הרכבת הקלה של אדינבורו

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הרכבת הקלה של אדינבורו
Edinburgh Trams
מידע כללי
מדינה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
מפת נתיב הרכבת על גבי מפת העיר

הרכבת הקלה של אדינבורואנגלית: Edinburgh Trams) היא מערכת הסעת המונים חשמלית המשרתת את העיר אדינבורו, בירת סקוטלנד. היא פועלת מאז שנת 2014. בשנת 2018 נסעו בה 7.3 מיליון נוסעים.

הקמת הרכבת

בעיר אדינבורו פעלה רכבת קלה בשנים 1919–1956. תחילה היא הונעה בכבל ואחר כך הוסבה להנעה בחשמל. הרכבת בוטלה כאשר הוחלט להשתית את התחבורה בעיר על אוטובוסים מונעים במנועי דיזל.

בשלהי שנות התשעים התעורר בעיר עניין מחודש בהקמת רכבת קלה, לאחר שערים אחרות בבריטניה הקימו רכבות דומות. לאחר הליך ממושך של דיון בהצעות ושל רישוי החלו ב-2007 עבודות מקדימות להקמת המערכת. הקמת המערכת עצמה החלה ביוני 2008. הבנייה הצריכה הקמת גשרים וחפירת מנהרה.

השלמת הפרויקט הייתה כרוכה בקשיים רבים, בעיכוב משמעותי ובקשיי מימון. הרכבת החלה בפעולה סדירה ב-31 במאי 2014. עלות הקמת המערכת הגיעה ל-776 מיליון לירות שטרלינג, יותר מכפליים מהערכת העלות הראשונה של ההקמה.

הרכבת

הרכבת כוללת כיום (2019) קו אחד באורך של 14 קילומטרים. בקו הוקמו 16 תחנות, הממוקמות ברובן במרכזה של העיר, מצפון מזרח לדרום מערב. הרכבת מחברת את מרכז העיר עם נמל התעופה, הממוקם ממערב לעיר. משך הנסיעה בקו לכל אורכו הוא כ-40 דקות. הדיפו (depot) של הרכבת ממוקם בסמוך לחלקו המערבי של הקו.

בקו משרתים קרונות רכבת מתוצרת חברת CAF הספרדית. הרכבת מונעת בחשמל וניזונה מכבל חשמל עילי. אורך כל רכבת הוא 42.8 מטר ובה קיבולת של עד 250 נוסעים.

מספר הנוסעים ברכבת עלה בהתמדה מאז הפעלתה. בשנת 2015 נסעו בה 4.92 מיליון נוסעים ובשנת 2018 הגיע מספרם ל-7.3 מיליון. בשנתיים הראשונות להפעלתה פעלה המערכת בהפסד תפעולי, אך ב-2016, שנתיים לפני הצפוי, כבר הגיעה לרווח.

הרכבת מופעלת על ידי חברת Edinburgh Trams, שהיא חברה בת של תאגיד התחבורה העירוני Transport for Edinburgh.

במרץ 2019 החליטה מועצת העיר על הארכת קו הרכבת הקלה בחלקו המזרחי, עד לרובע לית' (Leith) שלחוף לשון הים של פורת'.

קישורים חיצוניים

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

27297089הרכבת הקלה של אדינבורו