נמל התעופה הבין-לאומי זאיד

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נמל התעופה הבינלאומי זאיד
مطار أبو ظبي الدولي
נתוני השדה
קוד IATA
‏AUH‏
קוד ICAO
‏OMAA‏
סוג השדה ציבורי
מפעיל חברת שדות התעופה של אבו דאבי
עיר סמוכה אבו דאבי
משרת את איחוד האמירויות
בסיס לחברות
קואורדינטות 24°25′59″N 054°39′04″E / 24.43306°N 54.65111°E / 24.43306; 54.65111
גובה מעל פני הים 27 מטר
http://www.abudhabiairport.ae
מסלולי טיסה
כיוון
מגנטי
אורך סוג
מסלול
רגל מטר
13R/31L 13,451 4,100 אספלט
13R/31L 13,451 4,100 אספלט
סטטיסטיקה (2016)
מספר הנוסעים 25,964,178
תנועות מטוסים 207,486
מטען 984.388

נמל התעופה הבינלאומי זאידערבית: مطار أبو ظبي الدولي) (קוד AUH :IATA, קוד OMAA :ICAO), המוכר גם כנמל התעופה הבינלאומי אבו דאבי הוא נמל תעופה בין-לאומי הנמצא באבו דאבי, בירת איחוד האמירויות.

נמל התעופה, הממוקם 30.6 ק"מ ממזרח[1] לעיר אבו דאבי, הוא השני בגודלו באיחוד האמירויות, ושירת כ-26 מיליון נוסעים בשנת 2016. יש לו שלושה טרמינלים: טרמינל 1 (מחולק למסופים 1A ו-1B), טרמינל 2 וטרמינל 3. הנמל משתרע על שטח של 8,500 דונם. הטרמינלים שלה נשלטים על ידי איתיחאד איירווייז, שהיא חברת התעופה הלאומית של איחוד האמירויות הערביות והשנייה בגודלה במדינה לאחר האמירטס. יותר מ-30 חברות תעופה הציעו טיסות ליותר מ-120 יעדים ביותר מ-60 מדינות[2].

היסטוריה

שנים מוקדמות

נמל התעופה אל-באאטן על האי אבו דאבי שימש בעבר כשדה התעופה הראשי של אבו דאבי וכולל מסלול המראה אחד. עם הכמות הקטנה הזו, מטוסים קטנים יותר נחתו על מסלול לא מסודר, ליד אל-בטאאן, והנוסעים הועברו לבניין קטן ומאולתר. טיסות מעטות הופעלו מאל-בטאאן וכללו טיסות לערים אחרות במזרח התיכון ולנמל התעופה בומביי צ'הטרפטי שיוואג'י. לאחר שנים רבות של פעילות, שדה התעופה הועבר ליבשה בשנת 1982. כיום הוא משמש כשדה תעופה למטוסים פרטיים.

שדה התעופה החדש כלל מסוף לוויין עגול (עם שרוולים) ועם חיבור יחיד למסוף חצי עגול[3][4]. עיצוב זה נתן ליותר מטוסים להיות בשדה בו זמנית. בסוף שנות ה-90 ובתחילת שנות ה-2000 בוצעו עבודות משמעותיות במסוף הלוויין, כדי לספק את הגידול במספר הנוסעים. שיפוץ זה כלל את הרחבת אזורי ההמתנה של הנוסעים ויצירת מקומות חניה נוספים. המסוף הראשי עבר גם כמה שינויים, במיוחד בחזית החיצונית. בנוסף, טרמינל 2 נוצר כדי להקל על הלחץ של הטרמינל הראשי. לטרמינל 2, עם זאת, אין שרוולים, ומשתמש באוטובוסים כדי להעביר את הנוסעים בין המטוס לבין הטרמינל. טרמינל 3, הוקם בחמש השנים האחרונות והוא משמש בעיקר את איתיחאד.

בשנים הראשונות להקמתו לא הייתה קיימת תחבורה ציבורית לשדה, למעט רכב פרטי או מוניות. עם הקמתה של רשת האוטובוסים של אבו דאבי, הובילו שירותי אוטובוסים עירוניים לשדה התעופה[5].

פיתוח במהלך שנות ה-2000

עם הנסיגה של התמיכה של חברת התעופה האזורית גאלף אייר לאחר כמעט חמישה עשורים, איתיחאד הפכה לחברת התעופה הראשית בנמל. היא קיבלה תמיכה מלאה מממשלת איחוד האמירויות הערביות, ועשתה כברת דרך ארוכה מאז הטיסה הראשונה שלה בשנת 2003. המנכ"ל הקודם של גאלף אייר ג'יימס הוגאן גם הועבר לאיתיחאד, והביא ידע בתעשייה וניסיון.

בדצמבר 2011 חתמה ממשלת אבו דאבי על מכתב כוונות להקמת מתקן מעבר מהיר של ארצות הברית, בדומה למתקני המעבר המהיר בקנדה, ארובה, ברמודה, איי בהאמה ואירלנד[6]. איתיחאד הטיסה את הטיסה הראשונה שלה לארצות הברית מהמתקן 25 בינואר 2014[7][8][9].

בשנת 2011, הוענק לשדה התעופה המקום השני במזרח התיכון על תחרות איכות שירות שדה התעופה על ידי מועצת שדות התעופה הבין-לאומית[10][11] בשדה התעופה חגגו את יום השנה ה-30 שלה בשנת 2012[12].

טרמינל 3 החדש, מתקן ביניים בהיקף של 1 מיליארד דירהאם איחוד האמירויות (כ-270 מיליון דולר), מתוכנן לאפשר את צמיחת הנוסעים בשדה התעופה לפני הפתיחה המתוכננת של המסוף החדש בדצמבר 2017, אשר נדחה בסופו של דבר בשנתיים. הוא בשימוש עיקרי של איתיחאד. המסוף הוסיף לשדה התעופה יכולת קיבולת משבעה מיליון נוסעים בשנה ל-12 מיליון נוסעים. הוא גם הוסיף 10 שערים חדשים, שניים מהם תואמי איירבוס A380[13].

בפברואר 2024 שונה שם הנמל לנמל התעופה הבינלאומי זאיד.

מתקנים

הרחבות

עבודות פיתוח החלו בבניית מסוף נוסעים ובניין מרכזי חדשים לטרמינל החדש, והם צפויים להיות בין שני מסלולי המראה וקרואים יחדיו "טרמינל המגרש". עם השלמת הבנייה בשנת 2019 (הבנייה מתעכבת בכשנתיים), הטרמינל החדש יגדיל את קיבולת הנוסעים של שדה התעופה ליותר מ-30 מיליון איש בשנה, עם אופציות להכפיל את קיבולתו ב-60 מיליון[14]. מתקן נוסף אמור להגדיל את היכולת עד ל-80 מיליון איש.

הפרויקטים להרחבת תוכנית המתאר כוללים מסלול נוסף באורך 3,100 מ', במרחק של 2,000 מ' מהמסלולים הקיימים, מגדל חדש בגובה 110 מטרים בין שני המסלולים עם המרכז החדש לפיקוח טיסה, מתקני מטען ותחזוקה משופרים, והתפתחויות מסחריות אחרות על הקרקע הסמוכה לנמל התעופה וצפונה לו.

לאחר הוספת שטח כולל של 34 קמ"ר, הפרויקט השאפתני יהיה הבסיס עבור החברה הלאומית של איחוד האמירויות הערביות, איתיחאד איירווייז, ובנוסף תהיה המשתמשת העיקרית של מתקני המטען החדשים, שיכולים לטפל בכ-2 מיליון טונות מטען בשנה. סמוך למתקני המטען החדשים הוקצו קרקעות לפעילות מסחרית, פארקים מסחריים ופיתוח נכסים. מתקני התחזוקה של המטוסים ימשיכו להיות מרוכזים בצד הדרומי של שדה התעופה הבנוי כרגע. התוכנית מקצה גם קרקע למפעילים אחרים, כגון רויאל ג'ט ואבו דאבי תעופה.

בין שאר ההיבטים של הפרויקט, כאשר יושלם, זה עמדות מטוסים מרוחקות, אשר יושלמו עם תאורת קרקע בשדה התעופה וצינורות דלק.

החלק החיצוני של הטרמינל עוצב על ידי חברת האדריכלות הבין-לאומית קון פדרסון פוקס.

טרמינל עירוני

מתקן צ'ק-אין קיים במרכז העיר אבו דאבי, עבור נוסעים המעוניינים לבצע צ'ק-אין בעיר לפני שהם מגיעים לנמל התעופה. מתקן זה, המכונה טרמינל העיר, דומה לטרמינלים בשדה התעופה, ויש לו טרקלין ואמצעי תחבורה. לאחר שסיימו את הצ'ק אין בעיר, הנוסעים יכולים להגיע לנמל התעופה רק שעה אחת לפני עזיבתם. בדיקה נוספת במתקן מופעלת על ידי איתיחאד איירווייז בקניון איתיחאד בפאתי דובאי[15].

מסלולי המראה

לנמל התעופה הבין-לאומי של אבו דאבי יש שני מסלולים מקבילים, 13R/31L ו-13L/31R, שניהם 4,100 מ '× 60 מ'[16].

תחבורת קרקע

איתיחאד איירווייז מספקת שירות הסעות יוקרתי משדה התעופה הבין-לאומי של אבו דאבי אל נמל התעופה הבין-לאומי אל-עין, וקניון דובאי[17].

משרד התחבורה מספק הסעות ברחבי אמירות אבו דאבי[18].

תאונות ותקריות

  • 1980- טיסה של גאלף אייר מפקיסטן לנמל התעופה הישן, התרסקה במדבר בשטח איחוד האמירויות הערביות, כל הנוסעים נהרגו[19].
  • 19 באפריל 2007- קטר איירווייז איירבוס A300 התלקחה בזמן תחזוק בהאנגר. לא היו הרוגים אבל המטוס נהרס לחלוטין[20].
  • 16 בפברואר 2016- משאית תדלוק של איתיחאד איירווייז במטוס איירבוס A380 התלקחה בזמן שמילאה מחדש דלק. לא היו הרוגים[21].

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ נמל התעופה הבין-לאומי אבו דאבי, באתר מפות Google
  2. ^ Etihad Airways Route Map, flights.etihad.com
  3. ^ Al Bateen - About us (History), ‏2014-04-21
  4. ^ Aviation Photo #2197483: Airbus A330-223 - Air Berlin, Airliners.net
  5. ^ Bus Transportation, www.dot.abudhabi.ae (ארכיון)
  6. ^ Schmidt, Michael S. (2012-06-13). "U.S. Adds to Screenings for Departures at Foreign Airports". The New York Times (באנגלית אמריקאית). ISSN 0362-4331. נבדק ב-2017-12-14.
  7. ^ US pilots slam Abu Dhabi airport facility move, www.tradearabia.com
  8. ^ "First flight departs to US using Customs checkpoint in Abu Dhabi". The National (באנגלית). נבדק ב-2017-12-14.
  9. ^ https://www.gpo.gov/fdsys/pkg/CHRG-113hhrg81871/pdf/CHRG-113hhrg81871.pdf
  10. ^ VIP Airport Lounge Pass: Save 60% on booking, www.teechusells.co.uk (באנגלית) (ארכיון)
  11. ^ airportservicequalityawards.com - This website is for sale! - airportservicequalityawards Resources and Information., www.airportservicequalityawards.com
  12. ^ Three decades of success | About Abu Dhabi International Airport | Airport Information | Abu Dhabi International Airport, ‏2015-01-15
  13. ^ About Abu Dhabi International Airport, ABUDHABI AIRPORT
  14. ^ Midfield Terminal Complex Development, ABUDHABI AIRPORT
  15. ^ Reporter, Barbara Bibbo', Staff (2004-07-28). "Easy check-in facilities draw air travellers to city terminal". GulfNews. נבדק ב-2017-12-15.
  16. ^ General Civil Aviation Authority - UAE AIP - United Arab Emirates, ‏2013-12-30
  17. ^ Book flights to Dubai (XNB) | Etihad Airways, flights.etihad.com (באנגלית)
  18. ^ To and From the Airport, ABUDHABI AIRPORT
  19. ^ Archives, Compiled by Gulf News (2010-09-03). "Timeline: Plane crashes in the UAE". GulfNews. נבדק ב-2017-12-15.
  20. ^ Gamco Hangar Fire Abu Dhabi, www.iasa.com.au
  21. ^ "Uh Oh: Etihad A380 Refueling Truck Fire In Abu Dhabi - One Mile at a Time". One Mile at a Time (באנגלית אמריקאית). 2016-02-19. נבדק ב-2017-12-15.
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

38121747נמל התעופה הבין-לאומי זאיד