מש-אנה-פדה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
Gnome-colors-edit-find-replace.svg
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.

מש-אנה-פדה - בשומרית: meš-an-ne-pad-da שפירושו איש (גיבור) שנבחר על ידי שמיים, היה הלוגאל (המלך) הראשון של השושלת הראשונה בעיר מדינה אור (לפי רשימת המלכים השומרית). הוא שלט בה בין השנים 2563 לפנה"ס - 2524 לפנה"ס בערך.

ברשימה מצוין שהוא לקח את השליטה בעיר מלוגאל קילדו ששלט לפני כן בעיר. כנראה הוא כבש את העיר כיש, הוא הוסיף לעצמו תואר לוגאל כיש. התואר הזה שימש גם כמה מלכים שמלכו אחריו. לפי כתובת טומאל (Tummal Inscription) הוא ובנו מש-קי-אנג-ננה תחזקו אחרי גילגמש ובנו אור-נון-גל את המקדש הראשי לאנליל של ניפור, כתובת זאת מחזקת את מעמדם כשליטי שומר. חיזוק נוסף לעובדת היותם שליטי שומר הם אתרי הקבורה הממפוארים ששנמצאו באור.

בנו האחר של מש-אנה-פדה, א-אנה-פדה, לא מופיע ברשימת המלכים השומרית, אך ממקורות אחרים ידוע כי בנה מקדש באזור תל אל-עובייד של היום.

העיר אור הגיעה בתקופתו לשיא עוצמתה. בין שאר התארים מש-אנה-פדה החזיק בתואר "נו-גי (ה)" (בעל הזונה (השמימית?), המופיעה גם תחת השם אינאנה (Inanna בשומרית) ועשתר באכדית. בתואר הזה הוא טען לבעלות על המקדש השייך לה, שהיה בין המקדשים החשובים. גם כן ידוע התואר של אשתו נין-בן-דה (Nin-ban-da בשומרית) - "נין" (בעלת הבית), דבר השולל את קשריה לתואר הראשון.

לפי כתובת שנמצאה על חרוז העשוי מלפיס לזולי הוא הביא מתנות למלכי מארי ואביו היה מש-קלמ-דוג. באטמים מקברות המלכים באור נמצאו שמות של מש-אנה-פדה וקודמיו (שלא מוזכרים ברשימה ונמצאו רק בממצאים ארכאולוגיים): מש-קלמ-דוג, א-קלמ-דוג ונין (מלכה או אשת דת בשומרית) שובד (shubad בשומרית) (פו-אבי (Puabi) באכדית).

בשנות ה-50 של המאה ה-20 העלה אדמונד גורדון השערה לפיה מש-אנה-פדה ומס-אלים (me-silim/salim בשומרית) שהיה "מלך כיש" היו דמות היסטורית אחת, המקור להשערתו היה החילוף בין שמותיהם בפתגמים מסוימים מבבליות מאוחרות. אין הוכחה חד משמעית להשערה זו. חוקרים מאוחרים יותר נטו להתייחס אליהם כאל שני אנשים, ולהשערתם מס-אלים קדם למש-אנה-פדה בכרונולוגיה.