כיווני השיט ביחס לרוח

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
כיווני השיט של מפרשית ביחס לרוח. (A) הסירה מול הרוח (in irons);‏ (B) הסירה שטה במעלה הרוח או קרוב לרוח, ברוח קדמית (close hauled);‏ (C) הסירה שטה בניצב לרוח, ברוח צד (beam reach);‏ (D) הסירה שטה במורד הרוח, ברוח גבית (broad reach);‏ (E) הסירה שטה עם הרוח, ברוח מלאה (running). השטח המקווקו מציין את הגזרה החסומה לתנועה.

כיווני השיט ביחס לרוחאנגלית: points of sailing) מציינים את הקורס של סירה או ספינת מפרשים ביחס לכיוון הרוח.

מבחינים בין מִפְנֶה שמאלי (port tack) למפנה ימני (starboard tack). כאשר הרוח נושבת אל צדה השמאלי של הספינה, הרי הספינה נעה במפנה שמאלי. כאשר הרוח נושבת אל צדה הימני – היא שטה במפנה ימני. מלבד המצב בו הרוח נגדית, כלומר נושבת היישר אל מול החרטום, הספינה תימצא או במפנה ימני או במפנה שמאלי וכשחרטומה פונה בכיוון כלשהו ביחס לרוח. התקנות הבינלאומיות למניעת התנגשויות בים וחוקי שיט המפרשים התחרותי קובעים כי צד הספינה ממנו מגיעה הרוח, הנקרא הצד הגלוי לרוח (windward side), הוא הצד הנגדי לזה בו נמצא המפרש הראשי (בסירות וספינות בעלות מעטה אורכי), או הצד הנגדי לזה בו נמצא המפרש האורכי הגדול ביותר (בסירות וספינות בעלות מעטה רוחבי).

קיימים חמישה כיווני שיט עיקריים ביחס לרוח (ראו תרשים):

  • מול הרוח (in irons), אז הרוח היא רוח נגדית והספינה אינה יכולה להתקדם אלא נסוגה לאחור
  • במעלה הרוח או קרוב לרוח (close hauled), אז הרוח היא רוח קדמית
  • בניצב לרוח (beam reach), אז הרוח היא רוח צד
  • במורד הרוח (broad reach), אז הרוח היא גבית
  • עם הרוח (the ship is running), אז הרוח היא רוח מלאה

קישורים חיצוניים

ערך זה הוא קצרמר בנושא ספורט ובנושא תחבורה. אתם מוזמנים לתרום למכלול ולהרחיב אותו.