סוקטה TB 30 אפסילון
![]() |
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
| |
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים. | |
![]() | |
מאפיינים כלליים | |
---|---|
סוג | מטוס אימון |
יצרן | סוקטה |
משתמש ראשי | חיל האוויר הצרפתי,חיל האוויר הפורטוגזי,הכוחות המזוינים של טוגו,הכוחות המזוינים של סנגל |
סוקטה TB 30 אפסילון הוא מטוס אימונים צבאי קל, המיוצר על ידי SOCATA (שהייתה אז חלק מאיירוספסיאל). מדובר במטוס דו מושבי בתצורת טנדם, עם שלדת אוויר מתכתית. טיסת הבכורה של אב הטיפוס הראשון נערכה ב-22 בדצמבר 1979.
עיצוב ופיתוח

בשנת 1978 דרש חיל האוויר הצרפתי מטוס מאמן בסיסי חדש עם מושבי טנדם ומנוע בוכנה. SOCATA הציעה את ה-TB 30B, שהתבסס על TB 10 Tobago, ונבחר בפברואר 1979.[1]
הראשון מבין שני אבות-טיפוס טס ב-22 בדצמבר 1979,[2] אך בדיקות הראו כי לאפסילון היו בעיות בטיפול, ולכן הוא עוצב מחדש. השינויים כללו סנפיר סוחף לאחור, רצועת גחון, מטוס זנב גדול יותר, וכנפיים עם קצות אליפטיים שהגדילו את מוטת הכנפיים מ-7.40 מ' ל-7.59 מ'. אב הטיפוס הראשון טס מחדש עם השינויים הללו ב-31 באוקטובר 1980, ובעיות הטיפול נפתרו בהצלחה.[3]
האפסילון הוא מטוס חד-כנף מונופלאי נמוך עשוי מתכת, מונע על ידי מנוע Lycoming O-540 שטוח עם שש בוכנות, שמניע מדחף דו-להבי. המטוס מצויד בגלגל אף נשלף. הטייס והמדריך יושבים יחד מתחת לחופה פרספקס הזזה, עם פריסת תא טייס שמסייעת במעבר למטוס Dassault/Dornier Alpha Jet, שאליו עוברים סטודנטים צרפתיים לאחר סיום הכשרתם באפסילון.[2]
אב הטיפוס הראשון הוסב למטוס ניסוי עבור מנוע הטורבו-פרופ Turbomeca TP 319 Arrius, וטס בתצורה זו לראשונה ב-9 בנובמבר 1985.[2] לאחר מכן הוסב מטוס הניסוי למאמן טורבו-פרופ ייעודי בשם TB 31 Oméga, שהונע על ידי מנוע Turbomeca Arrius 1A2 בהספק של 360 קילוואט (483 כ"ס) וצויד במושבי פליטה. הוא חזר לטיסה ב-30 באפריל 1989.[4] המטוס הוצע במסגרת התחרות המשותפת של חיל האוויר וצי ארצות הברית למערכת אימון מטוסים ראשונית, שנועדה להחליף את מטוסי Beechcraft T-34 Mentor ו-Cessna T-37. עם זאת, ההצעה נדחתה ולא הניבה מכירות.[5]
היסטוריה תפעולית
חיל האוויר הצרפתי (ארמי דה ל'אייר) ביצע הזמנה ראשונית ל-30 מטוסי אפסילון בשנת 1981, ולאחר מכן הוזמנו עוד מטוסים עם סך כולל של 150 הזמנות. המשלוחים הראשונים החלו ב-1983, כאשר קורסי ההכשרה המבוססים על האפסילון החלו בספטמבר 1984.[6][7]
הזמנות יצוא עבור האפסילון התקבלו מטוגו לשלושה מטוסים חמושים ב-1984, שנמסרו ב-1986, עם רביעי שסופק מאוחר יותר להחליף מטוס שהתנגש. בנוסף, פורטוגל הזמינה 18 מטוסים ב-1987, אשר הורכבו בפורטוגל על ידי OGMA.[2]
גרסאות
- TB 30 Epsilon : מטוס אימונים צבאי
- TB 31 Oméga : גרסה מוצעת מונעת טורבו-פרופ של ה-TB 30 Epsilon. רק מטוס אחד נבנה
מפעילים
חיל האוויר לשעבר | חיל האוויר כיום |
![]() |
![]() |
![]() | |
![]() |
ביבליוגרפיה
- "מדריך: כוחות האוויר של העולם". Flight International, 11–17 נובמבר 2008, עמ' 52–76.
- דונלד, דוד. האנציקלופדיה של מטוסי העולם. אטוביקוק, אונטריו: Prospero Books, 1997, עמ' 19–20. מסת"ב 1-85605-375-X.
- הייל, קרייג. "מדריך: כוחות האוויר של העולם". Flight International, כרך 178, מספר 5257, 14–20 ספטמבר 2010, עמ' 26–53.
- הייל, קרייג. "מדריך כוחות האוויר של העולם". Flight International, כרך 182, מספר 5370, 11–17 דצמבר 2012. עמ' 40–64.
- ג'קסון, פול. "אפיסילון ... מאמן נגיש מטארב". Air International, כרך 32, מספר 1, ינואר 1987, עמ' 7–15. ISSN 0306-5634.
- למברט, מארק. Jane's All The World's Aircraft 1990–91. קואולסדון, בריטניה: Jane's Defence Data, 1990. מסת"ב 0-7106-0908-6.
- למברט, מארק. Jane's All The World's Aircraft 1993–94. קואולסדון, בריטניה: Jane's Data Division, 1993. מסת"ב 0-7106-1066-1.
- Langeard, Olivier (מאי 2019). ""Zébulon" autour des pylônes: un Français à Reno sur "Epsilon"" [זבולון בין העמודים: צרפתי ברינו על האפסילון]. Le Fana de l'Aviation (בצרפתית) (594): 42–47. ISSN 0757-4169.
- Méal, Xavier (מאי 2019). "Socata TB 30: une nouvelle vie pour l'"Epsilon"" [Socata TB 30: חיים חדשים לאפסילון]. Le Fana de l'Aviation (בצרפתית) (594): 39–41. ISSN 0757-4169.
- Méal, Xavier (מאי 2019). "TB 30 "Epsilon": voltige en patrouille sur la Bourgogne" [TB 30 אפסילון: אקרובטיקה עם פטרול על הבורגונדי]. Le Fana de l'Aviation (בצרפתית) (594): 49–51. ISSN 0757-4169.
- טיילור, ג'ון W.R. Jane's All The World's Aircraft 1988-89. קואולסדון, בריטניה: Jane's Defence Data, 1988. מסת"ב 0-71060-867-5.
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ↑ Jackson 1987, p. 8.
- ^ 2.0 2.1 2.2 2.3 Taylor 1988, p. 56.
- ↑ Jackson 1987, pp. 9–10.
- ↑ Lambert 1990, p. 88.
- ↑ Lambert 1993, pp. 92–93.
- ↑ Jackson 1987, p. 9.
- ↑ Jackson 1987, pp. 11–15.
- ↑ Hoyle Flight International 2012, p. 50.
- ^ 9.0 9.1 9.2 "World Air Forces 2023". Flight Global. Flightglobal Insight. 2022. נבדק ב-8 במרץ 2023.
{{cite news}}
: (עזרה)
סוקטה TB 30 אפסילון40448028Q1700432