זרם הכנסות

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

זרם הכנסות הוא מקור הכנסה של חברה, ארגון, או כלכלה אזורית או לאומית.

בעסקים, זרם הכנסות הוא לרוב אחד מהבאים: הכנסה תקופתית חוזרת, הכנסה מבוססת עסקאות, הכנסות מפרויקטים או הכנסות משירות.[1]

הכנסות חוזרות

הכנסה חוזרת היא הכנסה שצפויה להמשיך להיווצר באופן קבוע למשך תקופה שאינה מבוטלת.[2] סוג זה של הכנסה מאפיין בעיקר חברות שמוכרות מנויים או שירותים. הכנסות אלו באות לידי ביטוי לרוב כחשבונות חודשיים של צרכנים קבועים, או של חוזים מסחריים הנמשכים מספר שנים. כך למשל, לקוח של חברת נטפליקס משלם לחברה באופן קבוע את החשבון החודשי. לאחר שהלקוח החל להפעיל את השירות, נטפליקס יכולה לצפות שתקבל ממנו הכנסה חודשית קבועה לתקופה הקרובה.[3]

הכנסות חוזרות נמדדות לרוב על בסיס חודשי, כהכנסה חוזרת חודשית (MRR) או על בסיס שנתי, כהכנסה חוזרת שנתית (ARR).[4] כלומר, במקרה של ARR מדובר במדד עבור ההכנסה הצפויה מדי שנה עבור עסק או חברה. במגזר הטכנולוגי, ובדגש על חברות B2B (עסק לעסק) וחברות המספקות שירותי SaaS (תוכנה כשירות), ARR הוא מדד קריטי בהבנת רווחיות העסק ולצפות את תזרים המזומנים, בשל התבססותן לרוב על מנויים שנתיים, ועל כן הוא המדד הרווח בתעשיות אלו.[5] עם זאת, ישנה חשיבות במדידת MRR בנוסף ל-ARR, וזאת על מנת לקבל תחזיות פיננסיות לטווחי זמן שונים.[6]

על אף שבאופן טריוויאלי ניתן לחשב את ה-ARR לפי הסכום אותו משלמים המנויים הקיימים, לצורך הבנה איכותית יותר של ההכנסות נהוג למדוד זאת לפי הנוסחה הבאה: סכום ממנויים שנתיים קיימים + סכום מתוספות או שדרוגים למנויים קיימים - סכום פוטנציאלי שאבד עקב נטישת מנויים.[7]

יתרון חשוב במדידת ARR על פני MRR הוא הקורלציה הקיימת, מעצם היותו הכנסה שנתית, עם עקרונות חשבונאיים מקובלים. בנוסף, הוא מעיד על חוסנה הכלכלי של חברה.

אין כללים מוגדרים לקביעה מה לכלול ב-ARR. בדרך כלל, הוא יכלול רק דמי מנוי קבועים כפי שנקבעו בחוזה.[8] עם זאת, אין לכלול תחת הכנסות חוזרות שלומים חד פעמיים, כמו למשל מכירת חומרה, הנחה מיוחדת או דמי שירות.

הכנסה מבוססת עסקאות

הכנסות אלו מבוססות על מכירה צפויה של סחורות. בעל עסק יכול לצפות כי יבצע מכירות בסכום מסוים לאורך זמן. כל מכירה מייצרת הכנסה מבוססת עסקה. סוג זה של הכנסה נחשב לרוב פחות אטרקטיבי ממודל הכנסות חוזרות, בו נדרש בעל העסק לשמר את לקוחותיו הקיימים, להבדיל מלמשוך לקוחות חדשים.

הכנסות מפרויקט

הכנסות אלו נוצרות באמצעות פרויקטים חד-פעמיים. הסתמכות על סוג זה של הכנסה מאלץ חברות להשקיע מאמצים רבים לשימור לקוחותיהם. במודל זה קיים קושי לחזות את ההכנסות, בשל הקושי לחזות את התקדמות הפרויקט ואת המשך הדרך.

יצירת הכנסות

על פי המודל העסקי קנבס, קיימות 7 דרכים לייצר הכנסות: מכירת נכסים, דמי שימוש, דמי מנוי, הלוואות/ליסינג/השכרה, רישוי, עמלות תיווך ופרסום.[9]

הערות שוליים

  1. ^ "Revenue Streams". Inc.com (באנגלית). נבדק ב-27 במרץ 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "Recurring Revenue Definition | Investopedia". Investopedia. נבדק ב-2015-11-05.
  3. ^ "The 5 Best Kinds of Recurring Revenue". Inc.com (באנגלית). 7 בנובמבר 2014. נבדק ב-2018-03-27. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "Metric Analysis: Monthly & Annually Recurring Revenue - Hivemetric". Hivemetric. 10 באוקטובר 2016. נבדק ב-27 במרץ 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ What is Annual Recurring Revenue (ARR)?, SaaSOptics (באנגלית)
  6. ^ מה זה MRR ואיך מחשבים אותו? הסבר קצר ובעברית | המילון לסטארטאפ, באתר www.lastartup.co.il
  7. ^ ARR Meaning: What is ARR & How to Calculate It, Zuora (באנגלית אמריקאית)
  8. ^ What is Annual Recurring Revenue (ARR)?, SaaSOptics (באנגלית)
  9. ^ Strategyzer AG, Revenue Streams - Business Model Canvas | Strategyzer, www.strategyzer.com (בצרפתית)
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

34729521זרם הכנסות