מזמינות
המושג מזמינות או באנגלית "Affordance", הוא תכונה המיוחסת למסר מוחשי או וירטואלי שמועבר מבן אדם לגבי אופן השימוש במעביר המסר. לדוגמה: צורתו של כפתור מזמינה את המשתמש ללחוץ אותו פנימה לעומת צורה של מתג שמזמינה את המשתמש לדחוף אותו כלפי מעלה או למשוך אותו כלפי מטה.
אמנם המושג נטבע בהקשר של עיצוב חפצים קשיחים וכיוון אל עולם התוכן של העיצוב התעשייתי, אך עם השנים השימוש בו התרחב גם לעולם התוכן של הממשק בין המשתמש למחשב כדי לציין את הקלות בתירגום המופע הוויזואלי של הממשק לכדי פעולה נכונה מצד המשתמש.
היום המושג מופיע בתחומים רבים כגון: פסיכולוגיה קוגניטיבית, עיצוב תעשייתי, עיצוב אינטראקטיבי, עיצוב ממשקים ועוד.
היווצרות המושג
המושג Affordance בקונטקסט שמכוון אל המסר שהאובייקט משדר אל המשתמש אודות אופן השימוש בו, הופיע לראשונה בספר The Design of Everyday Things של דונלד נורמן (Don Norman), שראה אור בשנת 1988. על פי נורמן, מזמינות היא האספקט העיצובי באובייקט שמסביר כיצד להשתמש בו; מעין רמז ויזואלי אודות התפקוד שלו.
בספרו, משתמש נורמן, מומחה בתחום מדעי הקוגניציה, במקרי בוחן על מנת לאמוד את איכות העיצוב של האובייקט במונחים פסיכולוגים, כדי לקבוע האם הוא טוב או רע ומציע עקרונות משלו לעיצוב נכון. הספר נוגע בתחומים כגון פסיכולוגיה התנהגותית, ארגונומיה ועיצוב תעשייתי.
ראו גם
לקריאה נוספת
- Donald Norman, The Design of Everyday Things, 1988
קישורים חיצוניים
מיזמי קרן ויקימדיה |
---|
ערך מילוני בוויקימילון: מזמינות |
- אתר The Design of Everyday Things, Amazon
22150827מזמינות