אה"מ צ'מפיון (1915)
תיאור כללי | |
---|---|
סדרה | הסיירות מסדרה C |
ציוני דרך עיקריים | |
תחילת הבנייה | 9 במרץ 1914 |
הושקה | 29 במאי 1915 |
תקופת הפעילות | 20 בדצמבר 1915 – 28 ביולי 1934 (18 שנים) |
אחריתה | נגרטה |
מלחמות וקרבות | מלחמת העולם הראשונה |
מידות | |
הֶדְחֶק | 3,750 טון |
אורך | 136 מטר |
רוחב | 12.6 מטר |
שוקע | 4.4 מטר |
נתונים טכניים | |
מהירות | 28.5 קשרים |
גודל הצוות | 324 |
טווח שיוט | 8,670 ק"מ |
הנעה | 8 דוודים המזינים 2 טורבינות בהספק 40,000 כוחות סוס |
צורת הנעה | 2 מדחפים |
כמות הדלק | 772 טון |
אמצעי לחימה | |
שריון |
אמצע האונייה: 4 אינץ' חרטום: 2¼-1½ אינץ' ירכתיים: 2½-2 אינץ' סיפונים עליונים: 1 אינץ' מעל ההיגוי: 1 אינץ' |
חימוש |
4 תותחי Mk XII BL 6 אינץ' (152 מ"מ) תותח נ"מ 4 אינץ' (102 מ"מ) תותח 3 פאונד 6 צינורות טורפדו בגודל 21 אינץ' (533 מ"מ) |
אה"מ צ'מפיון הייתה סיירת קלה מסדרה C של הצי המלכותי, ששירתה במהלך מלחמת העולם הראשונה. היא הייתה חלק מקבוצת קאליופ של סדרה C.
בנייה
שמונה סיירות קלות הוזמנו עבור הצי המלכותי בתקציב 1913. שש האוניות של סדרת קאליופ השתמשו במנועי טורבינה עם הנעה ישירה קונבנציונלית, אך לשתיים, צ'מפיון וקאליופ, היו תכנוני מנועים ניסיוניים באמצעות הפחתת הילוכים כדי להתאים למהירויות עבודה אופטימליות של טורבינות ומדחפים. זה בעקבות תכנונים ניסיוניים שהוזמנו בשנת 1911 תוך שימוש בטורבינות בלחץ גבוה עם הילוך עבור המשחתות באדג'ר וביבר ובשנת 1912 תוך שימוש בגיר עבור טורבינות בלחץ גבוה ובלחץ נמוך כאחד במשחתות לאונידאס לוציפר. צ'מפיון וקאליופ בדקו עיצובים שונים.
היא נבנתה על ידי Hawthorn Leslie and Company ב-Tyneside, אנגליה, הונחה ב-9 במרץ 1914, הושקה ב-29 במאי 1915 והושלמה בדצמבר 1915.
לצ'מפיון היו שני צירי מדחף, השמאלי מונע מחדר המנועים האחורי והימני מונע מחדר המנועים הקדמי. גיר הגדיל את יעילות המנוע הכוללת, ואיפשר הפחתה בגודל הדוד והטורבינה עבור כוח נתון שסופק על ידי המדחפים, כך שהתכנון הראשוני הפחית את גודל חדר הדוודים והוריד את ההספק הנומינלי שפותח מ-40,000 כוחות סוס (29.8 מגה ואט) ל-37,500 כוחות סוס (28 מגה ואט). עם זאת, במהלך הבנייה בוצעו שינויים כדי להגדיל שוב את קיבולת הדוד ולהוסיף טורבינות שיוט שחזרו לתפוקת הכוח הנומינלית של האוניות ללא הגיר מסדרת קרוליין. מהירות המדחף המרבית הייתה נומינלית של 340 סיבובים לדקה. ניסויים שהשוו בין צ'מפיון לקרוליין הראו כי בהספק מפותח בפועל של 41,000 כוחות סוס (30.6 מגה ואט) בשתי האוניות, צ'מפיון השיגה מהירות של 29.5 קשרים תוך שימוש ב-470 טון דלק ביום, בעוד שקרוליין השיגה מהירות של 29 קשרים באמצעות 550 טון דלק ליום. האונייה יכלה להגיע ל-28 קשרים בהספק הנמוך יותר של 31,000 כוחות סוס (23 מגה ואט).
היסטוריית שירות
מלחמת העולם הראשונה
צ'מפיון נכנסה לשירות בצי המלכותי ב-20 בדצמבר 1915. היא שובצה בצי הגדול עם השלמתה, ושימשה כמנהיגת שייטת המשחתות ה-13 עד סוף מלחמת העולם הראשונה ועד תחילת 1919. היא לחמה בקרב יוטלנד ב-31 במאי–1 ביוני 1916, במהלכו הייתה גם אוניית הדגל של קומודור (D), המפקד הבכיר של המשחתות של הצי.
לאחר המלחמה
צ'מפיון שירתה לזמן קצר בשייטת הסיירות הקלות השנייה במהלך 1919. לאחר מכן היא הוצמדה לבית הספר לטורפדו של הצי המלכותי, אה"מ ורנון, מ-1919 עד 1924, ועברה שיפוץ ב-1923. היא הושבתה והושמה תחת שליטת המספנה בפורטסמות' באוקטובר 1924.
במאי 1925, צ'מפיון נכנסה מחדש לשרת כספינת ירי של תותחנים. היא צורפה לבית הספר לאיתות בשנת 1928, ושימשה כמצע מבחן עבור מערכות הירי הראשונות של הצי המלכותי (RPC) באותה שנה. היא הושבתה בדצמבר 1933 והושמה תחת פיקוח המספנה.
פירוק
צ'מפיון נמכרה ב-28 ביולי 1934 ל-Metal Industries מרוזית', סקוטלנד, לצורך גריטה.
קישורים חיצוניים
37870793אה"מ צ'מפיון (1915)