סטאר קונטרול (סדרת משחקים)
סטאר קונטרול (Star Control), היא סדרה של שלושה משחקי מחשב. שני המשחקים הראשונים בסדרה נכתבו על ידי פרד פורד ופול רייק השלישי, שגם הגו את הקונספט והיקום, ושווקו על ידי חברת Accolade. אך המשחק השלישי נכתב על ידי Legend Entertainment. בבסיס המשחקים היה קרב חלל בין חלליות בסגנון המשחק Spacewar, סביבו הוספו אלמנטים של אסטרטגיה ומשחק הרפתקאות. המשחק הבולט בסדרה הוא השני, שנחשב בעיני רבים לאחד המשחקים הטובים ביותר של שנות ה-90 בשל ריבוי הסגנונות, העלילה המורכבת וההומור הרב שבו. המשחק השני הופץ כתוכנה חופשית לפני מספר שנים.
המשחק הראשון
המשחק הראשון בסדרה, שהופץ בשנת 1990, נקרא "Star Control: Famous Battles of the Ur-Quan Conflict". הוא התבסס על קרבות חלל שכונו melee שבהם נלחמו בכל פעם שתי חלליות זו בזו סביב כוכב לכת. סביב קרבות אלו פותח משחק אסטרטגיה שבו הניע השחקן ספינות בין צביר כוכבים, בנה בסיסים וחלליות נוספות וכדומה. העלילה היחידה שבמשחק הייתה עלילת רקע שסיפרה על מלחמה בין שתי בריתות שונות: "ברית הכוכבים החופשיים" (שבה היו גם בני האדם) ו"היררכיית עבדי הקרבות" שהונהגה בידי האור-קוון - גזע של חייזרים דמויי תמנון. המשימות השונות במשחק היו מעטות (אף כי למשחק צורפה תוכנה שאיפשרה הכנת משימות חדשות) ולא הכילו עלילה של ממש.
עיקר כוחו של המשחק היה ב-melee, שבו בא לידי ביטוי העיצוב של החלליות והגזעים השונים. היו שבעה גזעים בכל אחד מהצדדים, כל אחד עם חללית משלו, כאשר לכל חללית יתרונות וחסרונות משל עצמה. למשל, הספינה של האור קוון הייתה משחתת ענקית וחסינה שירתה מטחי פלזמה הרסניים ושיגרה חלליות תקיפה קטנות, אך היא גם הייתה איטית ומסורבלת יחסית. לעומתה, החללית של הארילו, אחד הגזעים בברית הכוכבים החופשיים, הייתה קטנה ומהירה, עם לייזר מתביית קצר טווח ויכולת העתקה.
המשחק השני
המשחק השני בסדרה הופץ בשנת 1992 ונקרא "Star Control II: The Ur-Quan Masters", ונחשב על ידי רוב מעריצי הסדרה למשובח שבכותריה. המשחק הוסיף לספינות שכבר היו קיימות 11 ספינות חדשות (וגזעים חדשים) ושיפר את מנגנון ה-melee (שניתן היה לשחק בו בנפרד), אך המשחק לא התמקד בקרבות, ועיקרו היה משחק הרפתקאות עם אלמנטים אסטרטגיים, עם דגש על עלילה מורכבת ודיאלוגים ארוכים ומלאי הומור.
עלילת המשחק מתרחשת מספר שנים לאחר שהמלחמה שהתרחשה במשחק הראשון הסתיימה בניצחונם של האור-קוון. בזמן המלחמה חללית מחקר של בני אדם הגיעה אל כוכב לכת מרוחק וגילתה בו מפעל של גזע חייזרים עתיק ומסתורי, אך בשל המלחמה נותקה החללית מכדור הארץ ונותרה תקועה על הכוכב. לאחר שנים רבות הצליחו החוקרים לגלות כי המפעל מיועד לייצור ספינות חלל, ובעזרת המשאבים שברשותם בנו שלד של ספינת חלל שמסוגלת לנוע בעל חלל ולחזור לכדור הארץ. השחקן נכנס לנעליו של קפטן ספינה זו. עם שובו לכדור הארץ מגלה הקפטן כי בני האדם נכלאו בידי האור-קוון על פני הכוכב מתחת למעטה אדום, והקשר היחיד שלו איתם הוא באמצעות תחנת חלל המקיפה את כדור הארץ. מנקודת מוצא זו מתחיל הקפטן בחקר הגלקסיה על מנת לאתר את חברי הברית הישנה, לפגוש חייזרים חדשים שיסייעו לו, להשיג משאבים וציוד ולגלות את מקור כוחם של האור-קוון והדרך לנצחם. המשך העלילה שופך אור חדש על האור-קוון, על בני בריתם ועל הסיבות למלחמה המקורית.
בין מעלותיו הבולטות של הכותר, השיחות אותם מנהל הקפטן עם הגזעים הניכרים בדרכו. דיאלוגים אלה עשירים בהומור משובח, לצד המידע החשוב שמועבר לעיתים כבדרך אגב. מכיוון שתשובות שונות מובילות לתוצאות שונות ישנו מימד של דיפלומטיה למשחק, אך עלילתו המרכזית היא לינארית באופיה והשחקן אינו מסוגל להשפיע על הדרך שבה תתפתח, אף שיש לו חופש פעולה רחב לבחור את הסדר והקצב שבו יתקדם בה.
המשחק השלישי
המשחק השלישי (שנקרא פשוט "Star Control 3") הופץ בשנת 1996, ורבים מחובבי הסדרה ראו בו אכזבה קשה[דרוש מקור]. למרות שבפני עצמו המשחק נחשב לסביר, בתור המשך למשחק השני הוא היה פחות טוב מקודמו. הסגנון נותר דומה לזה של המשחק הקודם - משחק הרפתקאות עתיר דיאלוגים וחקר כוכבים, עם קרבות חלל. התווסף למשחק גם ממד של אסטרטגיה עם האפשרות לבנות בסיסים, אך תכונה זו לא תרמה רבות למשחק. הטענות שהופנו כלפי המשחק היו שהחופש שהוענק לשחקן היה נמוך מאשר בקודמו, היו פחות ספינות וגזעים (גזעים רבים מהמשחק הקודם לא שותפו במשחק החדש ואף לא ב-melee), ממשק ה-melee היה מבלבל, המוזיקה הייתה גרועה יותר מזו של המשחק הקודם והגרפיקה, למרות שאיכותה הייתה טובה מזו של המשחק הקודם, לא יכלה לחפות על עיצוב בעייתי של חלק מהחייזרים. חלק מהדיאלוגים העתיקו ישירות דיאלוגים מהמשחק הקודם, וגם חלק מהמשימות היו דומות לאלו של המשחק הקודם. עוד טענה כנגד המשחק הייתה שהעלילה מורכבת הרבה פחות ואינה תואמת את המשחק הקודם, ושכמה תעלומות שהוצגו במשחק השני נפתרו בצורה מאכזבת במשחק השלישי.
רבות מהבעיות הללו נתלו בכך ששני המעצבים המרכזיים של המשחק הקודם לא שותפו כלל בהכנת המשחק השלישי. חלק מהמעריצים היו כה מאוכזבים עד שהם הכריזו שהמשחק השלישי כולו היה פשוט חלום רע של הקפטן ומעולם לא התרחש בפועל.
המשחק הרביעי
אף שמשחק רביעי (בשם "StarCon") תוכנן, הוא מעולם לא הופץ, ובוטל בשלבי הפיתוח הראשונים. התכנון היה שהמשחק יזכיר בסגנונו את Colony Wars.
גרסת הקוד הפתוח של המשחק השני
בשנת 2002 שחררו יוצרי המשחק השני את קוד המקור של המשחק תחת רישיון GNU GPL תחת השם "The Ur-Quan Masters" (שכן השם "Star Control" נותר סימן רשום). בזכות זאת החלו מעריצים של המשחק בפיתוח שלו ובהפצתו לכל סוגי מערכות ההפעלה ובפרט למערכות הפעלה מודרניות. החל מגרסה 0.4 של המשחק ניתן לשחק בו עד סופו ללא בעיות. גרסתו האחרונה של העיבוד עומדת על 0.6.2, ובנוסף למשחק עצמו העובד בצורה חלקה גם מכיל דברים רבים שלא היו בהוצאה המקורית כמו אפשרות למשחק רשת, שיפורים גרפיים, תיקוני באגים, אפשרויות חיפוש וגרסאות רמיקס מודרניות למוזיקה הישנה של המשחק.
האפשרות למשחק המשך
בשל הקהילה הגדולה שעדיין קיימת למשחק, פרד פורד ופול רייך הציעו באתרם את האפשרות לשכנע את חברתם אקטיוויז'ן לאשר להם לפתח משחק המשך, בתנאי שישיגו מספיק קולות של תומכים בכך.
קישורים חיצוניים
- ביקורת המשחק באתר המשחקים Games.co.il (בעברית)
- טויז פור בוב - האתר הרשמי של יוצרי הסדרה
- דף העצומה למשחק המשך
- The pages of Now and Forever - מאתרי המעריצים המקיפים ביותר של הסדרה
- The Star Control Discussion Board
- The Ur-Quan Masters - האתר הרשמי של גרסת הקוד הפתוח של המשחק
- משחק ה-Melee במצב מקוון - דורש ג'אווה
- Timewarp - משחק המשך (תוכנה חופשית) למשחק השני שנכתב על ידי מעריצים