חלוקה מנהלית-טריטוריאלית של רוסיה
רוסיה מחולקת למספר סוגים ורמות של חלוקות מנהליות שונות.
סובייקטים פדרליים
מאז 18 במרץ 2014, הפדרציה הרוסית כללה שמונים וחמישה סובייקטים פדרליים המרכיבים את הפדרציה.[1] עם זאת, שניים מהסוביקיטים הפדרליים הללו - הרפובליקה של קרים והעיר הפדרלית סבסטופול - מוכרים באופן בינלאומי כחלק מאוקראינה. כל הסובקייטים הפדרליים הם בעלי זכויות פדרליות שוות במובן זה שיש להן ייצוג שווה - שני נציגים כל אחד - המועצת הפדרציה (הבית העליון של האספה הפדרלית). עם זאת, הם נבדלים במידת האוטונומיה שהם נהנים ממנה.
יש ששה סוגי סובייקטים פדרליים - 22 רפובליקות, 9 חבלים מינהליים, 46 מחוזות, 3 ערים פדרליות, מחוז אוטונומי אחד, ו-4 מחוזות אוטונומיים המכונים אוקרוג.
אוקרוגים אוטונומיים הם היחידים שיש להם מעמד מוזר שהם סובייקטים פדרליים בפני עצמם, אך יחד עם זאת הם נחשבים ליחידה מנהלית של סובייקטים פדרליים אחרים (כאשר האוקרוג האוטונומי של צ'וקוטקה הוא היוצא מן הכלל היחיד).
סיפוח קרים משנת 2014
ב־18 במרץ 2014, כחלק מסיפוח חצי האי קרים ובעקבות הקמתה של רפובליקת קרים (ישות עצמאית שהוכרה רק על ידי רוסיה), נחתמה אמנה בין רוסיה לרפובליקת קרים המשלבת את רפובליקת קרים והעיר סבסטופול כחברים המרכיבים בפדרציה הרוסית. על פי האמנה, הרפובליקה של חצי האי קרים מוכרת כסובייקט פדרלי עם מעמד של רפובליקה ואילו העיר סבסטופול קיבלה מעמד של עיר פדרלית. הרפובליקה של קרים וגם העיר סבסטופול אינם מוכרים פוליטית כחלק מרוסיה על ידי החוק הבינלאומי[2] וברוב המדינות.[3]
חטיבות מנהליות
לפני אימוץ חוקת רוסיה ב-1993 הוסדר המבנה המינהלי-טריטוריאלי של רוסיה על ידי צו הנשיאות של הסובייט העליון של רוסיה הסובייטית מיום 17 באוגוסט 1982 "אודות נוהלי ההתמודדות עם ענייני המינהל והמבנה הטריטוריאלי של רוסיה הסובייטית". עם זאת, בחוקת 1993 לא זוהה ענייני החלוקות המינהליות-טריטוריאליות כאחריות של השלטון הפדרלי או כאחריות משותפת של הממשלה הפדרלית. תפקיד זה הוטל על הממשל המקומי. כתוצאה מכך, המבנים המינהליים-טריטוריאליים המודרניים של הסובייקטים הפדרליים משתנים באופן משמעותי בין סובייקט פדרלי אחד למשנהו.
באופן כללי, מוכרים הסוגים הבאים של יחידות מינהליות ברוסיה:
- מחוזות מנהליים (נפות)
- ערים / עיירות ויישובים מסוג עירוני בעלי משמעות פדרלית
- ערים סגורות
- אוקרוגים אוטונומיים, אף שהם נמצאים בתחום שיפוטו של סובייקט פדרלי אחר, עדיין מוכרים חוקתית כסובייקטים פדרליים בפני עצמם. האוקרוג האוטונומי של צ'וקוטקה הוא יוצא מן הכלל בכך שהוא אינו כפוף מינהלית לאף סובייקט פדרלי אחר ברוסיה.
- אוקרוגים (דהיינו מחוזות) הם בדרך כלל אוקרוגים אוטונומיים לשעבר שאיבדו את מעמדם כסובייקט פדרלי עקב מיזוג עם סובייקט פדרלי אחר.
- מועצות כפריות
- יישובים עירונים בעלי חשיבות מחוזית
- מחוזות עירוניים ומוניציפליים (או נפות)
יחידות מינהל עירוניות
במהלך הרפורמה העירונית הרוסית בשנים 2004–2005, כל הסובייקטים הפדרליים של רוסיה היו אמורים לייעל את אופן ניהול השלטון העצמי המקומי, בהתאם לחוקת רוסיה. הרפורמה קבעה כי לכל סובייקט פדרלי יהיה מבנה אחיד של גופי השלטון העירוני עד לינואר 2005, וחוק הוראות הרפורמה נכנס לתוקף ב-1 בינואר 2006. על פי החוק, יחידות המינהל העירוניות הן כדלקמן:
- מחוז עירוני, קבוצה של יישובים עירוניים וכפריים, לרוב יחד עם השטחים הבין-מחוזיים. בפועל, לרוב נוצרים מחוזות עירוניים בגבולות המחוזות המינהליים הקיימים (בעיקר נפות).
- יישוב עירוני, עיר או יישוב מסוג עירוני, המהווה איחוד של יישובים כפריים
- התיישבות כפרית
- אוקרוג עירוני, יישוב עירוני שלא שולב במחוז עירוני. בפועל, בדרך כלל נוצרים אוקרוגים עירוניים בתחומי הערים הפדרליות.
- שטח פנים-עירוני של עיר פדרלית, חלק משטח של עיר פדרלית. במוסקבה אלה נקראים יחידות מוניציפליות (המתאימות למחוזות); בסנקט פטרבורג - אוקרוגים עירוניים, עיירות והתיישבויות. בסבסטופול (הממוקמת על חצי האי קרים, שהוא שטח שנוי במחלוקת בין רוסיה לאוקראינה), הם מכונים מחוזות ("אוקרוגים") עירוניים או מוניציפליים.[4]
החוק הפדרלי תוקן ב-27 במאי 2014 כך שיכלול סוגים חדשים של יחידות עירוניות מינהליות:
- אוקרוג עירוני עם חלוקה פנים-עירונית, אוקרוג עירוני המחולק למחוזות פנים-עירוניים.
- מחוז פנים עירוני, חלוקת משנה עירונית בתוך אוקרוג עירוני עם יחידות פנים עירוניות. יוקם בדרך כלל בגבולות מחוזות הערים הקיימים (כלומר, יחידות מינהליות בחלק מהערים הפדרליות).
ביוני 2014, צ'ליאבינסק הפכה לאוקרוג העירוני הראשון שיישם חלוקת פנים עירונית.
חלוקות משנה אחרות
מחוזות פדרליים
כל הסובייקטים הפדרליים מקובצים לשמונה מחוזות פדרליים, המנוהלים על ידי נציג מיוחד שממונה על ידי נשיא רוסיה. נציגי המחוזות הפדרליים משמשים כמקשרים בין הסובייקטים הפדרליים לממשלה הפדרלית והם האחראים העיקריים לפיקוח על ציות הסובייקטים הפדרליים לחוקים הפדרליים.
מחוזות כלכליים
למטרות כלכליות וסטטיסטיות הסובייקטים הפדרליים מקובצים לשנים עשר מחוזות כלכליים.[5] המחוזות הכלכליים חולקים מגמות כלכליות נפוצות ומקובצים בתורם לאזורים כלכליים ואזורי מאקרו בעלי מעמד מיוחד.
מחוזות צבאיים
על מנת שהכוחות המזוינים יספקו ניהול יעיל של היחידות הצבאיות, הכשרתן ופעילויות מבצעיות אחרות, הסובייקטים הפדרליים קובצות לחמישה מחוזות צבאיים. כל מחוז צבאי פועל בפיקוד מטה המחוז בראשות מפקד המחוז והוא כפוף למטה הכללי של הכוחות המזוינים של הפדרציה הרוסית.
ראו גם
קישורים חיצוניים
- ממשל מקומי ברוסיה באתר Citymayors.com (באנגלית)
הערות שוליים
- ^ Constitution, Article 65
- ^ http://www.un.org/en/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/RES/68/262
- ^ "Putin signs Crimea treaty, will not seize other Ukraine regions", Reuters, 18 March 2014.
- ^ Law #17-ZS
- ^ "Общероссийский классификатор экономических регионов" (ОК 024-95) введённый 1 января 1997 г., в ред. Изменения № 05/2001. Секция II. Экономические районы (Russian Classification of Economic Regions (OK 024-95) of January 1, 1997 as amended by the Amendments #1/1998 through #5/2001. Section II. Economic Regions)
29125791חלוקה מנהלית-טריטוריאלית של רוסיה