אמריקאית, והייתה אירוע פרשת מים בהתעוררות עניין מחודש בסינכרומיזם. בשנים 2001–2002 הוצגה רטרוספקטיבה מרכזית של סטנטון מקדונלד-רייט במוזיאון צפון קרוליינה לאמנות, במוזיאון לאמנות של מחוז לוס אנג'לס ובמוזיאון יוסטון לאמנויות יפות, שאצר החוקר הסינכרומיסט והביוגרף של מקדונלד-רייט וויל סאות' .
הוא היה נשוי שלוש פעמים.
מקדונלד-רייט מת בקליפורניה בשנת 1973, בגיל שמונים ושלוש.
ציוריו נמצאים באוסף הקבוע של המוזיאון לאמנות מודרנית, מוזיאון המטרופוליטן לאמנות, מוזיאון וויטני לאמנות אמריקאית, מוזיאון ברוקלין, המוזיאון לאמנויות יפות בבוסטון, מוזיאון האמנות של מחוז לוס אנג'לס והמוזיאון הלאומי לאמנות גלריית פורטרטים, ועוד.
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ^ Norma J. Roberts, The American Collections (Columbus, Ohio: Columbus Museum of Art, 1988), p. 94.
- ^ Biographical information for this entry is taken from Will South, Color, Myth, and Music: Stanton Macdonald-Wright and Synchromism (Raleigh: North Carolina Museum of Art, 2001)
- ^ Dictionnaire de la peinture ([Nouv. éd.) / sous la dir. de Michel Laclotte et Jean-Pierre Cuzin ; avec la collab. d'Arnauld Pierre], Gallica, 2003 (בצרפתית)
- ^ John Loughery, Alias S.S. Van Dine (New York: Scribners, 1992), p. 96.
- ^ Wright, Bob, "Art Diary: Stanton Macdonald-Wright," Orange Coast Magazine, (February 1984), pp. 140–141
- ^ Kalfatovic, Martin R. (1994). The New Deal Fine Arts Projects: A Bibliography, 1933–1992. Metuchen, New Jersey: The Scarecrow Press. p. 370
- ^ Wright, Willard Huntington Wright. Modern Painting: Its Tendency and Meaning. New York: John Lane, 1915.
38688484סטנטון מקדונלד-רייט