מסילת הרכבת ליברפול מנצ'סטר

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מסילת הרכבת ליברפול מנצ'סטר
מידע כללי
מדינה הממלכה המאוחדת
עיר לנקשייר
מידע על ההקמה
פתיחת הקו 15 בספטמבר 1830
מידע על הקו
אורך הקו 50 קילומטר
רוחב המסילה 1435 מ"מ

מסילת הרכבת ליברפול - מנצ'סטר (L&MR) הייתה מסילת הרכבת הבין-עירונית הראשונה בעולם.[1] היא נפתחה ב-15 בספטמבר 1830 בין העיירות ליברפול ומנצ'סטר במחוז לנקשייר בצפון-מערב אנגליה. זה הייתה גם מסילת הברזל הראשונה שהסתמכה באופן בלעדי על קטרים המונעים בכוח קיטור, (ללא תלות בסוסים); המסילה הראשונה שיהיה כפולה לחלוטין לכל אורכה; קו הרכבת הראשון שיש לו מערכת איתות אמיתית; הקו הראשון עם לוח זמנים מלא; והראשון לשנע דואר. המסילה תוכננה ונבנה על ידי ג'ורג' סטיבנסון ואורכה היה 50 קילומטרים (31 מייל).

מסילת הרכבת נבנתה בעיקר כדי לספק הובלה מהירה יותר של חומרי גלם, מוצרים מוגמרים ונוסעים בין נמל ליברפול למפעלי הכותנה והמפעלים של מנצ'סטר והעיירות הסובבות אותה. רכבות הובלו על ידי קטרי קיטור של החברה בין שתי הערים, אם כי הותרו עגלות וקרונות פרטיים. הובלה בכבלים של רכבות משא בוצעה במורד מנהרת ה-Wapping באורך 1.26 מייל (2.03 ק"מ) שהייתה בעלת שיפוע תלול בדרך מצומת אדג' היל לרציף ליברפול.

קו הרכבת הצליח כלכלית, והשפיע על התפתחות מסילות הברזל ברחבי בריטניה בשנות ה-30 של המאה ה-19. מסילות ברזל באותו זמן פותחו על ידי חברות פרטיות למטרת רווח. הנסיעה ברכבת הייתה מהירה, זולה ויותר נוחה ביחס לחלופות (סוסים, או שיט באוניה) ולכן מסילות הברזל התפתחו במהירות. בין 1826 ל-1836 נפתחו מסילות באורך כולל של 378 מיילים. ב-1844 נפתחה המסילה South Eastern Railway שהגיע עד דובר, והאורך הכולל של המסילות במדינה הגיע ל-2210 מיילים. Railways, www.parliament.uk (באנגלית) ועד 1850 מחוזות רבים באנגליה קושרו זה לזה ואל לונדון הבירה.[2]

בשנת 1845 נקלטה הרכבת על ידי שותפתה העסקית העיקרית, Grand Junction Railway (GJR), אשר בתורה אוחדה בשנה שלאחר מכן עם הרכבת של לונדון וברמינגהם ועם הרכבת מנצ'סטר וברמינגהם כדי ליצור את חברת הרכבת לונדון וצפון מערב (אנ') שפעלה עד 1922.

בניית המסילה וחנוכתה

בעת בניית מסילת סטוקטון ודרלינגטון הבחין סטיבנסון כי אף עליות מתונות במסילה מפחיתות במידה רבה את מהירות הרכבת. הוא הגיע למסקנה כי יש לתכנן מסילות רכבת כך שתהיינה מישוריות ככל האפשר. ידע זה הוא יישם בעת שעבד בבנית מסילת בולטון ולי וכן מסילת ליברפול ומנצ'סטר. לצורך השגת המטרה של מישוריות המסילה הוא תכנן שורה של סוללות, תעלות וגשרים בתוואי הדרך. בשנת 1829, לקראת סיום סלילת מסילת ליברפול ומנצ'סטר הכריזו מנהלי החברה על תחרות לבניית הקטרים בהם ייעשה שימוש במסילה זו. סטיבנסון עזר לבנו רוברט סטיבנסון לבנות לצורך התחרות את הקטר "רוקט", אשר גבר על תשעה מועמדים אחרים והפך לקטר הקיטור המפורסם ביותר בעולם.

ב-15 בספטמבר 1830 נפתחה לתנועה מסילת ליברפול - מנצ'סטר, בטקס רב-רושם בהשתתפות נכבדים רבים ובהם ראש ממשלת בריטניה, הדוכס מוולינגטון. על הטקס העיבה תאונת רכבת שבה נהרג חבר פרלמנט בריטי, ויליאם האסקיסון, כתוצאה מפגיעת הקטר "רוקט", אולם המסילה הייתה להצלחה מיידית ושמו של סטיבנסון יצא למרחוק.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ Tracks in time: 200 years of locomotive technology
  2. ^ ראו המפה של Charles Cheffins בערך בויקיפידה באנגלית
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

מסילת הרכבת ליברפול מנצ'סטר40294262Q1398696