טיוטה:שיווק גרילה
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
שיווק גרילה (באנגלית: Guerrilla Marketing) היא אסטרטגיה שיווקית המתמקדת במסירת מידע בצורה שמשפיעה על תהליך קבלת ההחלטות אצל לקוחות פוטנציאלים וגורמת לאנשים לרוץ ולספר את המידע לאחרים.
מקור המונח
גרילה נגזר-מהמילה הספרדית "מלחמה קטנה". כאשר בעוד בשיווק הסטנדרטי פועלים באמצעות פרסום נרחב ובכלי הפרסום הסטנדרטים שיווק הגרילה נעשית בדרכים יצירתיות ומקורית וכל אדם יכול לעשות אותם.
באמצעות שיווק גרילה גורמים למודעות ושיח, ורותמים לאנשים לרוץ ולספר את המידע לאחרים משפיעים על תהליך קבלת ההחלטות אצל לקוחות פוטנציאלים.
יש סוגים שונים בשיווק גרילה, שני הצורות המרכזיות הם:
- שימוש בסביבה (אמביאנט) - זהו שימוש יצירתי בסביבה כדי ליצור ולהמציא מדיה. מעברי חציה, מדרכות, עמודים, עצים, ספספלים ומטוסים הופכים לפלטפורמה שמעבירה מסרים. ציורים על מדרכות, מימוש בעץ, צמחיה, שלט או ספסל רחוב, שימוש בפנס רחוב כחלק מהפרסומת, פיזור של מוצרים על סביבה מסויימת. הרעיון הוא ליצור מדיה שעצם השימוש בה כבר מושך תשומת לב.
- משיכת תשומת לב בשטח (אימפרוב). פרסומות חיות ומושכות תשומת לב בשטח – בנקודת המפגש עם הלקוח. רקדנים, זמרים, שחקנים, ומיצגים של איפור גוף, פנטומימה או כל כשרון אנושי אחר, נרתמים כדי ליצור סצינות חיות לעיני ואוזני עוברי אורח. חבורת רקדנים שמבצעים קטע במקום המוני, מחזמר פתאומי בסופרמרקט, ומושכים תשומת לב והתלהבות מהציבור. כמו כן, ישנם פרסומות שמעצם מיקומם או מציאותם מושכות תשומת לב מיוחדת כגון רכב שנראה כאילו הוא מטפס על הקיר, מודעות שהודבקו בכוונה הפוך או פלירים לסבון שפורסמו במקוואות.
היתרון הגדול שבשיווק גרילה - זו האפשרות ליצור באזז באמצעות תקציב קטן לדוגמה פאקווילים שבמקרים מסויימים מוגדרים כגרילה.