ירוק-העד
בערך זה נעשה שימוש |
ירוק-העד הוא כינויו של משחק שחמט מפורסם בין אדולף אנדרסן לבין ז'אן דיפרן. על המשחק הזה נאמר שכל חובב שחמט צריך להכירו בעל פה, ואכן הוא מופיע באנתולוגיות שחמט רבות.
אדולף אנדרסן היה אמן שחמט גרמני, ומן הבולטים שבשחקנים בתקופה הקלאסית של השחמט במאה התשע עשרה. במהלך הקריירה הארוכה שלו נחשב בין השנים 1861-1870 לשחקן הטוב בעולם, למעט בשלוש השנים בהן זרח כוכבו של פול מורפי. ז'אן דיפרן היה שחמטאי יהודי-גרמני שהיה מדורג במקום השישי בעולם בשנים 1855-1856 ואשר התפרסם בעיקר בזכות ספרו Kleines Lehrbuch des Schachspiels שדורות של שחמטאים גדלו עליו.
לבן: אדולף אנדרסן. שחור: ז'אן דיפרן, המשחק התקיים בברלין בשנת 1852, גמביט אבנס.
ניתוח המשחק
1. ה4 ה5 2. פו3 פג6 3. רג4 רג5 4. ב4 ר:ב4 5. ג3 רא5 (היום נחשב המסע 5...רה7 עדיף) 6. ד4 ה:ד4 7. 0-0 ד3 (היום נחשבים המסעים פו6 או פזה7 עדיפים, אך ד3 היה פיתוח של דיפרן, והוא נקט בו בכל הזדמנות)
|
העמדה לאחר 7...ד3
8. מהב3 מהו6 9. ה5 מהז6 10. צה1
|
העמדה לאחר 10. צה1
פזה7 11. רא3 ב5 (עמדת השחור עדיפה, והוא יכול להגביר את יתרונו על ידי ד5 12. ה:ד6 ג:ד6 13. צה3 0-0) 12. מה:ב5 צב8 13. מהא4 רב6 14. פבד2 רב7 (המסע לא טוב, מטעמי זהירות עדיף להצריח בשלב זה) 15. פה4 מהו5 (זה המסע השלישי של השחור במלכה, בניגוד לעקרון הפתיחה שאומר שאין להניע את אותו כלי פעמיים) 16. ר:ד3 מהח5 17. פו6+ תוכנת המחשב "מציעה" ללבן מסעים סולידיים כגון פז3 או צאד1) ז:ו6 18. ה:ו6 צז8 19. צאד1 (כאן ממליצה התוכנה רה4. ייתכן כי אנדרסן היה משוכנע שיריבו לא יעמוד בפיתוי ויכה את הפרש, אך מתברר שלשחור עשויה להיות הצלה על ידי המסע רד4 או מהח3; גארי קספרוב בספרו "My Great Predecessors Part I ,2003, Everyman Chess" (עמוד 28) מציע את המסע צז4 לשחור). מה:ו3 לאחר מסע זה ההמשך כפוי.
|
העמדה לאחר 19... מה:ו3
20. צ:ה7 פ:ה7 21. מה:ד7+ מ:ד7 22. רו5+ (שח כפול)
|
העמדה לאחר 22. רו5
מה8 23. רד7+ מו8 24. ר:ה7 מט.
|
העמדה בסיום המשחק