יחידת ההסרטה של דובר צה"ל
ענף ההפקה והמדיה של דובר צה"ל הוא ענף בחטיבת דובר צה"ל המרכז בתוכו מגוון רחב של אנשי מקצוע (רובם ככולם חיילים בשירות חובה) המתמחים בתחומים שונים; תסריט, הפקה, צילום, עריכה, גרפיקה ואפטר. בסיס היחידה ממוקם בקריה בתל אביב ומפקדים עליה קצינים, חוגרים ואזרחים עובדי צה"ל. בראש היחידה עומדת סא״ל מירב גרנות סטולר.
ייעוד הענף והשירות בו
הענף, הכולל כמה עשרות חיילים, מטפל בכ-40 הפקות בסדר גודל בינוני עד גדול בשנה ועוד עשרות הפקות קטנות, מבצע כ-700 ימי ניוז[דרושה הבהרה] (וידאו וסטילס) בשנה [דרוש מקור], רובם לצורך הפצה לאמצעי התקשורת בארץ ובעולם, מספק שירותי ארכיון וידאו וסטילס לגורמים צבאיים ואזרחיים ויש לו סמכות מקצועית על תחום הסיקור והתיעוד המבצעי בצה"ל (לוחמים-צלמים).
מלבד היותו "חברת ההפקות/סרטים/פרסום/תוכן של צה"ל", לענף ההפקה והמדיה גם אופי מבצעי. צלמי הסטילס והווידאו של הענף מסתובבים בשטח (בארץ ובחו"ל) ומסקרים את פעילות צה"ל בשגרה ובחירום. צלמי הענף מצטרפים לכוחות בשטח ומפיצים אותן לאמצעי התקשורת. ענף ההפקה והמדיה של דובר צה"ל היא הגורם היחידי בצה"ל שמורשה להפיץ חומרי סטילס ווידאו לאמצעי התקשורת. כמו כן, מתלווים צוותי היחידה לרמטכ"ל ולבכירים אחרים.
הענף כולל מספר מדורים: הפקה (כולל גם פיתוח), צילום וידאו וסטילס, פוסט פרודקשן[דרושה הבהרה], ארכיון וסיקור מבצעי. הענף מייצר תוצרים שונים: סרטים עלילתיים, דוקומנטריים, סרטי תדמית, הסברה, הדרכה, קליפים, פתרונות אינטראקטיב,[דרושה הבהרה] הפקת וצילום פרינט[דרושה הבהרה], אנימציה וכדומה. בין התפקידים בהם משרתים חיילי הענף: צילום וידאו, הקלטת פסקול, צילום סטילס, עריכת וידאו, הפקה, עריכת תוכן, תחקיר, כתיבת תסריט, עיצוב, אנימציה, ארכיב ועוד.
עד סוף שנת 2011 הייתה אחראית היחידה על הפעלתו של אתר צה"ל הרשמי. דובר צה"ל, תא"ל יואב (פולי) מרדכי החליט בתחילת 2012 על הקמת תחום תקשורת אינטראקטיבית המבוסס על מדור אתר צה"ל ודסק ניו-מדיה. בעקבות ההחלטה, התנתק מדור אתר צה"ל מתחום ההסרטה והחל לפעול באופן עצמאי תחת התחום החדש.
מבנה המדור
בינואר 2018, חל שינוי במבנה היחידה, והיחידה שינתה את שמה והפכה ל"מדור תקשורת חזותית", כתוצאה מהשינוי המבני (הפיכה מ"יחידה" ל"מדור") התפצל מדור צילום והצטרף לפלגת התיעוד מבצעי בחטיבה.
כיום המדור מכיל 3 מכלולים מרכזיים: מכלול הפקה, מכלול פוסט, ומכלול החמ"ל.
מכלול הפקה
מכלול ההפקה כולל בתוכו שני תאים - תא הפקה ותא בימוי ותסריט. המכלול אחראי על הענף הן מבחינה תוכנית והן מבחינה ניהולית. ב-20 השנים האחרונות פיקד על המכלול אע"צ גיורא (גיגי) רובין.
תא בימוי ותסריט - אחראי על כתיבת בריף אסטרטגי לפרויקטים, ניהול ישיבות קריאייטיב, כתיבת קונספטים ותסריטים וכן על חלק הבימוי במדור.
תא הפקה - אחראי על ניהול הפרויקט מתחילתו ועד סופו - משלב הפיתוח, דרך שלב הפרה-פרודקשן, הצילום והפוסט. על המפיקים במדור אחריות רבה, שכן הם מנהלים פרויקטים בסדרי גודל שונים.
מכלול פוסט
כתוצאה מהפיכת היחידה למדור, מדור פוסט שינה את שמו והפך ל"מכלול פוסט".
במכלול שלושה תאים:
תא עריכה - אחראי על עריכת תוצרים ממגוון הסוגים והפצתם לפלטפורמה הרלוונטית. עורכי הענף עורכים הן אייטמים חדשותיים והן סרטים עלילתיים בעלי חשיבות דוברותית.
תא גרפיקה - גרפיקאי ביחידה אחראי על ייצור גרפיקות, עיצובים ומעטפת גרפית למגוון תוצרי הענף וחטיבת דובר צה"ל.
תא הנפשה - התא מכיל אנימטורים, "אפטריסטים", שאחראים ביחידה אחראי על הנפשת תוצרים - מכתוביות נעות ועד סרטי אנימציה מלאים.
מכלול החמ"ל
למדור תקשורת חזותית נוסף מכלול שהוא מכלול החמ"ל, בעברו נקרא "תא ארכיון" והיה תחת מדור צילום.
מכלול החמ"ל אחראי לקטלג, לשמור ולמיין את התוצרים המתקבלים מפלגת התיעוד המבצעי, לאחסן את תוצרי היחידה, ולמיין אותם לשימוש עתידי.
צוות הצילום המטכ"לי
מדור צילום הועבר מ"יחידת ההסרטה של דובר צה"ל" לפלגת התיעוד המבצעי, כתוצאה מכך, המדור הפך ל"צוות הצילום מטכל"י" (היות שחייליו אינם
מוסמכים בטירונית קרבית כלשהי) והמדור אחראי על צילומי ההפקות, צילומי ניוז, וצילום אירועים דוברותיים.
צוות הצילום כולל בתוכו שני תאים -
תא סטילס - אחראי על צילום הרמטכ"ל במגוון פעילויות וביקורים. הצלמים מפיצים את תמונותיהם לכלל אמצעי התקשורת.
תא וידאו - אחראי הן על תיעוד הרמטכ"ל והן על צילום הפקות עלילתיות ודוקומנטריות אשר נכתבות בתא פיתוח ומופקות על ידי מפיקי היחידה. הסרטים מתפרסמים על פי רוב בפלטפורמות האינטראקטיביות של צה"ל במגוון השפות.
היסטוריה
יחידת ההסרטה הוקמה רשמית באוגוסט 1948 במסגרת מחלקת שרות מפות וצילומים. מקימה היחידה ומפקדה הראשון היה נפתלי אבנון (רובינשטיין). בפעילות היחידה הזו נטלו חלק חיילים ואזרחים: איילה הירש (מזכירה), אלפרד שטיינהרדט, שמעון פוקס, צבי לסשצינסקי, אדם גולדברג, יהודה תרמו, יוכי שוורץ, בבוט, פוסמן, יעקב קלח ודב לואי.
פעולותיה של היחידה הפכו בשנים האחרונות מבצעיות יותר ויותר. ב-2003 נהרג צלם היחידה ליאור זיו מירי מחבלים בפעולה מבצעית של כוחות פלחה"ן גבעתי ברפיח. בעקבות המקרה הוחלט כי ישנה חשיבות לפלגה של צלמים קרביים אשר יביאו תיעוד אכותי מזירות קרב ואזורי לחימה, ולכן בכל שנה ישנם חלק מן החיילים המגויסים לדובר צה"ל אשר עוברים הכשרת לוחמה בחיל האיסוף הקרבי ולבסוף משובצים בפלגת תיעוד מבצעי.
בשנת 2018 חל שינוי מבני בחטיבת דובר צה"ל. כתוצאה מכך, שונה שמה של יחידת ההסרטה למדור תקשורת חזותית והמדור כולו הצטרף לענף חדש - ענף ההפקה והמדיה של חטיבת דובר צה"ל.
תהליך המיון וההכשרה
רוב חיילי הענף הם בוגרי מגמות קולנוע וטלוויזיה או עתודאים בעלי הישגים גבוהים וכישרון מובהק בתחום הקולנוע. מלש"ב שרוצה להתקבל ליחידה עובר תהליך מיונים הכולל מבחנים עיוניים, הגשת תיק עבודות, מבחנים מעשיים וראיון אישי (ספציפיים לפי מקצוע). בסוף התהליך מתקבלים מספר מצומצם של חיילים לשירות בענף ההפקה והמדיה של דובר צה"ל, יחידת ההסרטה הגדולה והאיכותית ביותר בצה"ל. המתקבלים עוברים טירונות ולאחר מכן קורס מש"קי דוברות במתכונת ייעודית. בתום הקורס, החיילים החדשים מוכשרים לתפקידם הספציפי במסגרת חפיפות מקצועיות.
מפקדי היחידה
שם | שנים |
סא"ל מיכאל יוחאי | ינואר 1993-ינואר2005 |
ליאור בורי (אזרח עובד צה"ל) | 2004 - 2005 (בתקופת ההתנתקות) |
סא"ל דינור שביט | 2005 - 2010 |
רס"ן ארז פרידמן | 2010 - 2015 |
רס"ן מתן גרינשטיין | 2015 - 2016 |
רס"ן רוני סטולר | 2016 - 2018 |
סא"ל מירב גרנות סטולר | 2018- |
קישורים חיצוניים
- מידע על ענף ההפקה והמדיה ואופן הקבלה אליה ב אתר שבוז
25427305יחידת ההסרטה של דובר צה"ל