מקס אימלמן
שגיאת לואה ביחידה יחידה:תבנית_מידע בשורה 261: תבנית אישיות ביטחונית ריקה. מקס אימלמן (בגרמנית: Max Immelmann; 21 בספטמבר 1890 - 18 ביוני 1916) היה הטייס הראשון שהוכרז כאלוף הפלות בשירות האוויר הגרמני במלחמת העולם הראשונה. אימלמן רשם לזכותו 15 הפלות של מטוסים של מדינות ההסכמה והיה, בנוסף, הטייס הראשון (יחד עם אוסוואלד בלקה) אשר זכה לעיטור פור לה מריט, וזאת בעבור ביצועיו בעת המלחמה. כן קרוי על שמו, ככל הנראה בטעות, תמרון אווירי ידוע (נסיקה תוך העלאת הזווית עד כדי התהפכות, ואז גלגול כדי להתיישר בגובה רב יותר, וכשהחרטום בכיוון ההפוך). אימלמן נהרג במהלך קרבות החזית המערבית במלחמת העולם הראשונה.
ביוגרפיה
שנותיו המוקדמות
מקס אימלמן נולד בדרזדן לאב תעשיין אשר מת בעוד אימלמן צעיר. אימלמן נותר עם אמו, ושמר איתה על קשר הדוק עד יום מותו. בשנת 1905 החל אימלמן ללמוד בבית ספר לצוערים בעיר הולדתו. בשנת 1911, עם סיום לימודיו, הוא הצטרף לגדוד מסילות ברזל כתת-קצין. במרס 1912 פרש אימלמן מהצבא כדי ללמוד הנדסת מכונות, וחזר לצבא עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה. תחילה הוצב בגדוד מסילות ברזל כקצין מילואים, תוך המתנה למינוי. בנובמבר 1914 החל אימלמן בלימודי טיס, הוסמך כטייס והחל מפברואר 1915 הוצב בצפון צרפת. ב-3 ביוני 1915 נפגע מטוסו של אימלמן על ידי מטוס צרפתי, אך הוא הצליח להנחיתו בטריטוריה בשליטה גרמנית, ועל כך עוטר בצלב הברזל מדרגה שנייה.
טייס יירוט
בסוף יולי החל אימלמן להטיס גרסה מוקדמת של מטוס מדגם פוקר איינדקר, ובכך בעצם הפך לאחד מטייסי הקרב הראשונים, על אחד ממטוסי הקרב הייעודיים הראשונים. זמן קצר אחר כך, ב-1 באוגוסט, נרשמה לזכותו הפלת המטוס הראשונה. הטייס היריב, וויליאם רייד (Reid), שסבל מארבע פציעות בידו השמאלית ומנוע מטוסו שבת, נחת נחיתת אונס. אימלמן נחת לידו, שבה אותו והגיש לו עזרה ראשונה. בעבור קרב זה הוענק לאימלמן עיטור צלב הברזל מדרגה ראשונה. בספטמבר הפיל אימלמן עוד שלושה מטוסים. שתי הפלות נוספות בהמשך אותו חודש, לאחר שהופקד על הגנתה האווירית של ליל, הפכו אותו לאלוף ההפלות הגרמני הראשון (אלוף הפלות, באנגלית: Ace, נחשב מי שהפיל חמישה מטוסים או יותר). מכאן ואילך אימלמן ואוסוואלד בלקה הובילו לסירוגין את רשימת ההפלות של מטוסי אויב. ב-15 בדצמבר הפיל אימלמן את המטוס השביעי וב-12 בינואר 1916, את השמיני. באותו יום עצמו אימלמן ובלקה קיבלו את העיטור הגרמני הגבוה ביותר: פור לה מריט. עד ל-23 באפריל הפיל אימלמן עוד שישה מטוסים ובסך הכול, 14 (אחד יותר מבלקה באותו מועד). יומיים אחר כך מטוסו נפגע קשה בקרב עם שני מטוסים בריטיים, והוא נאלץ לנחות נחיתת אונס.
מותו
ב-18 ביוני הוביל אימלמן מבנה של ארבעה מטוסי פוקר לאיתור גף של שמונה מטוסים בריטיים. אלה חצו את קווי הגרמנים באזור אראס, למטרת סיור וצילום, עת נתקלו במבנה שהוביל אימלמן. בקרב שהתפתח נרשמה לזכות אימלמן הפלה בלתי מאושרת. בשעה 21:45 לחם אימלמן שנית ליד הכפר לנץ (Lentz). המטוס אשר נגדו לחם תחילה הופל, אך ההפלה נזקפה לבסוף לזכות טייס גרמני אחר. בהמשך הקרב הופל מטוסו של אימלמן על ידי מטוס בריטי נוסף, ואימלמן נהרג. הוא נקבר בעיר הולדתו דרזדן.
לקריאה נוספת
- Franks, Norman; Bailey, Frank W.; Guest, Russell. Above the Lines: The Aces and Fighter Units of the German Air Service, Naval Air Service and Flanders Marine Corps, 1914–1918. Grub Street, 1993. מסת"ב 0-948817-73-9, מסת"ב 978-0-948817-73-1.
- Guttman, Jon. Pusher Aces of World War 1. Oxford, UK: Osprey Publishing Co, 2009. מסת"ב 978-1-84603-417-6.
- Immelmann, Frantz. Der Adler von Lille. Liepzig, Austria: K.F. Koehler Verlag, 1934, reprinted as Immelmann: The Eagle of Lille. Havertown, Pennsylvania: Casemate, 2009. מסת"ב 978-1-932033-98-4.
- Shores, Christopher, Air Aces. Greenwich, Connecticut: Bison Books, 1983. מסת"ב 0-86124-104-5.
- Thompson, J. Steve with Peter C. Smith. Air Combat Manoeuvres: The Technique and History of Air Fighting for Flight Simulation. Hersham, Surrey, UK: Ian Allan Publishing, 2008. מסת"ב 978-1-903223-98-7.
- van Wyngarden, G. Early German Aces of World War I. Oxford, UK: Osprey Publishing Ltd, 2006. מסת"ב 1-84176-997-5.
- Wheeler, Allen. Building Aeroplanes for Those Magnificent Men London: Foulis, 1965.
קישורים חיצוניים
- אימלמן באתר אודות אלופי הפלות: Ace Pilots: Immelmann (באנגלית)
- אימלמן באתר אודות מלחמת העולם הראשונה: First World War: Immelmann (באנגלית)
- אימלמן באתר אודות לחימה אווירית, כולל פירוט ההפלות: Max Immelmann page at theaerodrome.com (באנגלית)
24689476מקס אימלמן