ברטה בנץ

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
ברטה בנץ
מקום מגורים מנהיים
ידועה בשל חלוצת תעשיית הרכב, האדם הראשון שביצע נסיעה למרחק ארוך (106 ק"מ) ברכב ממונע
תואר סנטרית של כבוד

ססיליה ברטה בנץגרמנית Cäcilie Bertha Benz, נולדה ב-3 במאי 1849 - נפטרה ב-5 במאי 1944) הייתה מחלוצות עולם הרכב, שותפתו העסקית ואשתו של ממציא הפטנט על המכונית קרל בנץ, באוגוסט 1888 הייתה לאדם הראשון שביצע נסיעה למרחק ארוך (106 ק"מ) ברכב ממונע, אשר בעקבותיה נמכר הרכב הממונע הראשון בעולם, המכונית הממונעת של בנץ.

ביוגרפיה

בנץ נולדה בשם ברטה רינגר למשפחה עשירה בעיר פפורצהיים שבדוכסות הגדולה של באדן בגרמניה של היום. ב-1870, טרם נישואיה לקרל בנץ, השתמשה ברטה בנדוניה שלה על מנת לסייע לו בעסקי הבנייה והברזל בהם עסק. באותם הימים, לאישה נשואה לא הייתה את הזכות החוקית לפעול כמשקיעה עסקית, לאחר נישואיה הכוח המשפטי היה עובר לבעלה. ב-20 ביולי 1872, נישאה ברטה לקרל בנץ, כאשר עבר קרל לעבוד בבית המלאכה החדש שלו ויצר את המכונית הוא המשיך להשתמש בכספי הנדוניה של אשתו כדי לממן את הבניה, אף שברטה מימנה את בניית המכונית ותכנונה על פי החוק באותם הימים לא יכלה ברטה בנץ להגיש את הפטנט על שמה בהיותה אישה נשואה ולכן נרשם הפטנט על קרל.

המכונית מודל 3 של בנץ (גר')

המסע הבין עירוני הראשון ברכב ממונע

ב-5 באוגוסט 1888, יצאה ברטה בנץ יחד עם שנים מילדיה, אויגן וריקארד בני 14 ו-15, מביתה שבמנהיים, לקחה את המכונית מודל 3 של בנץ (גר') והחלה בנסיעה אל בית אמה בפפורצהיים, מרחק של 106 ק"מ. ברטה יצאה למסע מבלי שסיפרה לבעלה ובלי שדיווחה לרשויות, דבר שהיה בלתי חוקי מכיוון שנסיעות מבחן בדרך כלל בוצעו בחצרות סגורים ובאזורים מוגדרים ולא ברחבות.

על אף שמטרתה המוצהרת הייתה נסיעה לביקור אצל אמה, רצתה ברטה בנץ לשכנע את בעלה ואת הציבור הרחב בהצלחת ההמצאה שבה השקיעו שנים וכסף רב לאחר שכשל קרל במלאכת שיווק המכונית. היא יצאה בזריחה ממנהיים ולמרות תקלות רבות במהלך הדרך הצליחה ברטה להתגבר על מספר בעיות מורכבות בעזרת יכולות טכניות. לרכב לא היה מכל דלק אלא רק מאייד שכלל 4.5 ליטרים בלבד ומכיוון שלא היו תחנות דלק פנתה ברטה אל הכימאי בבית המרקחת בוויסלוך על מנת לרכוש דלק. כאשר הייתה סתימה בזרימת הדלק היא ניקתה אותה בעזרת סיכת הכובע האישי שלה והשתמשה בבירית שלה כחומר בידוד. מאוחר יותר נעזרה בסנדלר על מנת להחליף את בלם העץ בבלם מעור ויצרה את כרית הבלם (אנ') הראשונה. השיטה לקירור המנוע הייתה דוד מים, מה שאילץ את בנץ והילדים לעצור מספר פעמים על מנת למלא מים חדשים במיכל. לאחר מכן נאלצו ילדיה של בנץ לרדת ולדחוף את הרכב בעליות מכיוון שהרכב בעל שני הילוכים בלבד לא הצליח לעמוד בניסיון העלייה לבדו. בשעות הדמדומים הגיעו ברטה בנץ וילדיה לבית אמה בפפורצהיים וברטה שלחה מברק לקרל בו הודיעה לו שהגיעה וכי המסע עבר בהצלחה.

האנדרטה סמוך לבית המרקחת בוויסלוך שנחשב לתחנת הדלק הראשונה בעולם

כעבור מספר ימים חזרה בנץ למנהיים ויחד עם קרל תיקנה את התקלות שעלו במהלך נסיעת המבחן. בין היתר הוכנס ציוד בלימה חדש ושיפור ההילוכים כדי שהרכב יוכל לנסוע בעליות ביתר קלות.

חייה המאוחרים

ב-1944 ביום הולדתה ה-95 קיבלה בנץ את התואר סנטורית של כבוד מהמכון הטכנולוגי של קרלסרוהה (אנ'). כעבור יומיים מתה בביתה שבלדנבורג סמוך לסדנה שהקימה עם בעלה ב-1906.

בעלה קרל כתב בזיכרונותיו לפני מותו: ”רק אדם אחד נשאר איתי בספינה הקטנה של החיים, כשנדמה היה לה לשקוע, זאת הייתה אשתי, באומץ ובנחישות היא הניחה את המפרשים החדשים של התקווה.”

ביתם האחרון של ברטה וקרל בנץ בלדנבורג

הנצחה

  • דרך ברטה בנץ - מסלול הנסיעה שעשתה בנץ (אנ')
  • אתגר ברטה בנץ - תחרות המצאות של רכבים טכנולוגים במסלול אותה עשתה בנץ.
  • תוצרת גרמניה - פרק בסדרת הטלוויזיה של דויטשה ולה על האנשים החשובים בהיסטוריה
  • הסרט התיעודי המכונית נולדה - סוקר את נסיעת המבחן של ברטה בנץ
  • הסרט העלילתי קרל&ברטה - על המצאת המכונית של בנץ טריילר (בגרמנית)
המסלול של בנץ

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ברטה בנץ בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ מתואר תהליך ההמצאה
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

34247671ברטה בנץ