בוקינג
נתונים כלליים | |
---|---|
ענפי תעשייה | תיירות, בתי מלון, השוואת מחירי מלונות |
בוקינג (באנגלית: Booking.com) הוא אתר להזמנת מקומות לינה לרבות מלונות, דירות ואתרי נופש. במקור האתר הוקם על ידי מספר יזמים בהולנד אבל משנת 2005, הוא בבעלות חברת Priceline, קבוצת תיירות באינטרנט הממוקמת בארצות הברית.
האתר מונה כ -1,200,000 נכסים ב -225 מדינות, ומפרסם 1,200,000 לילות ביום.[1] האתר זמין ב 43 שפות.
בשנת 2013, האתר היווה יותר משני שלישים מההכנסות של קבוצת Priceline.[2]
תפעול
בחודש נובמבר 2010, השיקה בוקינג את אפליקציית הזמנת המלונות שלה בגרסת iPad ובחודש פברואר 2011, שחררה את אפליקציית הזמנת המקומות לאנדרואיד.[3] בחודש אפריל 2012, הכריזה בוקינג על השקת האפליקציה הראשונה בעולם של הרגע האחרון, 'Booking.com Tonight'. שמיועדת למכשירי האייפון
בדצמבר 2012 השיקה בוקינג שירות למכשיר האמזון קינדל, הזמינה להורדה בכל האפליקציות של אמזון, כולל ארצות הברית, בריטניה, גרמניה, ספרד, צרפת, איטליה ויפן.[4]
מאז 2011 הוצג גידול מתמשך בהזמנות מאתר בוקינג. לצורך העניין, ב-2011, ההכנסות מהזמנות ממכשירים ניידים עמדו על 1 מיליארד דולר והן שולשו ליותר מ-3 מיליארד דולר בשנת 2012.[5]
שיווק
שיטות קידום מכירות
ההכנסות של אתר בוקינג באות בעיקר מהזמנות ישירות באתר אבל לחברה יש מקורות הכנסה נוספים בדמות שותפויות צד ג׳. שותפויות כאלו כוללות ממשק הזמנת לסוכני תיירות או שיווק דרך שותפים בו אתרים מקבלים עמלות במידה וגולשים שהופנו דרכם מבצעים הזמנה.
שותפויות והסכמים נבחרים
באוגוסט 2012, חברת הנסיעות הסינית המקוונת Ctrip ו-Booking.com הקימו שותפו מסחרית המאפשר לגולשי האתר לגשת לכל מקומות הלינה שקיימים בבוקינג.[6] קבוצת Panorama, חברת התיירות הגדולה ביותר באינדונזיה, הוציאה 2 מיליון דולר על השקת bookpanorama.com. מדובר על שותפות אסטרטגית שמאפשרת גישה ליותר מ-270,000 בתי מלון ברחבי 179 מדינות בעולם.[7]
בהמשך, בוקינג חתמה גם על הסכמי שותפויות עם חברות תעופה שמקדמות הזמנת מלונות בתוך מערכת הזמנת הטיסות שלהן. לדוגמה, באוקטובר 2014, הודיעה אוראל איירליינס כי היא הקימה שותפות עם בוקינג.[8]
כחלק משיטתה של החברה להציע מחירים נמוכים ממחיר השוק, היא מקיימת הסכמים מול מלונות שמטרתם להבטיח שהמחיר באתר יהיה הנמוך ביותר. בנובמבר 2020 רשות התחרות של האיחוד האירופי ביקרו שיטה זו, בטענה שהחברה מנצלת את הדומיננטיות שלה בענף הזמנת המלונות והנופש כדי למנוע אפשרות לתחרות הוגנת מצד אתרים מתחרים.[9]
תבניות אפלות
האתר עושה שימוש נרחב בתבניות אפלות, המפעילות מניפולציות שונות על הגולשים, כמו תחושת דחיפות מוגזמת, בניסיון לגרום להגביר את הרכישות, גם אם לא תכננו לבצע אותן מלכתחילה.[10]
קישורים חיצוניים
- אתר האינטרנט הרשמי של בוקינג
- בוקינג, ברשת החברתית פייסבוק
- בוקינג, ברשת החברתית אקס (טוויטר)
- בוקינג, ברשת החברתית אינסטגרם
- בוקינג, חברה ברשת החברתית LinkedIn
- בוקינג, סרטונים בערוץ היוטיוב
- אתר חברת האם של Priceline
- הדס מגן, מיכל רז-חיימוביץ', הזמנות של כחצי מיליארד לילות בשנה: מנכ"לית בוקינג על מחירי המלונות, באתר גלובס, 23 בספטמבר 2017
- גבריאלה דוידוביץ’-ויסברג, 1,000 שקל לנסיעה מנתב"ג לתל אביב: האם באמת כדאי להזמין חופשה דרך בוקינג?, באתר TheMarker, 10 באוגוסט 2018
הערות שוליים
- ^ Booking.com על החברה
- ^ אתר בוקינג מתאגר את חברת פרייסליין בשוק התיירות בארה״ב
- ^ בוקינג מפתחת אפליקציות
- ^ השקת אפליקציה לקינדל לשירות אמזון
- ^ הודעה על הכנסות מאתר בוקינג ב PR Newswire
- ^ Ctrip בהסכם מסחרי עם בוקינג Booking.com
- ^ Panorama בהסכם מסחרי עם בוקינג Booking.com
- ^ חברת התעופה אוראל בהסכם מסחרי ראשון עם בוקינג
- ^ הדר קנה, רשות התחרות נגד בוקינג: החברה לא תוכל למנוע מבתי מלון להציע מחירים נמוכים יותר, באתר TheMarker, 26 בנובמבר 2020
- ^ ד"ר לירז מרגלית, ללא בחירה חופשית: כיצד חברות הדיגיטל מתמרנות את הליך קבלת ההחלטות, באתר מעריב אונליין, 17 באפריל 2020
31097184בוקינג