אקסון ואלדז
המכלית "אקסון ואלדז" | |
תיאור כללי | |
---|---|
סימן זיהוי | מספר IMO 8414520 |
סוג אונייה | מכלית נפט |
חברת ספנות | אקסון |
ציוני דרך עיקריים | |
מספנה | חברת הפלדה ובניית הספינות הלאומית, סן דייגו |
הושקה | 14 באוקטובר 1986 |
תקופת הפעילות |
11 בדצמבר 1986 – פעילה תחת השם Sea River Mediterranean |
מידות | |
הֶדְחֶק | 214,862 טון |
תפוסה | 235,000 מ"ק נפט גולמי |
אורך | 301 מטר |
רוחב | 51 מטר |
שוקע | 20 מטר |
נתונים טכניים | |
מהירות | 16.25 קשר (30 קמ"ש) |
גודל הצוות | 21 |
הנעה | מנוע דיזל בהספק 24 מגה-ואט |
צורת הנעה | מדחף |
אקסון ואלדז (Exxon Valdez, מבוטא "ואלדיז") הייתה מכלית נפט של חברת הדלק אקסון. המכלית נפגעה משרטון מול חופי דרום מדינת אלסקה בארצות הברית ודלפו ממנה כמויות עצומות של נפט גולמי שהסבו נזק סביבתי ואקולוגי מהחמורים ביותר בתולדות יבשת צפון אמריקה.
המכלית
המכלית הייתה בנויה כולה מפלדה. היא נבנתה על ידי חברת הפלדה ובניית הספינות הלאומית בסן דייגו, ונמסרה לאקסון בדצמבר 1986. אורכה היה 301 מטר, רוחבה 51 מטר והשוקע שלה 20 מטר. היא הייתה מונעת על ידי מנוע דיזל בעל הספק של 24 מגהוואט. למכלית הייתה תפוסה של 235,000 טונות נפט גולמי. מהירותה הייתה כ-16 קשר (30 קמ"ש). היא שימשה להעברת נפט גולמי מטרמינל הצינור של קונסורציום אליאסקה בוואלדז שבאלסקה לבתי זיקוק בארצות הברית.
האירוע
- ערך מורחב – אסון הנפט של אקסון ואלדז
ב-24 במרץ 1989, פגעה המכלית בשונית בליי שבמפרץ הנסיך ויליאם, בסמוך לעיר ואלדז שבאלסקה. הפגיעה גרמה לקרע רציני בגחון האניה שהייתה טעונה ב-180,000 טונות נפט גולמי. מעריכים ש-36,000 טונות נפט גולמי נשפכו לים במשך כמה ימים, וזיהמו אלפי קילומטרים של חופים עד שהצליחו לעצור את הזרימה. למעלה מ-250,000 בעלי חיים נפגעו מהאסון.
ועדת חקירה שמונתה לבדיקת האירוע הצביעה על מספר גורמים לאסון: כשל איש צוות בהשטת המכלית במיצרים, עקב עייפות ועומס יתר; כשל רב החובל בפיקוח על ניווט המכלית, עקב שיכרות; כשל חברת אקסון בפיקוח על רב החובל ומינוי צוות לא תשוש; כשל משטרת החופים בניהול תעבורת האוניות במפרץ.
לאחר התאונה שונה שמה של המכלית ל-Sea River Mediterranean
קישורים חיצוניים
21199143אקסון ואלדז