דונלד שופ
שגיאת לואה ביחידה יחידה:תבנית_מידע בשורה 261: תבנית מדען ריקה. דונלד קאראן שופ (באנגלית: Donald Curran Shoup; נולד ב-24 באוגוסט 1938)[1] הוא פרופסור במחלקה לתכנון עירוני באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס (UCLA), ככלכלן הוא מזוהה עם הזרם הג'ורג'יסטי.[2] בספרו משנת 2005, "העלות הגבוהה של חניה בחינם", סוקר שופ את ההשלכות השליליות של תקני החניה[3] ומסתמך במידה רבה על תובנות "ג'ורג'יסטיות" לגבי שימוש אופטימלי בקרקע וצדק חלוקתי.[4] בשנת 2015 הוענק לו "פרס המצוינות הלאומי לתכנון פורץ דרך" מטעם האגודה האמריקאית לתכנון.[5]
שנותיו הראשונות ותחילת הקריירה
שופ נולד בלונג ביץ', קליפורניה, בשנת 1938. כשהיה בן שנתיים, משפחתו עברה להוואי בעקבות עבודתו של אביו בצי האמריקני.[6] הוא הגיע לניו הייבן, קונטיקט, בסוף שנות החמישים בזמן שהעיר הייתה בשיא הקמתם של חניונים גדולים ובעיצומה של בניית כביש מהיר בלב מרכז העיר וכן פרויקטים נוספים של התחדשות עירונית. הוא קיבל את התואר הראשון מאוניברסיטת ייל בהנדסת חשמל וכלכלה ואת הדוקטורט בכלכלה בשנת 1968.[7] לאחר סיום הדוקטורט שלו הוא עבר מערבה להמשך המחקר כבתר דוקטורנט בכלכלה במכון למדיניות ציבורית ב-UCLA.[8] ב-1970 הגיע לאוניברסיטת מישיגן ולאחר ארבע שנים כפרופסור שם חזר שופ ב-1974 ל-UCLA כפרופסור חבר לתכנון ערים. ב-1980 הפך לפרופסור מן המניין.[8]
חניה
בתחילת הקריירה האקדמית שלו התמקד שופ במימון ציבורי ומיסוי קרקעות. בשנת 1975 החל שופ ללמוד את נושא החניה לאחר שנחשף לעבודת תזה שמצאה ששיעור העובדים במחוז לוס אנג'לס הנוהגים לבד ברכב לעבודה כפול משיעור העובדים במרכז לוס אנג'לס הנוהגים לבד ברכב לעבודה בעיקר בשל הזמינות של חניה בחינם.[9] שופ החל לבחון את מרכזיותה של החניה בקשר בין תחבורה לשימושי הקרקע והשלכותיה על הערים, הכלכלה והסביבה. בשנת 2004, במאמר שכותרתו המקור האידיאלי להכנסות הציבוריות ברמה המקומיות, טען שופ שיש ליישם מדיניות מס לחניה עירונית ולתחבורה.[10]
לפי התאוריה של שופ, תפוסת מקומות חניה ברחוב בשיעור של 85 אחוז תאפשר את השימוש היעיל ביותר בחניה הציבורית.[11] כאשר התפוסה באזור מסוים עולה על 85%, כלי רכב המגיעים ליעד נאלצים לתור כמה דקות עד למציאת מקום חניה פנוי. זמן החיפוש הקצר יחסית לכל מכונית יוצר באופן מפתיע עומס תנועה גדול, כי בדרך כלל בזמני שיא כלי רכב רבים מחפשים חניה בו זמנית. עומס תנועה זה יוצר בזבוז זמן ודלק ומגביר את זיהום האוויר. שופ מכנה את התופעה של נהיגה מיותרת בחיפוש אחר חניה במחיר נמוך כ"תיור אחר חניה" (cruising for parking).
מחקרו על חניית עובדים הוביל לחקיקת חוק פדיון החניה בקליפורניה על מנת להפחית את שיעור הנוהגים לבדם למקום העבודה. מחקריו על מדיניות החניה העירונית הובילו ערים רבות לגבות מחירי חניה המשקפים יותר את היחס בין הביקוש וההיצע ולהקדיש את ההכנסות מאגרת החניה למימון ושיפור שירותים ציבוריים אחרים. לעיתים, ניסיונות להפוך את התאוריה של שופ הלכה למעשה, מעוררים מחלוקת.[12]
שופ הוא עמית המכון האמריקאי למתכננים מוסמכים. הוא כיהן כמנהל המכון ללימודי תחבורה וכיו"ר המחלקה לתכנון ערים באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס. הוא שימש כחוקר אורח באוניברסיטת הוואי, באוניברסיטת קיימברידג', ובבנק העולמי.[8]
ביבליוגרפיה
ספרים
- Shoup, Donald and Ruth P. Mack. Advance land acquisition by local governments: benefit-cost analysis as an aid to policy (1968). Institute of Public Administration.
- Shoup, Donald and Don Pickerell. Free Parking as a Transportation Problem. (1980). U.S. Department of Transportation
- ——. Evaluating the Effects of Parking Cash Out: Eight Case Studies. (1997) California Environmental Protection Agency.
- ——. Parking Cash Out. (2005). APA Planning Advisory Service.
- Shoup, Donald. The High Cost of Free Parking. (2005) APA Planners Press. מסת"ב 978-1884829987 (Revised 2011. מסת"ב 978-1932364965)
- Shoup, Donald (editor). Parking and the City. (2018) Routledge. מסת"ב 978-113849703-0.
מאמרים נבחרים
- Shoup, Donald. "The optimal timing of urban land development." (1970). Papers in Regional Science 25(1), 33-44.
- Shoup, Donald, with Ronald Wilson. "Parking subsidies and travel choices: assessing the evidence." (1990). Transportation 17 (2), 141-157
- Shoup, Donald. "Cashing out free parking." (1982). Transportation Quarterly 36(3)
- "An opportunity to reduce minimum parking requirements." (1995). Journal of the American Planning Association 61(1), 14-28.
- "In lieu of required parking." (1999). Journal of Planning Education and Research 18(4), 307-320.
- "The trouble with minimum parking requirements." (1999). Transportation Research Part A: Policy and Practice 33(7), 549-574.
- "Cruising for parking." (2006). Transport Policy 13(6), 479-486.
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ^ Jaques Cattell Press, American Men and Women of Science: Urban community sciences, R. R. Bowker Co., 1974. (באנגלית)
- ^ Pay As You Park, shoup.bol.ucla.edu
- ^ Hartocollis, Anemona (2005-03-27). "No Parking. You're Welcome". The New York Times (באנגלית). ISSN 0362-4331. נבדק ב-2019-03-25.
- ^ The High Cost of Free Parking Chapters 19-22, Market Urbanism, 2012-08-07 (באנגלית)
- ^ Donald Shoup, FAICP, web.archive.org, 2015-09-11
- ^ "He puts parking in its place". Los Angeles Times (באנגלית). 2010-10-16. ISSN 0458-3035. נבדק ב-2019-03-26.
- ^ Donald Shoup (באנגלית)
- ^ 8.0 8.1 8.2 Shoup, Donald. "Curriculum vitae" (PDF). University of California, Los Angeles. נבדק ב-26 במרץ 2019.
{{cite web}}
: (עזרה) - ^ Dave Gardetta, Between the Lines Los Angeles Magazine, Los Angeles Magazine, 2011-12-01 (באנגלית)
- ^ Donald C. Shoup, The ideal source of local public revenue, Regional Science and Urban Economics 34, 2004-11, עמ' 753–784 doi: 10.1016/j.regsciurbeco.2003.10.003
- ^ Rachel Gordon, Chronicle Staff Writer, High-tech parking meters premiere in S.F., SFGate, 2010-07-27
- ^ Proposed parking fees find few fans | The San Diego Union-Tribune, web.archive.org, 2012-10-18
28286014דונלד שופ