ב.מ.וו M3

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: הערך כתוב לא טוב. חסרה בו פסקת פתיח, יש תמונות שנמחקו בגלל הפרת זכויות יוצרים שיש להסיר את התבניות שלהם, פיסוק שגוי ועוד.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: הערך כתוב לא טוב. חסרה בו פסקת פתיח, יש תמונות שנמחקו בגלל הפרת זכויות יוצרים שיש להסיר את התבניות שלהם, פיסוק שגוי ועוד.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.

ב.מ.וו M3 ‏(BMW M3) היא מכונית ספורט אשר יוצרה על ידי החברה הגרמנית BMW.זהו רכב משודרג מסדרה 3 סטנדרטית.

הרכב כולל שיפורים למיניהם, אווירודינמיים, יכולת בלימה משופרת, בולמים משופרים ומנוע שיעבור שדרוג בחטיבת הספורט המוטורי של ב.מ.וו - Motorsport. הדגם מאופיין בשלושה פסים צבעוניים (טריקולור) במספר מקומות, כמו הסלון, ההגה ומפתני דלתות.

לאחר ה־5 ביולי 2013 הופסק השימוש בשם M3 ודגמים חדשים יותר נקראים M4 קופה.

BMW M3 E30

BMW M3 E30
ב.מ.וו M3 E30 DTM
ב.מ.וו M3 E30 DTM
ב.מ.וו M3 E30 DTM
מאפיינים כלליים
יצרן ב.מ.וו
שנות ייצור 1986-1992
מודל קודם BMW 2002 Turbo
מודל אחריו M3 E36
סיווג ספורט/מרוץ
מרכב קופה 2 דלתות
פלטפורמה מנוע קדמי, הנעה אחורית
אורך 4,345 mm
רוחב 1,680 mm
גובה 1,370 mm
משקל 1,165 kg
בסיס גלגלים 2,562 mm
מפרט טכני
מנוע S14 : ‏2300 סמ"ק
S14 EVO 3 : ‏2500 סמ"ק
הילוכים ידניות: ‏5 הילוכים zf dogleg
מהירות מרבית ‏250 קמ"ש

הדגם ב.מ.וו M3 E30 ‏(BMW M3 E30) יוצר בין השנים 1986-1992, יצורו החל עקב חוקי ההומלוגציה של אותן השנים. ההצגה לקהל התבצעה בפרנקפורט 1985.

ההרכבה התבצעה על ידי צוותים מיוחדים שהוסמכו לצורך כך וכחלק מפס יצור רגיל של E30.

הדחיפה לבניית M3 E30 הגיע כתוצאה מחוקי Group A ב Deutsche Tourenwagen Meisterschaft, שהכריחו את היצרן לבנות 5000 מכוניות כביש מבוססות שלדת E30 ותואמי מכלולים לגרסת המרוץ של Group A. עקב כך גרסת הכביש הייתה זהה לגרסת המרוץ מבחינת מכלולים, למשל בתי הגלגלים הורחבו כדי לאפשר הרכבת גלגלי מרוץ. אולם בגרסת הכביש הגלגלים היו הרבה יותר צרים, אך ממדי בתי הגלגלים נשתמרו כמו בגרסת המרוץ וזה אחד המאפיינים היותר בולטים של אותה תקופה. כמו כן תיבת ההילוכים DogLeg תאמה בגרסה הארופאית את תיבת ההילוכים של מכונית המרוץ עקב כך, סדר ההילוכים אינו רגיל.

היו מספר דגמים ל M3 ,חלקם נוצרו כדי לעמוד בכללים של Group A לאחר שבוצעו שינויים לגרסה המקורית ככל שחלף הזמן. כמו EVO 1/2/3 שהופחת משקלם, עקב השימוש בחומרים אקזוטיים ועקב יצור שמשות וחלונות דקים יותר, כמו כן לפעמים בתי הגלגלים הורחבו עוד יותר כדי שגלגלי 18 אינץ יכנסו לתוכם,כמובן שימוש במנועים חזקים יותר .

היו גם דגמים שסימלו ניצחונות בDTM ומרוצים אחרים כמו Europa ,Ravaglia ,Cecotto ,Europameister דגמים אלו התאפיינו לרוב בשינויים קוסמטים.

הייצור הסתיים ב 1992, זהו הרכב המוצלח ביותר שיצא מהמפעל במינכן, מבחינת מספר הזכיות והתארים.

היסטוריה

כל הרכבים יוצרו עם הגה בצד שמאל והגרסאות הארופאית היו ללא ממיר קטליטי בעלי 205 כ״ס (ללא ממיר) ו 195 כ״ס (עם ממיר) לגרסאות הצפון אמריקאיות.

היו גם גרסאות מיוחדות כמו EVOULTION ,EVOLUTION 2 ,EVOLUTION 3 גרסאות אלה היו בעלי מספר מוגבל ויוצרו על מנת לעמוד בתקני Group A, בגלל שינויים שבוצעו לגרסאות המרוץ. כמו כן היו גם גרסאות שיוצרו עם שינויים קוסמטיים Tour de Corse ,Europa Meister 88 ,Johnny Cecotto ,Roberto Ravaglia ומספר מוגבל של גרסאות פתוחות (קונברטיבל).

מנוע

המנוע יוצר לצורכי מרוצים, לכן היה קומפקטי והגיע לסל״ד גבוה, היה מורכב מבלוק דומה ל M10 וראש מנוע שהיה נגזרת של M88, המהנדסים החליטו פשוט להרכיב מנוע מחלקים שכבר היו להם מתחת לידיים כדי לחסוך בעלויות וזמן, וכך נוצר מנוע S14.

המנוע בגרסת הכביש הגיע ל 6750 סל״ד ויצר 205 כ״ס בגרסה ללא ממיר, לגרסת ה Sport Evolution) EVO 3) המנוע הוגדל ל 2500 סמ״ק והספקו גדל ל 238 כ״ס.

מנועים אלה בגרסאות המרוץ הגיעו ל 8200 סל״ד והספקם היה 310 כ״ס לגרסאות המוקדמות ועד ל 350 כ״ס לגרסאות המאוחרות Sport Evolution.

שלדה

השלדה במקור התבססה על שלדת e30 אבל הדמיון במציאות היה דל, מספר פאנלים בודדים היו משותפים בין E30 M3 ל E30 המשפחתית (מכסה מנוע וחלון שמש).

שיפורים של מהנדסים לשלדה תרמו רבות לאווירודנמיות וחוזק מיבני ותוכננו במחשבה על ביצועים במרוצים. פאנלים אלה יצרו מראה ״קופסתי״.

בולמים, בלמים, גלגלים

גם כאן לא פסחו המהנדסים על שינויים, מרווחי ברגים היו 5x120 זה כמובן שונה מ E30 הרגילה, דיסקי בלימה מאווררים מקדימה בקוטר 280mm ודיסקי בלימה מאחור בקוטר 282mm, אי.בי.אס היה סטנדרטי.

מתלה אחורי נלקח מE30 ואילו מתלה קידמי היה מסוג מקפרסון, בדומה לE28 M5 וגם עם שינויים וחיזוקים למיניהם (אנטירולים, ומחברים מחוזקים/משופרים אחרים).

ההגה כוח היה הידראולי ומהיר יותר 19.6:1 לעומת 20.5:1 ב E30, בולמים מוקשחים שנשלטו חשמלית והיו בעלי 3 אפשרויות (רך, נורמל וספורט) .

גלגלים היו מסוג BBS כוורת בגודל 7x15-inch אשר נעלו צמיגים 205/55VR15, בדגמים מאוחרים יותר כמו EVO 2 ו EVO 3, הגלגלים גדלו ומידתם הייתה 7.5x16, אלו נעלו צמיגים 225/45ZR16 .

דפרנציאל אחורי בדגם האירופאי קיבל יחס של 3.15:1 והאמריקאי 4.1:1 כאשר הנעילה בשניהם הייתה 25%.

הישגים

אליפויות

  • (World Touring Car Championship; 1 title (1987
  • (European Touring Car Championship; 2 titles (1987 and 1988
  • (British Touring Car Championship; 2 titles (1988 and 1991
  • (Italia Superturismo Championship; 4 titles (1987, 1989, 1990 and 1991
  • (Deutsche Tourenwagen Meisterschaft; 2 titles (1987 and 1989
  • (Australian Touring Car Championship; 1 title (1987
  • (Australian Manufacturers' Championship; 2 titles (1987 and 1988 - both shared

מרוצים

  • (Guia Race; 5 wins (1987, 1988, 1991, 1992 and 1993
  • (24 Hours Nürburgring; 5 wins (1989–1992
  • (Spa 24 Hours; 4 wins (1987, 1988, 1990 and 1992
  • (World Rally Championship; 1 win (Tour de Corse, 1987

BMW M3 E36

BMW M3 E36
ב.מ.וו M3 קופה סדרה E36
ב.מ.וו M3 קופה סדרה E36
ב.מ.וו M3 קופה סדרה E36
מאפיינים כלליים
יצרן ב.מ.וו
שנות ייצור 1992-199971,242 יחידות
מודל קודם M3 E30
מודל אחריו M3 E46
סיווג ספורט
מרכב קופה 2 דלתות
קבריולט 2 דלתות
פלטפורמה מנוע קדמי, הנעה אחורית
אורך 4,432 mm
רוחב 1,709 mm
גובה 1,336 mm
משקל 1,460 kg
בסיס גלגלים 2,700 mm
מפרט טכני
מנוע (1992–1995) S50B30 :
3000 סמ"ק
(1995–1999) S50B32 :
3200 סמ"ק
הילוכים ידנית:5 הילוכים
אוטומטית:5 הילוכים
מהירות מרבית ‏250 קמ"ש

ה-M3 E36 הוצגה לקהל בפברואר 1992 והגיע לאולמות בנובמבר אותה שנה, זאת הייתה הM3 עם מנוע 6 צילינדרים בתצורה ישרה, המנוע היה בנפח של 3000 סמ״ק והפיק 282 כ״ס, בהתחלה הייתה רק גרסת קופה, התוספת של גרסאות פתוחות הוצגה ב 1994.

הסדאן הוצגה בגלל שלבמוו לא הייתה גרסה של M5 באותן השנים (עד 1998) ובהתאם לזאת נאלצו המהנדסים לבנות M3 גם עם 4 דלתות. גם באותה השנה הוצגה גרסת הומולגציה M3 GT, הייצור היה מוגבל ל-356 יחידות כולם בצבע ירוק מרוצים בריטי. יחידת ההנעה הייתה בנפח 3000 סמ״ק והפיקה 295 כ״ס.

ב-1995 יחידת ההנעה שודרגה והוצג מנוע S50B32 שהפיק 316 כ״ס, שונו הגלגלים והתווספה תיבת הילוכים בעלת 6 הילוכים.

גרסת קבריולט זכתה לשינויים אלו רק ב 1996. מרבית הרכבים הורכבו עם הגה בצד שמאל אולם היו מספר יחידות עם הגה בצד ימין, בסה״כ יוצרו 46,525 קופה, 12,114 קבריולטים, 12,603 סדאנים, היצור הופסק ב 1999 .

רוב התכנון של הרכב התבצע על ידי תוכנת מחשב, והרכב נחשב לאחד המהנים לנהיגה בשנות ה-90 .

גרסאות מיוחדות

היו 6 גרסאות מיוחדות שיוצרו M3-GT2(Imola)‎, ‏M3 Euro-Spec (Canadian Edition)‎, ‏ M3 LTW, ‏ M3 GT, ‏ M3 GT-R, ‏ M3-R והייתה גם גרסת M3 Anniversary Edition שיוצרה עבור אוסטרליה בשנה האחרונה לייצור E36, מגרסה זו יוצרו 50 יחידות קופה ו־70 יחידות פתוחות. כמו כן גם יחידות שעברו התאמה לפי בקשת הלקוח.

(M3 Euro-Spec (Canadian Edition

ב-1994 לפי ההסכמים שנחתמו בין אמריקה הצפונית והרצון שלהם לקבל גרסה של M3 לפני הייצור הרשמי, הוצגה M3 ארופאית שתומחרה במחיר הרבה יותר גבוה ממקבילה הארופאית, וכך הגיעו 45 יחידות לצפון אמריקה לפני הייצור הרשמי.

המחיר היה כ 60,000$ הרכבים נחטפו תוך 3 ימים, הרכבים עברו התאמה לפי טעם הלקוח והאבזור היה דומה מאד לדגם הארופאי, הרכבים מוספרו על ידי לוחיות שהוצמדו לתא כפפות.

(M3 Lightweight (LTW) (E36

עם שחרור הדגם הרישמי נהגים רצו להשיג גרסת הומולגציה כדי להתחרות על המסלולים הביתיים, לכן במוו החליטו לייצר גרסת קלת משקל ל-M3 הסידרתית. ב-1995 הוצגה M3 LTW. השינויים הגדולים סבבו סביב הורדת משקל למינימום האפשרי, לכן רוב הדגמים הגיעו ללא רדיו, ללא מזגן, ללא חלון שמש, מושבי עור סטנדרטיים הוחלפו בבאקטים, הדלתות יוצרו מאלומיניום, כל השטיחים המיותרים והבידוד הוסר.

שינויים אלו הורידו 91 ק״ג משקל עודף.

הוסרה הגבלת מהירות והיחס בדפרנציאל שונה מ-3.23:1 ל-3.15:1, כמו כן בולמי זעזועים הוחלפו גם כן, לקשיחים יותר.

חיצונית: הרכבים נצבעו רק בצבע לבן, כמו כן הוצמדה מדבקה של דגל אדום-כחול, נוסף ספויילר אחורי אגרסיבי. גלגלים מיוחדים בגודל 17 אינץ׳, מידת הצמיגים לא השתנתה 235-40-17, סה״כ יוצרו כ 125 מכוניות כאלה.

M3 GT

גרסת הומולוגציה מיוחדת, שהורשתה להתחרות במרוצי FIA-GT class 2 ,IMSA GT ומרוצי סיבולת. סה״כ יוצרו 356 יחידות כאשר 50 מתוכם היו עם הגה ימני. עובדה מעניינת נוספת, המכוניות נצבעו בירוק מרוצים בריטי כאשר הצבע מרוצים הרשמי של גרמניה הוא אפור. כמו כן נוספו תוספות כמו ספויילר קידמי מתכוונן, ספויילר אחורי, דלתות מאלומיניום אבל השיפור העיקרי התבצע במנוע.

נוספה מערכת VANOS כפולה המוכרת מגרסאות מאוחרות יותר של BMW, כמו כן הועלה יחס דחיסה ל 10.8:1, הזוויות של גלי זיזים עלו ל-264 מעלות והודות לשיפורים אלו התקבל הספק של 295 כ"ס ב-7100 סל"ד.

הרכב היה כ 35 ק״ג קל יותר ממקבילו הסטנדרטי ובעל מהירות מרבית של 275 קמ״שׁ.

M3 GT2

גרסה מוגבלת ל 200 יחידות עם תיבת הילוכים SMG, רוב השינויים היו קוסמטיים, כמו מושבים בצבע Imola red וספויילרים למיניהם, בשנת 2010 כאשר תיבת ההילוכים קרסה, הוחלפו תיבות אלו לידניות 6 הילוכים.

M3-R

50 יחידות סופקו לאוסטרליים כדי להתחרות במרוצים פנימיים, חלקים מסוימים של מנוע שונו על מנת להעלות הספק. כ-11 יחידות הגיעו לידיים פרטיות.

M3 GTR

רכב שנבנה למרוץ ADAC German GT Cup Touring Car series 1994 קיבל רישוי לכביש.


כדי לחגוג יום הולדת 50 שנה נבנתה לפחות אחת BMW COMPACT שכללה את המנוע 320 כ"ס, צבעה היה אדום עם ריפודי אלקנטרה, הגלגלים היו דומים לאלו שהורכבו על M3 E36 קבריולט 5 צלעות.

BMW M3 E46

BMW M3 E46
ב.מ.וו M3 קבריולט סדרה E46
ב.מ.וו M3 קבריולט סדרה E46
ב.מ.וו M3 קבריולט סדרה E46
מאפיינים כלליים
יצרן ב.מ.וו
שנות ייצור 2006-200085,744 יחידות
מודל קודם M3 E36
מודל אחריו M3 E90
סיווג ספורט
מרכב קופה 2 דלתות
קבריולט 2 דלתות
פלטפורמה מנוע קדמי, הנעה אחורית
אורך 4,493 mm
רוחב 1,781 mm
גובה 1,369 mm
משקל 1,549 kg
בסיס גלגלים 2,730 mm
מפרט טכני
מנוע S54 : ‏3200 סמ"ק
הילוכים ידנית:‏6 הילוכים
אוטומט:‏ 6 הילוכים SMG
מהירות מרבית ‏250 קמ"ש

הרכב הוצג לראשונה באוקטובר 2000 עם המנוע החדש S54, זהו המנוע האטמוספירי (ללא מדגשים למיניהם) בעל ההספק המרבי שהוצג אי פעם ע״י חברת BMW שהוציא 343 כ״ס

תצורת הרכב הייתה קופה וקבריולט, גרסת הסדאן לא יוצרה כמו בדור הקודם.

תיבת ההילוכים הייתה ידנית 6 הילוכים מבית Getrag, הייתה גם אופציה לSMG ופדלים מתחת להגה.

המנתק עמד על 8000 סל״ד, המצערת הייתה חשמלית (ללא כבל) בעלת 6 לועות נפרדים לכל צילינדר, לפי המסורת של סדנת ה M.

הגרסאות הצפון אמריקאיות וארופאיות היו דומות, ההספק בגרסה הצפון אמריקאית היה נמוך יותר (333 כ״ס) עקב הקרבה היחסית של ממיר קטליטי לתא מנוע.

מגזינים רבים שיבחו את הרכב ולא פעם הוא נבחר כרכב הטוב ביותר לאותה תקופה.

ביצועים

עבור דגם ארופאי

  • הספק :343 כ״ס  7900 סל״ד
  • מומנט : N·m 365 - 4900 rpm
  • 0-100 : 5.1 שניות
  • מהירות מרבית 250 קמ״שׁ (מוגבל אלקטרונית) 275 קמ״שׁ ללא הגבלה .
  • מקדם גרר 0.89

עבור דגם אמריקאי :

  • הספק :333 כ״ס  7900 סל״ד
  • מומנט : N·m 355 - 4900 rpm
  • 0-100 : 5.3 שניות
  • מהירות מרבית 250 קמ״שׁ (מוגבל אלקטרונית) 275 קמ״שׁ ללא הגבלה .ֿ

גרסאות מיוחדות

בעיקר היו 4 גרסאות ראויות לציון M3 (Sport, Winter, Competition) ,M3 CSL ,M3 GTR V8 , M3 CS.

M3 E46 GTR

E46 GTR ראה אור בפברואר 2001 כשבקדמת הרכב היה אבטיפוס P60B40 בעל מנוע V8 בנפח 4000 סמ״ק שהוציא לאוויר 493 כ״ס. שלא כמו בדגמי מרוץ של 6 צילינדר שהובסו ע״י פורשה 996 GT3, כאן הסיפור היה שונה ,הM3 GTR הצליח מאד במרוצי (American Le Mans Series (ALMS תחת הקבוצה של Ac Schnitzer.

יצרנים כמו פורשה טענו כי הרכב הוא אב טיפוס מפני שלא היה דגם דומה ב M3 E46 הסידרתית וזאת הפרה בוטה של קלאס GT) Gran Turismo). חוקי ה ALMS הרשו לBMW להוציא לשוק דגמי כביש מאותה תצורה תוך 12 חודשים, לכן לאחר עונת 2001 הוצעו לשוק 10 רכבים בתצורת GTR עם תג מחיר של 250,000 אירו.

בשנת 2002 שונו חוקי ה ALMS בגלל זה היה צורך להעמיד 100 מכוניות כביש יחד עם 1000 מנועים, לאחר החלטה זו BMW החליטה להפסיק להתחרות ב ALMS וכך הסתיימו שנות הזוהר של GTR M3.

שני רכבי GTR תחת AC Schnitzer התחרו ב 24 שעות של נורבוגרינג כשהם זכו במקומות 1-2 בשנת 2004 וגם 2005 כמו כן התחרו במרוץ 24 שעות הנערך ב SPA.

הרכב השתתף בסדרת משחקי NFS והיה אחד מדגמי המפתח במשחק. כמו כן ראה אור בהרבה משחקים אחרים כמו GTR Evolution,Race Pro וכו׳.

M3 E46 CSL

זאת הייתה מהדורה מוגבלת של ה M3 כאשר יוצרו רק 1400 מכוניות לשנת 2004, ה CSL מעולם לא הגיע לשוק הצפון אמריקאי והייתה צבועה רק ב 2 צבעים אפור מטלי ושחור מטלי. כמו שהשם מרמז עיקר השיפורים התבססו על הפחתת משקל כ 110 ק״ג פחות מהמקור הסדרתי. הדגם כולל כמה הפחתות משקל רדיקליות שנלקחו הישר מפורמולה 1, הבידוד הוסר יחד עם כיסאות חשמליים, מזגן ורדיו ניתן היה להתקין ללא תוספת תשלום אך הוסרו לצורך חסכון במשקל, המון פאנלים יוצרו מיציקות קארבון קלות משקל. חלון אחורי הוחף לאחד דק יותר. המטרה העיקרית לא הייתה הסרת משקל עודף ללא הבחנה אלא שמירה על איזון של 50:50 ותוך כדי הסרה של ק״ג עודפים.

לדוגמה הגג עשוי מיציקת קרבון והוא מפחית את משקל הרכב ב 7 ק״ג אבל היתרון העיקרי הוא הורדת נק׳ מרכז מסה ועצם כך לייצר יותר יציבות ועמידות לכוחות פיתול.

כדי להקנות יציבות נוספת כל מערכת המיתלים שופרה, בולמים וקפיצים מיוחדים הותאמו לרכב, יחס סיבוב ההגה ירד מ 15.4:1 ל 14.5:1, כך גם הוחלפו דיסקי בלימה, כאשר המערכת נלקחה מ E39 M5 וכללה דיסקים מאווררים בכל הגלגלים. הגבלת המהירות הוסרה, ונוספה בקרת יציבות לרכב שהופעלה אוטומטית רק כשהרכב היה ממש על הקצה.

ההספק עלה ב 17 כ״ס נוספים, בעיקר הודות לשדרוג גלי זיזים, ומניפולד יניקה עשוי קארבון, גם שסתומי פליטה הוגדלו.

כמו כן נוספו תוספות חיצוניות מקרבון, ספויילרים, דיפיוזרים, הבגאז׳ הוחלף לאחד עם ליפ מובנה ובולט.

גלגלי הרכב היו מגודל 19 אינץ׳ BBS יצוקים וקלי משקל.

המושבים הוחלפו בבאקטים מקארבון, ההגה נתפר מאלקנטרה, מושב אחורי גם הוא עשוי מקארבון.

הרכב הוצע עם תיבה ידנית 6 הילוכים והייתה אופציה לתיבה מסוג SMG 2 שיכלה להחליף הילוך כל 0.08 שניות.

קישורים חיצוניים