מנהל בית ספר

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

מנהל בית ספר הוא איש חינוך בכיר שעומד בראש בית ספר, ותפקידו להנהיג מבחינה חינוכית וניהולית את בית הספר, צוות המורים והתלמידים הלומדים בו.

תפקידי מנהל בית הספר

למנהלי בית הספר יש תפקיד מרכזי בתפקוד בית הספר ובקידומו. עיקר תפקידם של המנהלים הוא ניהול בית הספר, במטרה לאפשר את תפקודו התקין ולשפר את תהליכי הלמידה בו.

בהתאם לכך, על מנהל בית ספר לגבש מדיניות עבור ההיבטים השונים של תפקוד בית הספר כארגון חינוכי-לימודי, כמו שיעורי בית. מדיניות זו צריכה להיות מוסכמת על הפיקוח והמורים ולהתקבל בשיתוף ההורים והתלמידים[1]. המנהל אחראי על עיצוב חזון בית הספר ואופן התנהלותו בהתאם לחזון, ניהול שינוי ארגוני אם יש צורך, קידום אקלים חינוכי מיטבי בבית הספר, קידום צוות בית הספר והתפתחותו המקצועית, וניהול הקשר בין בית הספר להורי התלמידים וכן לגורמים שונים בקהילה וביישוב בו מצוי בית הספר.

לעיתים נעזרים המנהלים בניהולם בסגנים, או במספר מורים מובילים מתוך צוות המורים.

מנהלים רבים הם מורים במקצועם, וגם במסגרת תפקידם כמנהלים חלקם ממשיכים ללמד מספר שעות במספר כיתות בבית הספר (בישראל מחויבים מנהלי בתי ספר ב-6 שעות הוראה שבועיות).

לקריאה נוספת

  • אריה קיזל, בארי גידי, פרג ורד, טהא חדג'יא, ואחרים, חקרי מקרים למנהלים: מנהלים לומדים מסיפורי מנהלים, תל אביב: הוצאת מט"ח, 2007.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ האגף לחינוך יסודי – משרד החינוך (2006). עיצוב מדיניות בבית הספר היסודי בנושא שיעורי הבית. ירחון 4 הממ"ים: לקידום מנהיגות, מקצועיות, מקצוענות ומצוינות במינהל הבית-ספרי בחינוך היסודי, גיליון 15.
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

24911603מנהל בית ספר