המכון למחקר ולתיאום אקוסטי מוזיקלי (אירקאם)
מכון למחקר ולתיאום אקוסטי מוזיקלי (אירקאם) (בצרפתית: (Institut de Recherche et Coordination Acoustique/Musiq (IRCAM) הוא מכון לחקר המוזיקה בפריז, שייסד המלחין והמנצח הצרפתי פייר בולז, לפי הזמנת נשיא צרפת ז'ורז' פומפידו בשנת 1970. כמרכז לחקר מוזיקה חדשה וטכנולוגיות מקורבות לה, נועד להיבנות בצמוד למרכז פומפידו.
בשנת 1977 החל המכון לפעול בניהולו של בולז, שהמשיך בתפקידו זה עד 1992 ואז העביר אותו ללורן בייל. כמרכז רב-תחומי, בהתאם לחזונו של בולז, אורגן אירקאם בראשיתו בחמישה תחומים נפרדים - אלקטרו-אקוסטיקה, מחשב, פדגוגיה, כלי נגינה וקול - שבראש כל אחד מהם יעמוד מומחה לתחומו. בשנים 1981 ושוב ב-1984 התבצע ארגון מחדש, שפתר את בעיות החלוקה הראשונית ויצר מבנה יעיל יותר, ששמר על המטרות המקוריות והתמקד בעיקר בשני תחומים, הפקת מוזיקה ממוחשבת וחקר מוזיקת מחשב.[1]
אירקאם מטפח מגוון רחב של פעילויות מוזיקליות. המחקר הטכני שהתבצע בו הניב תועלת רבה וקידם כלי חומרה ייחודיים, כגון מעבד שמע דיגיטלי 4X, שנבנה בראש ובראשונה כדי לענות על דרישותיו של בולז בחיבור "רספונסוריות" (1984), למערכות גנריות יותר.[2]
אנסמבל אנטרקונטמפורן משמש כאנסמבל הבית של המכון.
לקריאה נוספת
- La musique en projet (Paris, 1975) [pubn of IRCAM]
- Contemporary Music Review, i/1 (1984) [IRCAM issue]
- L. Bayle, P. Boulez and others: Recherche et création: vers de nouveaux territoires (Paris, 1992)
- G. Born: Rationalizing Culture: IRCAM, Boulez and the Institutionalization of the Musical Avant-Garde (Berkeley, 1995
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ^ פיטר מנינג, "אירקאם" במילון גרוב למוזיקה ומוזיקאים אונליין
- ^ גרוב
22814949המכון למחקר ולתיאום אקוסטי מוזיקלי (אירקאם)