באגר 288
באגר 288 הוא מחפר גלגל-יעים ומכונת החפירה הגדולה בעולם, תוצרת חברת קרופ (Krupp) הגרמנית. משקלו של הבאגר הוא 13,500 טון; זהו הכלי הממונע הגדול בעולם, יותר מזחלן הטרנספורטר של נאס"א, שיא שנקבע ב-1978 עת הושלמה בנייתו.
ייעוד ופעולה
באגר 288 הוא מחפר גלגל-יעים וייעודו העיקרי הוא כרייה פתוחה (Strip mining) במכרות פחם שם הוא חופר את השכבות המכסות את הפחם. בנוסף הוא משמש לחפירת תעלות, כריית מנהרות, יצירת ערוצי מים, חציבה בהרים ועוד.
מהתחלת הפעלתו ב-1978 עד פברואר 2001 הבאגר חשף לחלוטין את שכבות הפחם במכרה המבך ולמעשה סיים את עבודתו שם. במהלך 3 שבועות הוא ערך מסע של 22 קילומטר למכרה גרצוויילר, לאורך אוטובאהן 61, נהר ההרפט, מסילת רכבת ומספר דרכים אחרות. השינוע עלה 15 מיליון מארק גרמני ודרש צוות של 70 עובדים.
תכנון
הבאגר הושלם אחרי תכנון של 5 שנים ועוד 5 שנים של ייצור והרכבה. הוא מתופעל בידי ספק כוח חשמלי חיצוני עם הספק של 16 מיליון ואט.
הבאגר הוא עצמונע (מתנייד באופן עצמאי) אחרי שבדיקת עלויות הראתה שיותר זול לשנע אותו כחטיבה אחת מאשר לפרקו, להוביל את החלקים ולהרכיבם באתר החדש. הוא מתנייע על גבי 12 זחלים ברוחב 3.8 מטר הזחל, דבר המפזר את משקלו העצום ויוצר לחץ שטח של 17.1 ניוטון לסמ"ר, דבר המאפשר לו לנוע על גבי חצץ, אדמה ואפילו דשא מבלי להשאיר טביעה משמעותית.
החפירה עצמה מתבצעת באמצעות גלגל יעים, המכיל 18 יעים בנפח 6.6 מטר מעוקב כל אחד. קוטר הגלגל כולו הוא 21.6 מטר. באמצעות הגלגל ומערכת שינוע החומר הנחפר יכול הבאגר לחפור 240,000 מטר מעוקב ביום, דבר השקול לחפור שטח של מגרש כדורגל בעומק של 30 מטר.
לבאגר אח תאום, באגר 289, שכמעט זהה לו.
ממדים ונתונים
- ממדים:
- הנעה:
- גלגל-היעים:
- הספק:
קישורים חיצוניים
- תמונות של באגר 288, כולל תמונות שלו "בולע" דחפור D8R (לשם המחשת גודלו העצום)
- תמונות של באגר 288 במכרה גרצוויילר
- דף הבית של היצרן
- מכונות החפירה הגדולות בעולם (בגרמנית)
- באגר 288 חוצה את נהר ההרפט, תמונות
27284839באגר 288