מעבר סימפלון

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מעבר סימפלון
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית

מעבר סימפלוןצרפתית: Col du Simplon; בגרמנית: Simplonpass; באיטלקית: Passo del Sempione) הוא מעבר הרים, אחד ממעברי האלפים בין שווייץ לאיטליה, בין האלפים הפניניים לבין האלפים הלפונטיניים. הרום המרבי שלו הוא 2,005 מ' מעל פני הים. בראשית המאה ה-20 נחצבה תחת המעבר מנהרת סימפלון, שהייתה מנהרת הרכבת הארוכה בעולם לאורך רוב המאה ה-20.

היסטוריה

למעבר הייתה חשיבות במשך מאות שנים, וחשיבותו האסטרטגית הגיעה לשיאה בעת המלחמות הנפוליאוניות בין 1801 ל-1805. נפוליאון בונפרטה הורה על סלילת דרך במעבר על מנת להעביר ציוד צבאי וארטילריה מעמק הרון לצפון איטליה. מאז שימש המעבר כציר כרכרות דואר ונוסעים (שהוחלפו בשירות אטובוסים של חברת הדואר)[1]. הכביש שנסלל במעבר היה צר וסגור בימות החורף. בשנות ה-50 של המאה ה-20 החליטה ממשלת שוויץ לסלול במקום כביש משופר, שיוכל להיות פתוח לכל אורך השנה. ב-1970 נפתח הכביש, שכלל מסתורים מפי מפולת שלגים ומנהרות גבוהות, לאורך 37 ק"מ בין בריג-גליס שבקנטון ואלה לבין הכפר גונדו שעל גבול איטליה.

תמונה פנורמית של מעבר סימפלון
תמונה פנורמית של מעבר סימפלון

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מעבר סימפלון בוויקישיתוף

הערות שוליים

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

מעבר סימפלון24590033