אני סבור שהחסידים על הספרדים, ועכ"פ החסידים העבירו את ההושענות ללפני קריאת התורה ואחריהם הספרדים, גם בלי שהם ישפיעו אחד על השני, שכן במחזור מועדי ה' שיצא לאור בתשי"א ההושענות מובאות לאחר מוסף.
שיחה:פיוטי הושענות/ארכיון
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
מדברים איתך על לפני 250 שנה, אז החסידות לקחה הרבה מנהגים מהקבלה - ספרדים.
מהקבלה, לא מהספרדים.
סבבה, הכוונה זהה.
למה? הספרדים לא נהגו כך. החסידים לא אימצו מהם את המנהג.
צריך לבדוק היטב, ראה לביינתים פה.
ראה בערך הושענות, הספרדים (כפי שמובא בחיד"א) נהגו לעשות הושענות מיד לאחר הלל, החסידים שינו ממנהגם בעקבות האר"י.
הנה מחזור מועדי ה', שמחברו כתב בפירוש שפסק ע"פ החיד"א.
https://tablet.otzar.org/#/b/164736/p/103/t/1679938671374/fs/0/start/0/end/0/c/1679938799345
לא כתב בפירוש, דקדק היטב.
"אחר חזרת מוסף אומרים הושענות" לא מספיק מפורש?
ואדייק יותר, החיד"א מציין למנהג ארץ ישראל לא למנהג יהודי ליוורנו.
התכוונתי לא כתוב שזה על פי החיד"א
בשער המחזור כתוב.
כתוב בסך הכל שלקחו הלכות מספריו.
אני חושב ששמש מרפא יוכל להבהיר את הדבר.
כף החיים סימן תרס ד) שם. ולהקיפה פעם א' בכל יום וכו' ורב סעדיה כתב שמקיפין מיד אחר קריאת ההפטרה בעוד הספר על התיבה ומנהג טוב הוא כדי שלא להוציא הספר שלא לצורך כיון שאין קורין בו אלא שאין ניהגין כן. טור. ומ"ש שאין נוהגין כן ר"ל אלא שמחזיר הש"צ תפלת מוסף ואומר קדיש ואח"כ אומר הושענות ומקיפין וכמ"ש הטור ססי' תרנ"ח ורסי' זה יעו"ש וכ"כ הב"ח. אמנם בשער הכוו' שם כתב דאחר נטילת לולב ונענועיו בברכה ובהלל אז עושין ההקפות. וכ"כ בפע"ח שער כ"ט פ"ג ועי"ש בהגהת הצמח הטעם בס"ד יעו"ש. וכ"כ מהר"ם גלאנטי בס' קרבן חגיגה סי' פ"ו דבירושלים עה"ק ת"ו נוהגין לעשות ההקפות אחר הלל יעו"ש והב"ד י"א בהגה"ט. וכ"כ החיד"א בס' מו"ב סי' ט' או' רצ"ג דטוב לעשות ההושענות תיכף כמנהג א"י ת"ו כמ"ש הרב המג"ן עכ"ל וכ"כ בספרו לד"א סי' ד' אות י"ג. וכ"ה מנהג חסידי בית אל יכב"ץ אשר בעיר קדשינו ירושת"ו ההולכים ע"פ דברי האר"י ז"ל. ומשמע משער הכוו' דף ק"ח ע"א דאין אומרים קדיש תתקבל אחר הלל אלא אחר ההקפות יעו"ש. וכ"מ בפע"ח שער כ"ט פ"ו יעו"ש. וכ"ה מנהג חסידי בית אל יכב"ץ:
בסדר, אז הספרדים בארץ ישראל הקיפו לפני קריאת התורה. בכל שאר העולם הם הקיפו אחרי מוסף.
אם זה כל כך בוער לך. תשנה ל: "בקהילות הספרדים והחסידים, בהשפעת חכמי הקבלה, העבירו את אמירת ההושענות אל אחרי ההלל"
אע"פ שכל בר דעה יודע שהספרדים נהגו על פי הקבלה הרבה לפני החסידים. לא לחינם קוראים לזה נוסח ספרד.
תלוי במה.
אין נושאים ישנים יותר