הגדרה משדלת
הגדרה משדלת (Persuasive definition) היא הגדרה נוספת של מונח בעל משמעות נלווית ערכית או רגשית בגלל הגדרה אחרת של אותו מונח, אשר מעבירה את המשמעות הנלווית אל מושאי ההגדרה הנוספת. המונח נטבע בשנות ה-30 של המאה ה-20 על ידי צ'ארלס סטיבנסון שהיה פילוסוף אנליטי.
הגדרות ודוגמאות
אחת הדוגמאות שהובאה על ידי סטיבנסון הייתה הגדרת המונח "בן תרבות" לה יש קונוטציה חיובית, כאדם בעל דמיון רגיש ומקוריות. שימוש בהגדרה זאת מאפשרת לייחס לאדם שמקובל לראותו כ"חסר תרבות" את תכונת התרבותיות[1].
ספר לוגיקה פופולרי של פטריק הורלי מגדיר "הגדרה משדלת" כהגדרה המתחזה לניסיון כן לתת הגדרה למונח, בעוד הוא מייחס משמעות חיובית או שלילית למונח המוגדר. כדוגמה, הביא הורלי את שתי ההגדרות הבאות להפלה מלאכותית:
- רצח חסר רחמים של חפים מפשע
- הליך רפואי בטוח ומקובל בו מורידים מאשה עול בלתי רצוי
אולם דוגמה זאת של הורלי אינה מוסכמת, שכן לשיטתו של סטיבנסון המונח המוגדר הוא זה שנושא משמעות ערכית או רגשית ולא ההגדרה[2].
היחס להגדרה משדלת
על פי גישתו של סטיבנסון, השימוש בהגדרה משדלת נלווית למידה מסוימת של הטעיה. לשיטתו, במקרים רבים הגדרות משדלות משמשות לגבי מונחים בעלי הגדרה בלתי ברורה. במקרים רבים אנשים המשתמשים בהגדרה משדלת עושים זאת תוך הצגת ההגדרה שלהם כ"ההגדרה האמיתית" או "ההגדרה הנכונה"[3]. היו אף שהתייחסו אל הגדרה משדלת כאל כשל לוגי[4]. לעומת זאת, היו שטענו למקרים של שימוש לגיטימי בהגדרה משדלת. למשל, בורגס ג'קסון טען שהרחבת התחולה של המונח אונס על ידי תנועות פמיניסטיות כדי שיכלול גם מקרים של כפייה מילולית, היא הגדרה משדלת לגיטימית[5].
הערות שוליים
- ^ Douglas N. Walton, Ethical argumentation, Lexington Books, 2003, page 121
- ^ Patrick J. Hurley, A Concise Introduction to Logic, page 99
- ^ Douglas N. Walton, Ethical argumentation, Lexington Books, 2003, page 122
- ^ Douglas N. Walton, Ethical argumentation, Lexington Books, 2003, page 124
- ^ Douglas N. Walton, Ethical argumentation, Lexington Books, 2003, page 128