דטונציה (מנועים)
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי.
| ||
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. |
דטונציה (באנגלית: Engine knocking) הוא תהליך אשר המתרחש כאשר תערובת הדלק ואוויר במנועי בעירה פנימית המונעים בבנזין מוצתת לפני שהבוכנה הגיעה לשיא מהלכה - הזמן האופטימלי להצתת התערובת.
כאשר המנוע עובד בהספק גבוה של למעלה מ 60% מצערת, המנוע עשוי להשמיע בזמן הדטונציה רעש חזק אופייני של צלצולים ומשם מגיע השם בלועזית - engine knocking. ללא ביצוע פעולות מיידיות לדיכוי הדטונציה יגרם נזק משמעותי לאטמים בבוכנת המנוע ולאחר מכן ולנזק למנוע.
גורמים לדטונציה
דטונציה נגרמת ממספר גורמים אפשריים: גורם ראשון נובע כאשר משחיזים את ראש המנוע נוצר יחס דחיסה גבוהה ומכך נוצרת ההתלקחות העצמית.
גורמים במערכת ההצתה
ברכבים ישנים, בעלי מערכת הצתה מכנית, בעלי מפלג
- מפלג תקול (יש צורך לכוון זוויות הצתה).
- מפלג הרוס, שלא מעביר את מתח ההצתה הדרוש.
- חוטי הצתה תקולים, בלויים, או שאינם מסוגלים להעביר את המתח מהמפלג.
- מצתים גמורים, שלא מוציאים את המתח הדרוש להצתת התערובת הנמצאת בתוך תא הבעירה.
ברכבים מודרניים, בעלי מערכת הצתה מונחית מחשב
- מודול הצתה אלקטרוני תקול.
- חוטי קויל הרוסים או בלויים.
- מצתים תקולים.
- מחשב הצתה תקול.
גורמים נוספים
- שימוש בדלק באוקטן שאינו תקין.
- הצטברות של משקעים על הבוכנה המתלהטים וגורמים להצתת התערובת. משקעים עלולים להיווצר כתוצאה מפעולת מנוע זמן רב בהספק גבוה ובמצערת קבועה.
גילוי דטונציה
ישנן כיום שתי שיטות מקובלות לזיהוי מצב דטונציה:
- שימוש ב-knock sensor - סוג חומרה מסוג מיקרופון שמותקן על גבי כל אחת מהבוכנות, מקליט את הרעש הבוקע מהמנוע ומזהה את הרעש האופייני למנוע בזמן דטונציה.
- שימוש ברכיב תוכנה המשולב בבקר המנוע או במחשב אחר המזהה את ריטוטי הסלד האופייניים למצב של דטונציה הנוצרים כתוצאה מההצתה המוקדמת.[1]
דיכוי דטונציה
כאשר הגורם לדטונציה הוא הצטברות של משקעים על הבוכנה ניתן לסגור את המצערת, תהליך זה מפחית באופן מיידי את הספק המנוע ופעמים רבות גורם גם לשטיפה של המשקעים דרך מערכת הפליטה של המנוע.
קישורים חיצוניים
מיזמי קרן ויקימדיה |
---|
ערך מילוני בוויקימילון: דטונציה |