ג'וליה רסניק

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

ג'וליה רסניק נולדה ב-(9 ביולי 1952) היא פרופ' חבר בבית ספר לחינוך באוניברסיטה העברית. תחומי המחקר העיקריים שלה הם גלובליזציה של מדיניות חינוך, חינוך משווה, רב תרבותיות, הגירה וילדי מהגרים וחינוך בינלאומי. ג'וליה ערכה ספרים, גיליונות מיוחדים ופרסמה מאמרים רבים בכתבי עת מובילים בארץ ובעולם באנגלית ובצרפתית. בבית ספר לחינוך הקימה ב־2018 את המסלול האישי למצטיינים לתלמידי מוסמך ומשמשת ראש המסלול. מכהנת כחברת וועד המנהל של AFEC Association Francophone d ’Education Comparée וכראש הסקציה Comparaisons Internationales בארגון AISLF Association International des Sociologies de Langue Française. היא חברת מערכת בכתב עת אקדמיים Education comparéeו International Studies of Sociology of Education.

הייתה חוקרת אורחת ב University College of London,Universidad de San Andres, בואנוס איירס, Universidad Complutense מדריד, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO Ecuador, McGill University, Université de Montréal, Columbia University ,Universidad de Costa Rica,, Sciences Po פריז, FLACSO בואנוס איירס.

זכתה במענקים מהקרן הישראלית למדע (אחד מהם בשיתוף עם פרופ' אדריאנה קמפ, אונ' תל אביב) ומקרן GIF עם שותפיה הגרמניים (Prof. Helmut Bremer, Duisburg-Essen University; Prof. Fabian Kessl and Dr. Friederike Lorenz, Wuppertal University).

ביוגרפיה

ג'וליה נולדה כ Beatriz Julia Dorfman בבואנוס איירס, ארגנטינה ל Benjamin Dorfman וEthel Klocas ולה אח ושלוש אחיות (אלברטו, רינה, דורה ואנה). בשנת 1964 עלתה עם אחיה דרך עליית לארץ ושמה הוחלף לטובה דורפמן. היא התחנכה במוסד אחוזת שרה בבני ברק ובקיבוץ עין צורים. לאחר מלחמת ששת הימים חזרה לבואנוס איירס ולמדה בבית ספר התיכון תלפיות, למדה במדרשה למורים ובמקביל עבדה כמורה בבית ספר של הקהילה הספרדית. נישאה לראול רסניק ועברו להתגורר ל Mar del Plata עיר חוף בה הקים ראול מפעל לייצוא דגים. ראול וג'וליה היו חברים פעילים בקהילה היהודית הוא כיושב בוועד המנהל וג'וליה כחברה בוועדת החינוך וועדת בית הכנסת של הקהילה. ב 1984 עלו לישראל עם שלושת ילדיהם אריאל, חביאר- פבלו ומאיה.

משנת 2002 החלה חיי זוגיות עם Yves Dutercq פרופ' באוניברסיטת Nantes ,צרפת. איב נפטר במרץ 2020 בגיל 64 מ- COVID-19 והשאיר אחריו את אמו ושלוש בנותיו.

השכלה ותחומי מחקר

את לימודי התואר הראשון, השני והדוקטורט עשתה במחלקה לסוציולוגיה ואנתרפולוגיה באוניברסיטת תל אביב. עבודת התזה שלה הוגשה באוקטובר 1993 ועסקה בדימויים לאומיים במערכת החינוך- אידאולוגיה לאומית מדינתית בישראל. עבודת הדוקטורט שלה הוגשה ביוני 2001 ועסקה בגלובליזציה של מודלים חינוכיים והשוותה בין רפורמות מבניות של מערכות החינוך בישראל (1968) ובצרפת (1975, 1963, 1959).

מיד לאחר סיום הדוקטורט התקבלה כמרצה במחלקה לחינוך באוניברסיטה העברית והיא פרופסור חבר שם עד היום.

את השוואת מדיניות חינוך בין ישראל וצרפת בשנות ה-2000 חקרה בשיתוף עם פרופ' איב דוטרק. המחקר העלה את ה managerialization של מערכות החינוך בישראל (דו"ח דוברת) ובצרפת.

מעורבות ציבורית וחינוכית

ייסדה מחדש את האגודה הישראלית לחינוך משווה[1] ב־2014, אגודה אקדמית שמטרתה לקדם את המחקר החינוכי ההשוואתי ואת ההוראה במוסדות אקדמיים בתחום דעת זה, שמשה נשיאה ראשונה ומכהנת כיום כמזכירתה.

ב-2019 ו 2020 התקבלה כחברת וועדה לבדיקת בקשות המכללה האקדמית כנרת ומכללת גורדון להארכת ההסמכה להעניק תואר ראשון.

2019-2020 Member of the CHE professional committee reviewing the new BED and BA programs in Gordon College and Kineret College (respectively). 


[1] http://www.ices-group.org

מחקרים

התפתחות החינוך הבינלאומי בבתי ספר ציבוריים ברחבי העולם

מחקר בין־לאומי רחב היקף של בתי ספר IB (International Baccalaureate) שכלל עבודת שדה באנגליה, ארגנטינה, אקוודור, ארצות הברית, צרפת, ספרד, קוסטה ריקה וקנדה. אימוץ של תוכניות IB בבתי ספר ציבוריים ברחבי העולם הוא תוצר מובהק של הגלובליזציה ושל מדיניות חינוכית נאו-ליברלית.

הלימינליות החוקית של ילדי מהגרי עבודה ומבקשי מקלט בישראל

ילדי מהגרים הגדלים בסטטוס חוקי עמום חווים השלכות חברתיות כתוצאה מקיומם של משפחותיהן בצל החוק. בישראל מעריכים כי אלפי ילדים וצעירים גדלים באי ודאות חוקית כתוצאה מגלי מהגרי עבודה ומבקשי מקלט. מחקר זה בדק את תופעת הלמינליות החוקית בקרב צעירים וילדים ברמת המקרו, המסו והמיקרו ושופך אור על הסיפיות (לימינליות) החוקית ומשמעותה למהלך חייהם של ילדים ובני נוער מהגרים.

המחקר מימון הקרן הישראלית למדע ובשיתוף עם פרופ' אדריאנה קמפ, המחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה, אוניברסיטת תל אביב.

מורים גרמניים לומדים על השואה בישראל - השפעת אוריינטציות דוריות

פרויקט המחקר האתנוגרפי בוחן את הפרקטיקות והפרספקטיבות של מורים גרמניים המגיעים לישראל להשתתף בסמינר בבית הספר הבינלאומי ללימודי שואה ביד ושם, בירושלים. במסגרת פרויקט המחקר, החוקרים ליוו ארבע קבוצות מורים מאזורים שונים בגרמניה בטיולים החינוכיים שלהן ביד ושם. המחקר כלל תצפיות, קבוצות מיקוד וראיונות עם המורים ועם אנשי הצוות של יד ושם. ההבדלים בין הדוריים וההיסטוריה המשפחתית של המורים משפיעים על התייחסותם לזיכרון השואה. התגלעה מתח בין מטרת יד ושם בהעברת זיכרון השואה לדורות הבאים לבין מטרת המורים המחפשים בלימודי השואה ביד ושם דרכים להתמודד עם אנטישמיות גואה בארצם.

המחקר מומן על ידי הקרן הגרמנית-ישראלית למחקר ופיתוח מדעי.

פרסומים

ספרים

Benavot, A.PI and Resnik, J.C (2006) Lessons from the Past: A Comparative Socio-Historical Analysis of Primary and Secondary Education, in Benavot, A. Resnik, J. and Corrales, J. Global Educational Expansion: Historical Legacies, Political Obstacles, American Academy of Arts and Sciences, Occasional Paper.
The Power of Numbers and Networks: Understanding the Mechanisms of Diffusion of Educational Models. © 2018  © 2018 – Routledge www.routledge.com/9781138570498.

פרקים בספרים

Resnik, J. (2011) “The construction of the managerial education discourse and the involvement of philanthropic entrepreneurs: the case of Israel” in special issue ‘Global Education Policy: Networks and Flows’, edited by Sonia Exley, Annette Braun and Stephen Ball, of Critical Studies in Education, 52 ,3:251-266.

https://doi.org/10.1080/17508487.2011.604075

Resnik, J. (2012) “The transformations of education policy in Israel " in special issue on Policy Borrowing and Lending, Gita Steiner-Khamsi and Florian Waldow (eds.) World Yearbook of Education 2012, pp. 264-290

Resnik, J. (2014) Who gets the best teachers? The incorporation of the IB program into public high schools and its impact on the teachers’ labor market and careers in Ecuador. In Arber, Ruth, Jill Blackmore, and Athena Vongalis-Macrow, eds. Mobile Teachers, Teacher Identity and International Schooling. Mobile teachers and curriculum in international schooling. Sense Publisher, pp. 95-120. https://doi.org/10.1007/978-94-6209-899-2_7

Resnik, J. (2020) From government to governance: the incorporation of managerial regulation at the Ministry of Education in Israel. In Gourui Fan & Thomas S. Popkewitz, Eds. Handbook of Education Policy Studies: Values, Governance, Globalization, and Methodology, Volume 1. Springer Nature Singapore, pp. 187-222.

עריכה של ספרים וגליונות מיוחדים

Resnik, J. (2011) “The construction of the managerial education discourse and the involvement of philanthropic entrepreneurs: the case of Israel” in special issue ‘Global Education Policy: Networks and Flows’, edited by Sonia Exley, Annette Braun and Stephen Ball, of Critical Studies in Education, 52 ,3:251-266.

https://doi.org/10.1080/17508487.2011.604075

Resnik, J. (2012) “The transformations of education policy in Israel " in special issue on Policy Borrowing and Lending, Gita Steiner-Khamsi and Florian Waldow (eds.) World Yearbook of Education 2012, pp. 264-290

Resnik, J. (2014) Who gets the best teachers? The incorporation of the IB program into public high schools and its impact on the teachers’ labor market and careers in Ecuador. In Arber, Ruth, Jill Blackmore, and Athena Vongalis-Macrow, eds. Mobile Teachers, Teacher Identity and International Schooling. Mobile teachers and curriculum in international schooling. Sense Publisher, pp. 95-120. https://doi.org/10.1007/978-94-6209-899-2_7

Resnik, J. (2020) From government to governance: the incorporation of managerial regulation at the Ministry of Education in Israel. In Gourui Fan & Thomas S. Popkewitz, Eds. Handbook of Education Policy Studies: Values, Governance, Globalization, and Methodology, Volume 1. Springer Nature Singapore, pp. 187-222.

מאמרים בכתבי עת

Resnik, J. (2003) “‘Sites of memory’ of the Holocaust: Shaping National Memory in the Education System in Israel”. Nations and nationalism, 9,
Resnik, J. (2006) “International Organizations, the ‘Education-Economic Growth’ Black Box, and the Development of World Education Culture". Comparative Education Review, 50, 2: 173-195. Resnik, J. (2006) “Alternative identities in multicultural schools in Israel: emancipatory identity, mixed identity and transnational identity.” British Journal of Sociology of Education, Vol. 27, 5: 585-601. Resnik, J. (2008) “Introducing a neo-Weberian perspective in the study of globalization and education: Structural reforms of the education systems in France and Israel after WWII.” Oxford Review of Education, Vol. 34, 4:385-402. Resnik, J. (2012) “Denationalization of education and the expansion of the International Baccalaureate”. Comparative Education Review, 56, 2:248-269. https://journals.openedition.org/sociologies/12364#text. DOI: 10.1086/661770 Resnik, J. (2015) The incorporation of the International Baccalaureate in magnet schools in the United States: survival strategies of low performing schools. Educational Practice and Theory, Vol. 37, No. 2, 2015, pp. 79-106.
Resnik, J. (2016). The development of the International Baccalaureate in Spanish speaking countries: a global comparative approach. Globalisation, Societies and Education, 1-28. Globalisation, Societies and Education, 14(2), 298-325. Resnik, J. (2018) Shaping international capital through international education: the case of the French-Israeli school in Israel. Journal of Curriculum Studies, 50(6), 772-788.
Resnik, J. (2018). Struggling for recognition: access to higher education through the International Baccalaureate. Critical Studies in Education, 1-18.

קישורים חיצוניים

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

31601043ג'וליה רסניק