בודור

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
בודור
بذور
לוגו
לוגו
יושב ראש איתן פלזנשטיין
מנכ"ל מוחמד אבו עשיבה
תקופת הפעילות 2022–הווה (כ־3 שנים)
https://www.budur.co.il/ www.budur.co.il

בודורערבית: بذور, "זרעים") הוא ארגון הפועל לשיפור השליטה בשפה העברית בקרב תלמידים מהחברה הערבית בישראל. הארגון מעניק שיעורי עברית בתוך מוסדות החינוך הערביים, תוך שימוש במורים ובמתנדבים (תלמידי מכינות קד"צ ושנות שרות) ששפת האם שלהם היא עברית, וכן באמצעים טכנולוגיים מגוונים. הארגון שם דגש על פיתוח מקצועי של צוות ההוראה ופועל ליצירת הזדמנויות להשתלבות טובה יותר של תלמידים מהחברה הערבית במערכת ההשכלה הגבוהה ובשוק העבודה בישראל.

רקע להקמת הארגון

הפערים בין הישגי התלמידים דוברי ערבית ודוברי עברית במבחני מיצ"ב מתרחבים, עם השנים, בעיקר במקצועות אנגלית, מדע וטכנולוגיה ומתמטיקה.[1] במקצוע העברית, המהווה מפתח להשתלבות בחיי האקדמיה, בתעסוקה ובחברה בכלל במדינת ישראל,[2] נותרו ההישגים ללא שינוי מאז 2014.[3] כמו כן, כ-50% מהמורים לעברית בחברה הערבית אינם בעלי תעודת הוראה בעברית.[4]

הארגון נוסד בשנת 2022 על ידי צעירים מהחברה הערבית שחוו על בשרם את הקשיים הכרוכים באי-ידיעת השפה העברית ואת השלכותיהם.

חזון

החזון של ארגון בודור הוא שכל התלמידים מהחברה הערבית בישראל יסיימו את לימודיהם עם יכולת מלאה להתנהל בעברית דבורה, ככלי להשתלבות במערכות השונות של החברה הישראלית.

מטרות

מטרת הארגון היא לימוד השפה העברית הדבורה באופן שיקנה לתלמידים כלים להשתלבות באקדמיה, בתעסוקה ובחברה הישראלית. הארגון פועל בקרב תלמידי בתי הספר היסודיים, תלמידי תיכון, וצעירים בוגרי מערכת החינוך על ידי:

  • הקניית אוצר מילים רחב שיאפשר לתלמידים לקיים שיחה ברמה נאותה, להביע עמדות ולעבור ראיונות עבודה בהצלחה.
  • חיזוק הביטחון העצמי של התלמידים ביכולתם לדבר עברית.

מתודולוגיה

ניהול פדגוגי

בודור שם דגש על הוראה מקצועית של השפה העברית. הניהול הפדגוגי כולל בניית תוכניות לימוד, הכשרת מורים ומתנדבים, ליווי פדגוגי שבועי, ושיתוף פעולה עם צוותי בתי הספר. ההדרכה נעשית על ידי מומחים בעלי ניסיון רב בהוראת השפה העברית לאוכלוסיות מגוונות. הפדגוגיה מנוהלת על ידי הראל לוי, מנכ"ל חברת AAP, שמביא איתו ניסיון עשיר בהוראת שפות בארגונים שונים ברחבי העולם.

היקף פעילות

בשנים 2024–2025, שנת הלימודים תשפ"ה, פועל הארגון בכ-40 בתי ספר בחברה הבדואית בנגב.

תוכנית הפעילות

פעילות הארגון מתקיימת במסגרת שעות הלימודים בבתי הספר וכוללת מספר רכיבים:

  • שיעורים פרונטליים: שיעור שבועי בבתי הספר היסודיים ושעתיים שבועיות בבתי הספר התיכוניים, בהנחיית מתנדבים דוברי עברית כשפת אם.
  • למידה באפליקציה: שימוש באפליקציה ייעודית לתרגול מילים וניטור התקדמות הלמידה.
  • פיתוח מקצועי למורים: הכשרת מורי עברית בבתי הספר הערביים באמצעות מפגשים דו-שבועיים, מדידה והערכה מקצועית של ההתקדמות.
  • מרחבי עברית: יצירת מתחמים ייעודיים בבתי הספר הכוללים שלטים, משחקים ותרגולים אינטראקטיביים בעברית.

הערכה ומדידה

ארגון בודור מחויב למדידה ולהערכה מקצועית של התוכניות, הכוללת מבחני מיומנות, תצפיות, שאלונים וקבוצות מיקוד. ההערכה מתבצעת על פי גישת CEFR (Common European Framework of Reference for Languages) וכוללת מדדים כמותיים ואיכותיים, בפיקוח גורמים חיצוניים מומחים בתחום. בין המדדים הכמותיים הערכה של מספר המילים שהתלמיד מסוגל להשתמש בהן באופן אקטיבי בדיבור (Active Vocabulary Size), מהירות הדיבור, כלומר מספר המילים שהתלמיד מסוגל להפיק בדקת דיבור (Speech Rate - WPM, Words Per Minute) ומדידת מספר השגיאות הדקדוקיות (Grammatical Accuracy Percentage). בין המדדים האיכותיים נכללים עושר לשוני ורמת קוהרנטיות לשונית (Coherence & Cohesion).

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

בודור40763207