אינגרס (משחק)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
סמליל "אינגרס"

Ingress (אינגרס) הוא משחק תפקידים וירטואלי רב משתתפים מבית מעבדות Niantic. ייחודיותו של המשחק היא בכך שעל מנת לשחק בו השחקנים חייבים להגיע לנקודות ציון פיזיות הפזורות ברחבי העולם, ולא ניתן לשחק בו מהבית.

ב-Ingress פועלות שתי קבוצות, קבוצות ה-Enlightened וקבוצת ה-Resistance אשר כלל השחקנים מכל העולם מתחלקים ביניהן. מטרתן העיקרית של שתי הקבוצות היא "לכבוש" טריטוריה גדולה ככל הניתן ברחבי העולם, על ידי הגעה פיזית לנקודות ציון, השתלטות עליהן וחיבור נקודות הציון בקישורים.

המשחק שוחרר לראשונה בגרסת בטא סגורה ב-15 בנובמבר 2012 ונפתח לציבור ב-30 באוקטובר 2013. כיום ישנם מיליוני שחקנים פעילים ברחבי העולם ומאות אלפים המשחקים בו באופן יומיומי.

מעבדות Niantic הייתה קבוצה אשר החלה את דרכה בחברת גוגל ובשנת 2015, בעקבות שינוי מודל הניהול של גוגל לקבוצת אלפאבית יצאה ממנה כ-Spin-off לחברה עצמאית.

סיפור רקע

סיפור המסגרת של יוצרי המשחק הולך ככה: בזמן הגילוי שפיזיקאים ב-CERN גילו את בוזון היגס בשנת 2012. במהלך אותו זמן, התגלה שכדור הארץ מלא בחומר אקזוטי או "XM". לחומר הזה יש קשר עם ה-"מעצבים" (Shapers), תופעה מסטורית או גזע חייזרי.

מהלך המשחק

סביבת המשחק

השחקן משחק במשחק באמצעות אפליקציה בסמארטפון המציגה מפה של האזור. למפה יש רקע שחור וללא שמות של רחובות, ביניינים. ביניינים מסומנים בצבע האפור ומים מסומנים בצבע כחול. על המפה אפשר לראות חומר אקזוטי (XM), פורטלים, קישורים, שדות שליטה ופריטים שחקנים אחרים הפילו מהמלאי שלהם. מרחקים מהשחקן כתובים רק בשיטה המטרית על מנת למנוע בלבול בין שחקנים.

כחוק, שחקנים חייבים להיות ברדיוס של 40 מטרים מהאובייקט איתו הם מנהלים אינטרקציה. השחקן יכול לראות רק את המיקום של עצמו, לא של אחרים. הצבע של חץ המיקום ומיכל ה-XM הוא בהתאם לקבוצה שאליה הוא משתייך (כחול ל-Resistance, ירוק ל-Enlightened). ה-XM נחשב לאנרגיה והוא נחוץ לביצוע פעולות במשחק, אפשר לקבל אותו על ידי מעבר באזור של XM (בדרך כלל ליד פורטלים). שחקן יכול 'לפרוץ' פורטל כדי לקבל פריטים הנחוצים למשחק או למילוי מיכל ה-XM.

שחקנים מקבלים נקודות גישה (AP) על כל פעולה שהם מבצעים במשחק. כאשר מספיק נקודות AP מצטברות, השחקן עולה רמת גישה במשחק ומקבל גישה לפריטים ברמה גבוהה יותר ומיכל XM גדול יותר. ישנן 16 רמות גישה. היות שהשחקן מקבל יותר נקודות AP על השטלטות על פורטל עוין מאשר תחזוקת פורטל של קבוצתו, יצתברו לו נקודות AP בקצב יותר מהיר מאשר מהיצמדות לאזור של קבוצתו.

בנוס, לקבלת נקודות AP, פעולות מסוימות נותנות לשחקן תגים שונים. גם לתגים בדרך כלל יש רמות (ערד, כסף, זהב, פלטינה והגבוהה, שוהם) והם נחוצים על מנת לעבור לרמות יותר גבוהות מרמה 8. רוב התגים מבוססים על נתוני סטטיסטיקה של השחקן לדוגמה: כבישה ותחזוקה של פורטל למשך זמן רב, סך כל יחידות מוח (MU) כבושות, יצירת קישורים ושדות שליטה, פעולות התקפה שונות ואף גילוי פורטלים חדשים. ישנם תגים שניתן לקבלם רק על ידי הגעה לאירועי אינגרס מיוחדים, למרות שתגים אלה לא מקדמים את השחקן (למעט תגים כמו "Innovator" או "Vanguard" שמקבלים כאשר מלאה למשחק עוד שנה).

בספטמבר 2014, ניאנטיק הציגה משימות למשחק. משימה היא סט שנוצר על ידי שחקן של נקודות ציון לביקור וביצוע פעולות עליהם. חלק מהמשימות מראות את כל נקודות הציון מההתחלה ויש משימות המראות רק חלק מהם והן נחשפות עם ההתקדמות של השחקן במשימה. סיום משימה נותן לשחקן מדליה וירטואלית.

פורטלים

במשחק, לכדור הארץ יש מספר רב של "פורטלים" הנראים ל"סורק" (האפליקציה שרצה על הסמארטפון). הם צבועים בכחול, ירוק או אפור בהתאם לקבוצה אליה הם נשלטים (אם הפורטל אפור, הוא לא כבוש). שחקנים יכולים לכבוש פורטל על ידי לשים לפחות "רזונטור" אחד עליהם, בפורטל יש מקום עד לשמונה רזונטורים. השחקנים יכולים גם להתקין "מודים" (שדרוגים) לפורטלים על מנת להגן על הפורטלים או להגדיל את כוחם בדרכים שונות. פורטל שאין עליו רזונטורים, אינו כבוש.

שחקנים מקבלים פריטים במשחק (רזונטורים, נשקים וכו'.) על ידי הגעה בעצמם אל הפורטל, בדרך כלל על ידי הליכה, רכיבה על אופניים, תחבורה ציבורית או נהיגה לפורטל, עליהם להיות במרחק של עד ל40 מטרים מהפורטל ואז "לפרוץ" אותו על ידי לחיצה על הכפתור בסורק. כל שחקן יכול לפרוץ כל פורטל ולקבל פריטים, כל עוד לא במגבלות התדירות: פריצת פורטל גורמת להתחלה של "תקופת קירור" הנמשכת בדרך כלל חמש דקות עד שאותו שחקן יכול לפרוץ את הפורטל שוב; פריצת פורטל 4 פעמים במשך 4 שעות יגרום לפורטל "להישרף" בשביל אותו שחקן למשך 4 שעות. התקופות האלה ניתנות לקיצור על ידי התקנת מוד "Heat Sink" (מאוורר) ו"Multi-hack". פריצת פורטל הנשלט על ידי הקבוצה המתחרה יתן לשחקן 100 נקודות AP תמורות הסיכון להיתקף על ידי הפורטל בצורה של איבוד XM. שחקנים יכולים גם לקבל יותר נקודות AP ופריטים על ידי פריצת גליף, לשחקן מוצגת סדרה של גליפים ועליו לחזור עליה תוך פרק זמן קצר. המהירות, הקושי והפרסים של פריצת גליף ניתנים לשינוי על ידי פקודות מיוחדות.

על מנת לכבוש פורטל לקבוצה מסוימת, שחקן צריך לשים לפחות רזונטור אחד על הפורטל. אם הפורטל כבר כבוש על ידי קבוצה אחרת, על השחקן לתקוף אותו כדי לנטרל את הפורטל על ידי הריסה של הרזונטורים באמצעות נשק שנקרא XMP Burster (פצצת לחץ XM). בעת שימוש ב-XMP, כל פורטל בטווח שלו (בהתאם לרמת ה-XMP) ייפגע אך אם הפורטל שייך לאותו קבוצה שאליה שייך השחקן התוקף, לא יקרה לו נזק.

פורטלים הם בדרך כלל ביניינים, פסלים, ציורי קיר, אומנות ציבורית, ספריות, סניפי דואר, אנדרטאות, בתי תפילה, תחנות תחבורה ציבורית, פארקים, מקומות נופש, אתרים תיירותיים או עסקים מיוחדים. שחקנים היו יכולים להגיש בקשות לפורטלים חדשים. ביולי 2016, המשחק הגיע ל15 מיליון פורטלים ולא היה ניתן יותר להגיש בקשות לפורטלים. בנובמבר 2016, אינגרס התחילה את מבצע OPR (Operation Portal Recon) והתחיל בסן פרנסיסקו, טוהוקו, קיושו. שחקנים מרמה גבוהה יכולים להצביע על אילו נקודות ציון יהיו פורטלים. המספר של הפורטלים נהיה גדול ואיתו גם את אורך החיים של המשחק. הצפיפות של הפורטלים באזור מסוים מתואמת לצפיפות האכלוסיה באותו אזור, ככה שבערים הגדולות יש יותר פורטלים.

קישורים בין פורטלים עשוי להיות באורך מטרים עד למאות קילומטרים. קישורים בין-לאומיים הם לא נדירים, המשחק גרם להרבה אנשים לטייל בעולם. עבור הרבה אנשים, המשחק הפך לדרך-חיים אפילו ברמה של קעקועים.

קישורים בין פורטלים ושדות שליטה

שני פורטלים המיכילים את כל שמונה הרזונטורים ונשלטים על ידי אותה קבוצה יכולים ליצור קישור בינם בתנאי ששחקן עומד במרחק של עד 40 מטרים מאחד ויש לו מפתח של הפורטל אליו הוא רוצה ליצור קישור (אפשר לקבל מפתחות מפריצת פורטל). מספר הקישורים המקסימלי מפורטל ואורכם נקבע על ידי רמת הרזונטורים על הפורטל ומודים (מגביר קישורים וSoftBank אולטרה קישור). לינק לא יכול לחצות לינק אחר, לא משנה מאיזו קבוצה. שלושה רזונטורים נחוצים רק לשמירה על לינק. שחקן מקבוצה הפוכה יכול להרוס לינק על ידי תקיפת אחד מהפורטלים עד שנשארו בו פחות משלושה רזונטורים.

כאשר שלושה פורטלים מחוברים בצורת משולש, הם יוצרים שדה שליטה, ויחידות המוח הולכות לקבוצה של הפורטלים. פורטלים בתוך שדה לא יכולים ליצור ביניהם קישור. שחקן מהקבוצה האחרת יכול להרוס שדה שליטה על ידי הריסת אחד מהקישורים היוצרים אותו. על מנת לצבור כמה שיותר יחידות מוח, אפשר ליצור שדות שליטה מעל שדות אחרים.

מכשירים נתמכים

כדי לשחק צריך סמארטפון המריץ אנדרואיד 4.0+ או iOS 7 ומעלה עם חיבור Wi-Fi חזק או תקשורת סלולרית, כמו כן גם חיבור GPS.

באזורים ללא תקשורת סלולרית, אפשר להשתמש גם במודם לוויני.

אירועים

חברת Niantic מארגנת כל רבעון אירועים מרוכזים ברחבי העולם. אירועים אלו מושכים אלפי שחקנים ומכונים "אנומליות". לאנומיה מתלווה סיפור רקע אשר משתלב בעלילת המשחק ותוצאות האנומליה ישפיעו על העלילה המתפתחת של המשחק. בפרק הזמן הקודם לאנומליה, ובמהלך האירועים השונים Niantic מארגנת משימות ייחודיות ברחבי העולם. משימות אלו לרוב אינן יכולות להתבצע על ידי שחקן יחיד או אף קבוצת שחקנים ממדינה כלשהי, ומחייבות שיתוף פעולה בינלאומי. במזרח התיכון מתבצע לעיתים תיאום בין שחקנים מישראל לבין שחקנים ממדינות שונות באזור, גם כאלו אשר לא מתקיים מולם קשר דיפלומטי.

בנוסף, מאורגנים מעת לעת ימי משימות רשמיים במסגרתם נפגשים השחקנים משני הצדדים ומבצעים פעילויות, לרוב הליכה סביב מסלול מסוים בעיר העובר דרך נקודות ציון מעניינות או מיוחדות בעיר ומשלב מעבר באזורים מרכזיים במשחק. אירועים אלו אינם בעלי אופי תחרותי.

אירועים מקומיים ולא רשמיים מאורגנים על ידי הקבוצות בנפרד או בשיתוף פעולה בתדירות התלויה בחוזק הקהילה המקומית וגיבושה.

תרבות והשפעה חברתית

Ingress מתאפיין בתרבות אשר התפתחה סביב המשחק. שחקנים ותיקים משתי הקבוצות מפתחים "גאוות יחידה" התאפיינת בלבישת ביגוד בצבע הקבוצה בעת אירועים מרכזיים, מעקב צמוד אחר העלילה המתפתחת ועוד. בנוסף, שחקנים רבים מדווחים כי המשחק שינה דפוסי פעילות בחייהם בכך שאילץ אותם להסתובב מחוץ לבית, פעמים רבות ברגל או באמצעות אופניים, ובכך עודד אותם לבצע פעילות גופנית רבה יותר, לפגוש שחקנים נוספים מקבוצתם ולנהל אינטרקציה חברתית.

ביולי 2016 השיקה Niantic בשיתוף פעולה עם נינטנדו את המשחק פוקימון גו שמבוסס על אינגרס, וזכה להצלחה מסחררת. על אף שהיה זמין להורדה באופן רשמי במדינות ספורות בלבד זהו המשחק שהורד בשבועיים הראשונים להשקתו יותר מכל משחק אחר. בתוך שבוע מיום השקתו הוא הפך לבעל מספר המשתמשים היומיים הגבוה ביותר בכל הזמנים, ובכך עקף את קנדי קראש סאגה.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אינגרס בוויקישיתוף
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0