ממשלת סין
ממשלת סין היא קבוצת רשויות השולטות על סין.
ארבעת הרשויות הראשיות הן:
- הרשות המחוקקת - הקונגרס הלאומי העממי (National People's Congress)
- הרשות המבצעת - מועצת המדינה (State Council)
- הרשות השופטת - בית המשפט העממי העליון (Supreme People's Court) והפרוקורטור העממי הלאומי (Supreme People's Procuratorate)
- הרשות הצבאית - צבא השחרור העממי (People's Liberation Army או PLA) ומועצת הצבא המרכזית (Central Military Commission)
המנהיג העליון (Paramount leader), המנהיג הבולט ביותר של סין, מחזיק בחלק משמעותי מאוד (יש האומרים שאפילו ברוב) הכוח הפוליטי במדינה. החל מנובמבר 2012, המנהיג העליון הוא שי ג'ינפינג.
הסמכות החוקית של המפלגה הקומוניסטית מובטחת על ידי חוקת PRC ועמדתה וכמקור הסמכות הפוליטית העליונה PRC מתממשת באמצעות שליטתה המקיפה של המדינה, צבא, התקשורת על פי דובר ממשלה בולט:
אנו לעולם לא פשוט נעתיק את המערכת של מדינות מערב או נציג מערכת של ריבוי מפלגות המכהנים ברוטציה; למרות איברי המדינה הרבים של סין יש לכל איבר אחריות שונה, ועל כולם לדבוק בקו, עקרונות ומדיניות של המפלגה.
רשויות הממשל
האיברים העיקריים של המדינה הם: הקונגרס העממי הלאומי (NPC), הנשיא, מועצת המדינה. חברי מועצת המדינה כוללים את ראש הממשלה, מספר משתנה של סגנים (כיום ארבעה), חמש חברי מועצת המדינה (פרוטוקול שווה של ראשי ממשלת סגן אבל עם תיקים צרים), ו-29 שרים וראשי ועדות מועצת המדינה. במהלך 1980 היה ניסיון שבוצע להפריד את רשויות המפלגה והמדינה, שעל המפלגה להחליט על מדיניות כללית ועל המדינה לבצען. הניסיון ננטש בשנת 1990 עם התוצאה שהדרג המדיני בתוך המדינה הם גם מנהיגי המפלגה ובכך יוצר מוקד מרכזי יחיד של כוח כבל מקרה.
על פי החוקה של הרפובליקה העממית של סין, NPC הוא האיבר הגבוה ביותר של כוח המדינה בסין. ישנם כנסים כל שנה לבדיקה ואישור של כיווני מדיניות חדשים גדולים, חוקים, תקציבים, שינויי פרסונליים גדולים. רוב החקיקה הלאומית של הרפובליקה העממית של סין היא אומצה על ידי הוועדה המתמדת של הקונגרס העממי הלאומי. רוב היוזמות מוצגות בפני NPCSC בתמורה על ידי מועצת המדינה לאחר הסבה קודמת על ידי הוועדה המתמדת של הפוליטבירו של המפלגה הקומוניסטית. למרות NPC בדרך כלל מאשר מדיניות מועצת המדינה והמלצות אנשים, השיג NPC ועדת מעמדה הצהירה התפקיד ויותר כמו המחוקקים הארציים הצליח לכפות תיקונים בחוקים מסוימים. לדוגמה, מועצת המדינה והמפלגה לא הצליחו להבטיח מעבר של מס על דלק כדי לממן את הבנייה של אוטוסטרדות.
הוועדה המתמדת של הפוליטבירו של המפלגה הקומוניסטית של סין מאמר זה הוא על המבנה המנהלי הפורמלית של המדינה, ענפיו, מחלקות ותחומי האחריות שלהם. רובם, אם כי לא כולם, בעמדות כוח משמעותי במבנה המדינה בצבא תפוסות על ידי חברי המפלגה הקומוניסטית של סין אשר נשלטת על ידי הוועדה המתמדת של הפוליטבירו, קבוצה של 4 עד 9 אנשים שעושים כל ההחלטות של לאומי מַשְׁמָעוּת. כמו התפקיד של הצבא הוא לאכוף החלטות אלה, בתמיכת PLA היא חשובה בשמירת שלטון מפלגה.
המנהיג העליון
הכוח מרוכז אצל המנהיג העליון כיום שי גין-פינג, העומדים בראש השלושה והמשרדים הפוליטיים ומדינה החשובים ביותר: הוא המזכיר הכללי של המפלגה הקומוניסטית של הוועד המרכזי ויו"ר הוועדה הצבאית המרכזית וגם הנשיא. לאחרונה, מומחים ציינו מגבלות גוברות שליטת דה-פקטו של מנהיג Paramount את השלטון. [5]
חוקת הרפובליקה העממית של סין
החוקה נוצרה לראשונה ב -20 בספטמבר 1954. לפני כן מסמך חוקה דמוית ביניים נוצר על ידי הוועידה הפוליטית המייעצת של העם הסיני היה בתוקף. פרסומו השני ב -1975 קצר את החוקה רק על 30 מאמרים, והכיל סיסמות קומוניסטיות ושפה מהפכנית לאורך כל דרך. תפקידו של המשפט שוסף, והנשיאות נעלם. פרסומו ה-3 בשנת 1978 הרחיב את מספר המאמרים, אבל עדיין היה תחת השפעת הצודקת-נעלם-ידי מהפכת התרבות בסין.
החוקה הנוכחית היא פרסומו הרביעי של ועדות ההתנגדות העממית. ב -4 בדצמבר 1982, הוא הוכרז וכהן כחוקה יציבה במשך 30 שנים. תפקידי הנשיאות ובתי המשפט היו מנורמלים, ותחת החוקה, כל האזרחים שווים. תיקונים נעשו בשנת 1988, 1993, 1999, ולאחרונה, בשנת 2004, אשר מוכרת רכוש פרטי, משמר זכויות האדם, ובהמשך לקדם במגזר הלא-ציבורי של הכלכלה.
הקונגרס הלאומי העממי
הקונגרס הוא הגוף הממלכתי הגבוה ביותר ובית החקיקה רק ברפובליקה העממית של סין. למרות חברותו של NPC עדיין נקבעת במידה רבה על ידי המפלגה הקומוניסטית של סין, מאז תחילת 1990. זה התרחק תפקידה הקודם כבית מחוקקי חותמת גומי סמלי אבל אונים, הפכה לפורום לתיווך הבדלי מדיניות בין שונה חלקים של המפלגה והממשלה. עבור NPC כדי רשמית להביס הצעה לשים לפניהם היא נדירה, אבל NPC הפך הפורום שבמסגרתו החקיקה נתונה בוויכוח בטרם להצבעה.
נשיא הרפובליקה העממית של סין
הנשיא וסגן הנשיא נבחרים על ידי קונגרס העם הסיני לטווחים של חמש שנים. הנשיא הוא Xi ג'ין-פינג. משרד מצעד ומשמש כראש הנומינלי של מדינה. המשרד נוצר על ידי חוקת 1982. פורמלית, הנשיא נבחר על ידי הקונגרס העממי הלאומי בהתאם לסעיף 62 של החוקה. בפועל, הבחירות זה נופל לתוך הקטגוריה של הבחירות "חד מועמד". המועמד מומלץ על ידי נשיאות הקונגרס העממי הלאומי.
מועצת המדינה וראש הממשלה
מועצת המדינה היא הסמכות העליונה של הרפובליקה העממית של סין. זה מופקד על ידי הקונגרס העממי הלאומי, והוא בראשות ראש הממשלה וכולל ראשי כל מחלקה סוכנות ממשלתית. ישנם כ-50 חברים במועצה. בפוליטיקה של הרפובליקה העממית של סין, ממשלת העם המרכזית טפסים אחד שלושה סניפים שלובים של כוח, השתיים האחרות הן המפלגה הקומוניסטית של סין ואת צבא השחרור העממי. מועצת המדינה ישירות מפקחת על הממשלות של האנשים הכפופים השונים במחוזות, ובפועל מקיימת חברות שלובות עם הרמות העליונות של המפלגה הקומוניסטית של סין.
כיום הנשיא של מועצת המדינה הוא לי קה-צ'יאנג וסגנויו הם ג'אנג Gaoli, ליו Yandong, וואנג יאנג ומא קאי.
הוועדה הצבאית המרכזית
הוועדה הצבאית המרכזית תממש את הפיקוד והשליטה של צבא השחרור העממי ומפוקחת על ידי הוועדה המתמדת של הקונגרס הלאומי העממי. המדינה CMC נחשבת להלכה בדברי קביעת המדיניות הצבאית העליונה הגוף ויושב הראש שלה, נבחר על ידי הקונגרס העממי הלאומי, הוא המפקד העליון של הכוחות המזוינים. במציאות, השליטה והבקרה של PLA, לעומת זאת, עדיין מתגורר עם ראש הוועדה הצבאית המרכזית של הוועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית הסינית. כיום יו"ר הוועדה הצבאית המרכזית הוא Xi ג'ין-פינג ואת יושבי ראש הסגן הם Fan Changlong ושו קיליאנג.
בית הדין העממי העליון
בית המשפט העממי העליון הוא הערכאה השיפוטית הגבוהה ביותר במערכת המשפט של הרפובליקה העממית של סין. הונג קונג ומקאו, כאזורים מיוחדים מינהלי, יש מערכות משפט נפרדות משלהם אשר מבוססים על מסורות המשפט המקובל הבריטי ומסורות אזרחית גיסה פורטוגזית בהתאמה, והם מחוץ לתחום השיפוט של בית המשפט העממי העליון. שופטי בית המשפט העממי העליון מתמנים על ידי הקונגרס העממי הלאומי.
ממשלת מחוז והמקומית
מושלי המחוזות של סין ואזורים אוטונומיים ראשי הרשויות שלה בקרה מרכזית מתמנים על ידי השלטון המרכזי בבייג'ינג לאחר שקיבל את הסכמת הנקוב של קונגרס העם הסיני (NPC). הונג קונג ומקאו מיוחד אזורים המנהליים (SARS) יש כמה אוטונומיה מקומית שכן יש להם ממשלות נפרדות, מערכות משפטיות, וחוקי היסוד חוקתיים, אבל הם באים תחת השליטה של בייג'ינג בענייני מדיניות חוץ וביטחון לאומי, המנכ"לים שלהם נבחרים בקפידה ידי השלטון המרכזי. מתחת לרמה המחוזית בשנת 2004 היו 50 מחוזות כפריים, 283 ערים פריפקטורה ברמה, 374 ערי המחוז ברמה, 852 מחוזות המחוז ברמה בתחום השיפוט של ערים סמוכות, ו-1,636 מחוזות. היו גם 662 ערים (כולל אלה שולבו ארבע העיריות בקרה מרכזית), 808 מחוזות עירוניים, ו 43,258 אזורים העיירה ברמה. מחוזות מחולקים עיירות וכפרים. בעוד שרוב מינו פקידים מפעילים אותם, כמה שיפוט ברמה נמוכה יותר יש בחירות עממיות.