סחר הוגן
סחר הוגן (Fair Trade) היא שיטה אלטרנטיבית לשיטת הסחר הרווחת כיום בעולם, הנקראת "סחר חופשי".
אידאולוגיה
בניגוד למשווקים רגילים, מטרת משווקים בסחר הוגן אינה הגדלת רווחיהם. בשיטת הסחר ההוגן מצמצמים בפערי התיווך בין היצרן לצרכן, ובכך ניתן להחזיר לידי היצרן אחוז גבוה יותר מהמחיר הקמעונאי למוצר. מסחר הוגן מחזיר נתח גדול יותר של הרווחים בחזרה ליצרנים. אחת מדרישות התקן לסחר הוגן הוא כי תהליך היצור יתרחש בהליך משותף, זאת כדי להבטיח תנאי עבודה הוגנים ואת השתתפותם של כל היצרנים בהחלטות הנוגעות לתהליך הייצור. ארגוני ההפצה והתקנים של הסחר ההוגן מעודדים את הקואופרטיבים של היצרנים לספק לכל חבריהם הטבות בריאות, טיפול בילדים ואפשרות להלוואות. בנוסף מעודדים את היצרנים להשקיע חלק מרווחיהם בחזרה בקהילותיהם.
לטענת תומכי שיטת הסחר ההוגן, הסחר החופשי, למרות המשתמע משמו, הוא גישה אידאולוגית הגורסת כי לשם רווחים "כל האמצעים כשרים". גישה זו, לטענתם, מתבטאת ביחס לא הוגן למגזר היצרני (החקלאים בשדות הקפה, פועלים בסדנאות היזע וכו') - החל משכר מתחת לשכר המינימום המקומי, איסור על התארגנות היצרנים באיגודי עובדים, שעות עבודה מרובות ולפעמים אף פגיעה פיזית בעובדים.
שיטת הסחר ההוגן נותנת ליצרנים אפשרות למחיה הוגנת תוך שמירה על אורח חייהם, על ידי מסחר המתקיים ישירות עם הצרכן, ללא תיווך של תאגיד בעל מטרות רווח ותוך מתן כבוד ליצרן.
עקרונות הסחר ההוגן הם:
- יצירת הזדמנויות ליצרנים מעוטי יכולת כלכלית
- שכר הוגן
- יצירת עצמאות אצל היצרנים
- תנאי עבודה הולמים
- שוויון מגדרי
- שמירה על הסביבה
הארגון לקביעת תקנים FLO International מעניק לחברות אישור סחר הוגן.
בישראל
בארץ קיימות מספר עמותות העוסקות בסחר הוגן. עמותת פעולה ירוקה פועלת בשני מישורים לקידום סחר הוגן בארץ: קמפיין חברתי ושיווק מוצרי סחר-הוגן. עמותת סינדיאנת הגליל פועלת באזור הצפון ומשווקת מוצרי סחר הוגן מחקלאות גלילית[1]. מעצב הלוגו הישראלי וממציא השם סח"ה הוא המעצב אמיר דוידי.
אחת הדרכים לקיים סחר הוגן היא בעזרת העדפה מכוונת לצריכה מאזורים פריפריאליים וקידום צדק חברתי[2]. כל זאת ניתן לעשות בעזרת הכלכלה השיתופית הקוראת לצרכנים לחזק זה את זה ולא את התאגידים הגדולים. יתרה מכך, בעזרת כלכלה שיתופית מקוונת ( קבוצות הפייסבוק כדוגמת פשפשוק ו-Rentitb ) ניתן לעשות העדפת רכישה לאזור הדרום (ואזורים פריפריאליים נוספים) מכל האזורים בארץ ובמחירים נוחים יותר.[3]
ראו גם
קישורים חיצוניים
שגיאות פרמטריות בתבנית:ויקישיתוף בשורה
פרמטרי חובה [ שם ] חסרים
- התו החברתי של עמותת במעגלי צדק
- סחר הוגן - באתר "פעולה ירוקה"
- מיכל רז-חיימוביץ', אילו חברות משווקות מוצרי סחר הוגן - ואיפה אפשר למצוא אותם?, באתר גלובס, 31 במרץ 2010
- עמותת "סינדיאנת הגליל"
- ynet, יום הסחר ההוגן: צרכנות עם מוסר, באתר ynet, 11 במאי 2007
שגיאות פרמטריות בתבנית:הארץ
פרמטרי חובה [ 4 ] חסרים מיכל רמתי, "סחר הוגן בישראל: יש אבל מעט", באתר הארץ
שגיאות פרמטריות בתבנית:הארץ
פרמטרי חובה [ 4 ] חסרים ליז פתרסטון, ניו יורק טיימס, "כוס קפה עם תווית סחר הוגן, בבקשה", באתר הארץ- טלי חרותי-סובר, חנות למוצרי סחר הוגן נפתחת בתל-אביב, באתר TheMarker, 9 ביוני 2009
- Fair Trade Resource
- ארגון הסחר ההוגן העולמי