מחלף ראשון לציון
מחלף ראשון לציון הוא מחלף המחבר את כביש 4 עם כביש 441 במרכזה של ראשון לציון ומכאן שמו. הוא נפתח לתנועה בשנת 1969 והיה לאחד המחלפים הראשונים שהוקמו במדינת ישראל.
בניית הגשר החלה בשנת 1967[1]. לאחר השלמת הגשר על ידי מע"צ בתחילת 1969, ביצעה עיריית ראשון לציון את חיבורו של הגשר עם החלק המרכזי של ראשון לציון[2], דרך רחוב ז'בוטינסקי[3]. החיבור נעשה בניגוד לעמדת מע"צ[4] שדרשה מהעירייה שתשלם את חלקה בבניית הגשר, ואף חסמה את החיבור לראשון לציון לשם כך[5]. בעקבות פתיחת הגשר בוטלו תחנות האוטובוס בצומת, בגלל הסכנה שבעצירה במקום[6]. הגשר נקרא "גשר דקר" על שם הצוללת אח"י דקר[7].
המחלף מורכב משני גשרים העוברים מעל כביש 4 בתוואי כביש 441 והתנועה מתנהלת באופן רציף ללא רמזורים בכביש 4 בלבד. המחלף בנוי במבנה משולב של מחלף יהלום ומחלף עלה תלתן. במקור היה במחלף גשר בודד, אך עם הגידול בנפח התנועה, הוא נהרס ובמקומו הוקמו החל מ-1996 שני הגשרים. במסגרת הרחבה זו נוספה גם רמפת פניה מכיוון צפון למערב במקום השימוש בלולאה הדרום מערבית המקורית.
המחלף מהווה את סיומו של רחוב ז'בוטינסקי מהמזרח ומהווה את תחילתן של שדרות משה דיין למערב.
הערות שוליים
- ^ גשר דו מישורי גדול נבנה בכביש ת"א אשדוד, מעריב, 23 בנובמבר 1967
- ^ ראשל"צ תחובר לגשר העילי על כביש החוף, דבר, 27 באפריל 1969
- ^ הורי בארי בראשון לציון ישביתו לימודי ילדיהם, מעריב, 7 בספטמבר 1969
- ^ מהאופי הפרטיזני של החיבור ניתן להתרשם מ: כביש חשמלי, מעריב, 1 ביולי 1969
- ^ הגשר בכביש החוף יובא לדיון בעירית ראשון לציון, מעריב, 28 ביולי 1969
- ^ הגשר העילי בראשון לציון גרם לניתוק יישובי גן רווה, דבר, 29 באוגוסט 1969
- ^ שכונת וילות תוקם בחולות ראשון לציון, דבר, 9 בנובמבר 1969
הקודם: מחלף גן רווה |
מחלפים בכביש 4 | הבא: מחלף חולון מזרח |