כאחלמה קבועה בעטרת

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מה נהדר - כאחלמה קבועה בעטרת

וּבְכֵן מַה־נֶּהְדָּר כֹּהֵן גָּדוֹל. בְּצֵאתוֹ בְּשָׁלוֹם מִן הַקֹּדֶשׁ
כְּאַחְלָמָה קְבוּעָה בַעֲטֶרֶת. כְּאֹדֶם קְשׁוּרָה בְכוֹתֶרֶת
כְּנֹפֶךְ בְּאֵפוֹד מוֹדַעַת. כְּיַהֲלֹם בְּחֹשֶׁן נוֹדַעַת
כְּיָשְׁפֵה זוֹהֶרֶת בְּעַיִשׁ. כְּשֹׁהַם בְּעַמּוּדֵי שַׁיִשׁ
כְּסוֹחֶרֶת מְמֻלָּאָה בְּמִכְתָּם. כְּפִטְדָה מְשֻׁבֶּצֶת בְּחוֹתָם
כְּבָרֶקֶת זִיו הוֹד זוֹרֶקֶת. כְּרָאמָה עַד מְאֹד מַבְרֶקֶת
כְּיָרֵחַ בְּהִלּוֹ בַּחֲבוּרָתוֹ. כְּצֵאת הַשֶּׁמֶשׁ בִּגְבוּרָתוֹ
כְּחַמָּה בְּכוֹכְבֵי מְעוֹנַי. כְּקָדוֹשׁ כְּמַלְאַךְ ה'

כאחלמה קבועה בעטרת הוא פיוט מסוג מה נהדר שחובר על ידי רבי יוסף אבן אביתור במאה ה-10 ונאמר במנהגי ספרד ותימן בתפילת מוסף של יום הכיפורים, לאחר אמירת סדר העבודה.

הפיוט מתאר את פארו ואת מראהו של הכהן הגדול כאשר עבד בבית המקדש, ובפרט כאשר זכה להיכנס לקודש הקדשים במהלך עבודת יום הכיפורים.

מבנה ותוכן הפיוט

הפיוט בנוי משבעה טורים בני שתי צלעיות כל אחד. אקרוסטיכון הצלעיות יוצר "א (א)ני י (ש)סף בר יצחק".[1] בכל טור, שתי הצלעיות חרוזות זו בזו. כל צלעית משווה את הכהן הגדול למשהו נאה. בתחילה (חמש השורות הראשונות) לאבנים טובות (רובן - אבני החושן) ולאחר מכן לגרמי השמיים ולמלאך.

לקריאה נוספת

פירושים לפיוט

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ יש שהציעו לגרוס שהצלעית השישית לא מתחילה ב"ש" אלא ב"ו", כך שבשם "יוסף" יש ו, ומאידך מתבטל הייתור של האות "ש". בנוסח הנדפס ב"תשלום אבודרהם" נאמר "כווי שוהם" (וכן מובא במשה גברא, מחקרים בסידורי תימן - ר"ה ויוה"כ, ר"ה ויוה"כ, באתר אוצר החכמה (צפייה מוגבלת למנויים)), והרב מאיר מאזוז הציע לגרוס "וכשהם" (המחזור המדוייק איש מצליח - ב (יום הכיפורים), ב (יום הכיפורים), באתר אוצר החכמה (צפייה מוגבלת למנויים)).
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

37610254כאחלמה קבועה בעטרת