משחק עומס

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.

משחק עומס הוא מקרה פרטי של משחק פוטנציאל, בפרט הוא משחק פוטנציאל מדויק בתורת המשחקים. הוא הומצא על ידי רוזנטל במאמר משנת[1]73.
במשחק זה קיימים משאבים עם מחיר התלוי במס' השחקנים המשתמשים בו כשהמחיר המשולם על ידי כל שחקן הוא סכום המחירים של המשאבים אשר הוא מחזיק.
דוגמה למשחק עומס היא תנועה ברשת כבישים - כאשר השחקנים הם הנהגים, המשאבים הם הכבישים, המחיר הוא העומס בכביש והאסטרטגיה היא מסלול הנסיעה וכל נהג נוסף הנוסע בכביש מעלה את המחיר(=הזמן) המבוזבז על ידי כל נהג.

דוגמה

הנוסעים רוצים להגיע מהעיר s לעיר t. הכבישים עם פונקציית העומס x הם כבישים רגילים - ככל שיסעו בהם יותר מכוניות הם יהיו יותר עמוסים ולכן זמן הנסיעה יעלה. ואילו הכבישים בעלי פונקציית העומס 1 הם אוטוסטרדות - לא משנה כמה מכוניות יסעו בהם - העיכוב ( שהוא המחיר) יהיה קבוע - זמן הנסיעה. זהו בדיוק משחק עומס אם נגדיר את המשאבים להיות הכבישים, פונקציית העומס להיות פונקציית המשאבים והשחקנים להיות הנוסעים בכביש.

הגדרה פורמלית

בהינתן קבוצת משאבים , ואוסף אסטרטגיות של n שחקנים כאשר פרופיל האסטרטגיות של שחקן הוא .
לכל משאב נגדיר פונקציית עלות לא יורדת.
לכן לכל שחקן מוגדרת גם פונקציית עלות

משחק עומס כמשחק פוטנציאל

כל משחק עומס הוא משחק פוטנציאל. המסקנה הנגגזרת מכך היא שלכל משחק עומס קיים שיווי משקל נאש
ההוכחה לכך די פשוטה ומסתכמת בהגדרת פונקציית הפוטנציאל כך:
מה שאומר שפונקציית הפוטנציאל של המשחק מוגדרת כ"מחיר הכללי" של המערכת.

תכונות עיקריות

  • מחיר היציבות של כל משחק עומס הוא לכל היותר 2.
  • קיים תמיד לפחות ש"מ נאש יחיד.

ראו גם

לקריאה נוספת

הערות שוליים

  1. ^ ] R.W. Rosenthal. A class of games possessing pure-strategy Nash equilibria. International Journal of Game Theory, 2(1):65–67, 1973.