גילה אדרעי

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
גילה אדרעי
עיסוק יושבת ראש ועד עובדי רכבת ישראל

גילה אדרעי (נולדה ב-20 בנובמבר 1965) היא יושבת ראש ועד עובדי רכבת ישראל. כהונתה הראשונה החלה באמצע שנת 2010 ונמשכה עד להדחתה על ידי ההסתדרות בשנת 2012. בספטמבר 2017 נבחרה לתפקיד שנית. התפרסמה בעקבות המאבק המתוקשר שניהלה נגד מהלכי ההפרטה ברכבת ישראל.

ביוגרפיה

גילה אדרעי היא אם חד-הורית לשלוש בנות. סבה היה אחד מראשי ועד עובדי הנמל הראשונים.[1] בצבא שרתה כמורה חיילת ובחלק מהתקופה כמורה חיילת של ״נערי רפול״. אדרעי החלה לעבוד ברכבת ישראל בגיל 25 בעקבות בעלה, שהיה עובד בנמל חיפה, ממנו התגרשה בינתיים. במהלך שנות עבודתה, למדה טכנאות תעשייה וניהול במכללת אפק.

בגיל שלושים עברה תאונת דרכים קשה. לאחר תקופת החלמה ארוכה שבה לעבוד ברכבת ישראל - תחילה במחלקת השכר ואחר כך במחלקת דלקים ושמנים, והפכה לפעילה בולטת בוועד העובדים. לאחר עזיבתו של יו"ר הוועד שאול עוקיש עקב חשדות לקבלת טובות הנאה ושוחד,[2] נבחרה ברוב קולות לתפקיד יו"ר ועד עובדי הרכבת.

המאבק בהפרטה

במהלך שנת 2010 אישרו משרדי האוצר והתחבורה רכישה גדולה של קרונות חדשים מחברת בומברדייה.[3] האישור לרכישה הותנה בהעברת תחזוקת הקרונות החדשים לידי החברה שסיפקה אותם. משמעות ההחלטה הייתה כי לא יהיה גיוס נוסף של כוח אדם לשורות עובדי הרכבת. באפריל 2011 הודיע שר התחבורה ישראל כ"ץ על רפורמה ברכבת ישראל,[4] העברת תחזוקת הקרונות לגורמים חיצוניים, מיקור חוץ. מיד עם פרסום ההודעה הכריזו ההסתדרות וועד העובדים בראשות אדרעי, על סכסוך עבודה. מאבקה של אדרעי התמקד בהתנגדות להפרטה שמשמעותה פגיעה בוועדים ובעבודה המאורגנת בישראל.

בנובמבר 2011 החלה רכבת ישראל לקלוט את הקרונות החדשים מתוצרת בומברדייה. בעקבות קליטת הקרונות החדשים הודיעה אדרעי בפברואר 2012 על פתיחה בעיצומים. שופטת בית הדין לענייני עבודה בת"א (13/02/2012), הורתה להפסיק את העיצומים בטענה כי זוהי החלטה הנתונה בידי הנהלת הרכבת. אדרעי טענה בדיון כי נהגי הקטר טרם סיימו את הכשרתם ועל כן אינם רשאים ויכולים להפעיל את הקרונות החדשים. עקב העיכוב בביצוע החלטת בית הדין והמשך השיבושים[5] בתנועת הרכבות הגישה הנהלת הרכבת בקשה לראות בהתנהגות הוועד וההסתדרות בזיון בית הדין. אדרעי ביחד עם שני שותפיה לראשות הוועד נקנסו על ידי בית המשפט בעשרת אלפים ש"ח כל אחד בגין ביזוי בית הדין. בית הדין קבע כי ההסתדרות ניסתה לבטל את השביתה ולהחזיר את העובדים לעבודה סדירה ועל כן פטר את נציגי ההסתדרות מענישה.

בעקבות האירועים ברכבת ישראל יזם ח"כ אופיר אקוניס דיון דחוף בוועדת הכלכלה של הכנסת בטענה לפגיעה באזרחי ישראל.[6] אדרעי, נציגת ועד העובדים, וירון זפט, נציג ההנהלה והיועץ המשפטי של הרכבת, זומנו לדיון בוועדה. הוועדה סיימה את התכנסותה בקריאה של ח"כ כרמל שאמה הכהן להימנע מפגיעה בציבור.

בפברואר 2012 בפגישה של יו"ר ההסתדרות עופר עיני עם אדרעי ונציגי ועד עובדי הרכבת נקבע כי עיני ינהל באופן אישי את המאבק. בעקבות ההחלטה התקיימה פגישה בין עיני וכ"ץ שהסתיימה לאחר זמן קצר באי הסכמה.[7] בעקבות כישלון הפגישה הודיע כ"ץ במסיבת עיתונאים, כי הנחה את הנהלת הרכבת לחתום באופן חד צדדי תוך שבועיים על הסכם למיקור חוץ.[8]

בעקבות חילוקי הדעות המתמשכים והנחייתו של שר התחבורה, הודיעה הנהלת הרכבת כי חתמה על הסכם חד צדדי להפרטת תחזוקת הקרונות החדשים. בתגובה להודעה פנה ועד העובדים בראשות אדרעי לבית הדין לעבודה, בדרישה להתיר שביתה ברכבת ישראל. בית הדין אישר את השביתה וקבע כי הנהלת הרכבת התחייבה בדיון שהתקיים כחודשיים קודם, שלא לחתום על הסכם עם חברת בומברדייה ללא משא ומתן עם העובדים. כמו כן, סירבה הנהלת הרכבת לחשוף את ההסכם ותוכנו בפני הוועד.

במהלך הדיון בבית הדין התקיימה פגישה בין השר ישראל כץ ויו"ר ההסתדרות עופר עיני. בה הם החליטו על פתיחה במשא ומתן וזאת מבלי לזמן או לערב את אדרעי, יו"ר הוועד, אשר עמדה על רצונה להשבית את הרכבת עד לביטול מוחלט של ההסכם למיקור חוץ.[9]

הרקע להדחתה ב-2012

המאבק המתוקשר של ועד עובדי הרכבת בראשות אדרעי זכה לכתבות רבות בתקשורת הכתובה והמצולמת, בדרך כלל נלוותה לכתבות אלו ביקורת[10] שכוונה כלפי אדרעי.[11] לחצים הופעלו על ההסתדרות על מנת שתפטר את אדרעי מתפקידה כיו"ר הוועד. תקופה זו התאפיינה בהשמצות הדדיות, תביעות בבית הדין המוגשות על ידי שני הצדדים, מעקב באמצעות חברות חקירה פרטיות ועוד.[12]

בפברואר 2012 הוגשה בקשה לבית הדין לעבודה מטעם הנהלת הרכבת לראות בהתנהגותה של אדרעי ביזוי בית הדין והיא נקנסה בסכום של עשרת אלפים ש"ח,[13] שמועות על השעייתה הצפויה התפרסמו שוב ושוב,[14] ובפברואר 2012 היא זומנה לשימוע לפני השעיה בעקבות האשמה בתקיפת חברי הנהלה. באוגוסט 2012 זומנה אדרעי לשימוע לפני פיטורין עקב התעקשותה לקיים אסיפות עובדים שלטענת ההנהלה פגעו בפעילות הסדירה של החברה. בנוסף התנהל מאבק סביב כוונת הנהלת הרכבת להתקין ברכב החברה ששירת את אדרעי מכשיר איתוראן. אדרעי סרבה לאפשר את ההתקנה או להחזיר את הרכב. השימועים הובילו לעיכוב של שנתיים בדרגה, ובנוסף נרשמו אזהרות בתיקה האישי.[15]

ב-22 באוגוסט 2012 הופץ מכתב שנשלח לכלל עובדי רכבת ישראל ובו פירוט ההוצאות של ועד העובדים בתקופת כהונתה של אדרעי.[דרוש מקור] המכתב חשף כי אדרעי שילמה את הקנס בסך עשרת אלפים ש"ח מכספי הוועד וכן שכרה בשם הוועד חברות חקירה פרטיות, יועצי תקשורת, יועצי שכר ולוביסטיים. המכתב נחתם על ידי אבי אדרי יו”ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות. בעקבות פרסום המכתב פנתה אדרעי לאדרי במכתב משלה בו היא דרשה ממנו התנצלות או שיואשם בהוצאת דיבה, לטענתה, אדרי היה זה שייעץ לה לממן את הקנס מכספי הוועד.[דרוש מקור] ההסתדרות הורתה על הדחתה של אדרעי מהתפקיד וקיום בחירות חדשות לוועד.[16]

בעקבות ההדחה פנה הוועד המודח בראשות אדרעי לארגון כוח לעובדים,[17] מתוך כוונה להפכו לארגון הייציג של עובדי הרכבת. סביב נושא הייצוג נפתח מאבק משפטי בין ההסתדרות וארגון כוח לעובדים. בית הדין דחה את המעבר לארגון כוח לעובדים ונסמך על החוק המונע מעבר בעת קיום משא ומתן על חתימת הסכם קיבוצי, התביעה עברה לבג"ץ שגיבה את ההחלטה ודחה את בקשת הוועד להכיר בכוח לעובדים כארגון הייציג של עובדי הרכבת.[18]

התקופה לאחר שהודחה מהוועד

ביולי 2013 הושעתה אדרעי מעבודתה ברכבת למשך ארבעה חודשים עקב איומים על עובד.[19]

באוקטובר 2013 דחה בית הדין האזורי לעבודה בחיפה תביעת פיצויים בסך 2 מיליון שקל שהגישו אדרעי ואחרים נגד הנהלת רכבת ישראל.[20]

בפברואר 2014 זימנה רכבת ישראל את אדרעי לשימוע נוסף, בחשד שהחתימה כרטיס עובד כשיצאה לדיון בבית המשפט.[21]

בפברואר 2017 הגישה אדרעי עם 7 עובדים נוספים מהרכבת תביעה לבית הדין לחייב את ההסתדרות לקיים בחירות לוועד. בכתב התביעה נאמר כי ההסתדרות מונעת מזה כשנה קיום של בחירות ברכבת בשל תמיכת יו”ר הוועד הנוכחי בניסנקורן.[22] בית המשפט קיבל את עמדת התובעים, וחייב את ההסתדרות לקבוע מועד לבחירות ברכבת והבחירות נקבעו לספטמבר 2017.[23]

בספטמבר 2017 נבחרה אדרעי שוב ליו"ר ועד עובדי רכבת ישראל.[24]

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ אשת הברזל: יו"ר ועד הרכבת לא עוצרת, מעריב, 24 בפברואר 2012
  2. ^ סוף תקופה - האיש החזק של רכבת ישראל פורש, 25 בפברואר 2009 ynet
  3. ^ בומברדייה הקנדית תספק 78 קרונות, 10 באוקטובר 2010, כלכליסט
  4. ^ רכבת ישראל ורשות מקרקעי ישראל חתמו היום על הסכם מהפכני, רשות מקרקעי ישראל
  5. ^ שביתה איטלקית ברכבת, גלובס, 14 ביולי 2013
  6. ^ יו"ר ועד הרכבת בכנסת: "המוצא האחרון שלנו זה לפגוע בנוסעים", מעריב, 15 בפברואר 2012
  7. ^ לאחר רבע שעה - התפוצצה הפגישה בין כץ לעיני על הרכבת; עיני: "כץ יצר משבר ולא אנהל משא ומתן כך", גלובס, 16 בפברואר 2012
  8. ^ הנהלת הרכבת חתמה על הסכם, גלובס, 19 בפברואר 2012
  9. ^ כץ ועיני סיכמו על מתווה, גלובס,20 בפברואר 2012
  10. ^ הסוציאליזם החזירי של אדרעי, גלובס, 15 בפברואר 2012
  11. ^ ההפרטה, העוקץ
  12. ^ חשיפה: הנהלת הרכבת עקבה אחרי עובדים, גלובס, 1 במאי 2013
  13. ^ בית הדין לעבודה הטיל קנסות, הארץ, 15 בפברואר 2012
  14. ^ ועד עובדי הרכבת מכחיש, גלובס, 20 בפברואר 2012
  15. ^ עונש לוועד הרכבת לשעבר, גלובס, 12 בספטמבר 2012
  16. ^ גילה אדרעי הודחה מיו"ר ועד עובדי הרכבת, גלובס,127 ביוני 2012
  17. ^ כוח לעובדים עובר לשחק במגרש של הגדולים, 9 ביולי 2012 ynet
  18. ^ תבוסה לגילה אדרעי, כלכליסט, 13 בדצמבר 2012
  19. ^ רכבת ישראל השעתה את גילה אדרעי, כלכליסט, 11 ביולי 2013
  20. ^ שי ניב, ‏נדחתה תביעת גילה אדרעי בסך 2 מיליון שקל נגד הנהלת הרכבת, באתר גלובס, 7 באוקטובר 2013
  21. ^ עמליה דואק, כתבת כלכלה, ‏גילה אדרעי שוב זומנה לשימוע, באתר ‏מאקו‏‏, ‏11 בפברואר 2014‏
  22. ^ אסנת ניר, גילה אדרעי נגד ההסתדרות: ”מונעת בחירות לוועד הרכבת מאחר שהיו”ר תומך בניסנקורן”, 17 פברואר 2017, כלכליסט
  23. ^ אסנת ניר, הישג לגילה אדרעי ועובדי הרכבת: בחירות לוועד יתקיימו ב-15 בספטמבר, 22.2.2017, כלכליסט
  24. ^ ניצן צבי כהן, ‏גילה אדרעי נבחרה אמש (ג'), שנית, ליושבת ראש ועד עובדי הרכבת, באתר דבר העובדים בארץ ישראל, 27 בספטמבר 2017
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0