אדולף פון מנצל
שגיאת לואה ביחידה יחידה:תבנית_מידע בשורה 261: תבנית אמן ריקה.
אדולף פרידריך אֶרדמַן פון מֶנצֶל (בגרמנית: Adolph Friedrich Erdmann von Menzel; 8 בדצמבר 1815 - 9 בפברואר 1905) היה צייר ואמן תצריב גרמני. יחד עם קספר דוד פרידריך הוביל את הזרם הרומנטי באמנות הגרמנית במאה ה-19 והיה ממבשרי האקספרסיוניזם. היה צייר פורה ופופולרי בזמנו.
תולדות חייו
פון מנצל נולד בברסלאו כאדולף מנצל. אביו היה בעל בית מלאכה לליתוגרפיה. ב-1830 עברה המשפחה לברלין. עם מות האב ב-1832 המשיך מנצל הבן את עסקיו. ב-1833 החל ללמוד באקדמיה לאמנות בברלין, אך עזב לאחר זמן קצר. בשורות האקדמיה פגש אדולף מנצל אדם בשם קארל פרידריך ארנולד (Carl Heinrich Arnold), שהיה לו בהמשך תפקיד מפתח חשוב בחייו (הוא שימש כפטרון יצירותיו של מנצל בנוסף להיותו חבר קרוב).[1]
בין 1839 ל-1842 אייר בטכניקה של חיתוך עץ ספרי היסטוריה אודות פרידריך הגדול ופרידריך וילהלם הרביעי, מלך פרוסיה. במקביל למד באופן אוטודידקטי לצייר ציורי שמן. מנצל, בתור אמן בצבעי שמן, התומך בהתפתחות האומנות בת זמנו, בחר להצטרף לארגון שנקרא אז "ארגון האמנים הצעירים", כאשר בהמשך, כעבור 4 שנים הצטרף לארגון ל"ארגון האמנים הבוגרים".
כשהגיע בזמנו האירוע הגדול בגרמניה של המאה ה-19, המכונה "אביב העמים", זיהה מנצל באירוע כבעל חשיבות היסטורית ייחודית, והחליט להקדיש ציור שלם (שזכה לשם Aufbahrung der Märzgefallenen) על הנושא, שלא הושלם לבסוף. חיוו של אדולף פון מנצל נקשרו הדוקות לחיוו של פרידריך הגדול, והיה לצייר הראשי בהיסטוריה שהתעסק כה רבות בו (החל מ-1849). "נושאי הציור שלו כללו תמונות מחיי היום-יום ונושאים היסטוריים (רובם מתקופתו של פרידריך הגדול), שגם הם צויירו באופן נטורליסטי, עם שימת-לב לפרטים כביכול תיעד סצנה שנכח בה (ציור פסאודו-תיעודי).[1]
בשנת 1866 יצר סדרת ציורים המתארת גופות חיילים ממלחמת שבעת השבועות. על סדרת ציורים אלה כתב מבקר האמנות עוזי צור "סדרה מזעזעת ומודרניסטית לחלוטין של גוויות חיילים הנגלים לעינינו כיצירי גיהנום, וציורי אקוורל ספורים שבהם הוא פורם את השתי וערב של הגוף האנושי המופקר כחציר השדה, ואת השתי וערב של הציור הקלאסי המתפורר למול עינינו"[2].
מנצל, שכמעט ולא עזב במהלך חייו הבוגרים את ברלין, ביקר בפריז ונפגש עם אדגר דגה וז'אן-לואי-ארנסט מסונייה.
בשנת 1898 קיבל תואר אצולה ואת הזכות לצרף את התחילית "פון" לשמו[3].
גלריה
-
בתים ועצי ערבה, 1846.
-
חדר השינה של האמן, 1847
-
יוזף השני, קיסר האימפריה הרומית ה"קדושה" בנייסה, 1857.
-
יום חול בפריז, 1869
-
בית החרושת לפלדה, 1872-1875
קישורים חיצוניים
- אתר האינטרנט הרשמי של אדולף פון מנצל
- על האמן, אתר הגלריה הלאומית
- German masters of the nineteenth century : paintings and drawings from the Federal Republic of Germany / The Metropolitan Museum of Art, New York - מאסטרים גרמנים מהמאה ה-19, קטלוג תערוגה ממוזיאון המטרופוליטן לאמנות בניו יורק
- אוספו, במוזיאון גטי, לוס אנג'לס
הערות שוליים
- ^ 1.0 1.1 Adolph von Menzel Biography - Infos - Art Market, www.adolph-von-menzel.com
- ^ עוזי צור, ביקור בתערוכת היחיד של משה גרשוני בברלין, באתר הארץ, 31 באוקטובר 2014
- ^ על האמן, אתר הגלריה הלאומית
24704966אדולף פון מנצל