פליקר

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף Flickr)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
Flickr
נתונים כלליים
סוג חברת תוכנה ושירות רשת
מייסדים סטוארט בטרפילד, קתרינה פייק
תקופת הפעילות 2004–הווה (כ־20 שנה)
משרד ראשי ארצות הברית
בעלות SmugMug
מוצרים עיקריים העלאת תמונות לאינטרנט
 
Flickr.com

פליקראנגלית: Flickr) הוא אתר אינטרנט המעניק שירות שיתוף תמונות בסגנון web 2.0. האתר היה בבעלות חברת האינטרנט ובעלת הפורטל "Yahoo!‎"; הוא נרכש על ידה בשנת 2005 מחברת לודיקורפ (Ludicorp), שיצרה אותו ב-2004. בשנת 2018 נמכר האתר לחברת SmugMug.[1]מייסדי לודיקורפ, סטוארט בטרפילד ואשתו קתרינה פייק, נשארו לעבוד עם יאהו עד 2008, אז פרשו.

על פי דיווחים עלות הרכישה נעה בין 22-25 מיליון דולר.[2]

האתר זוכה להצלחה רבה בקרב גולשים מהעולם ומישראל. בשנת 2010 נמסר מטעם יאהו כי האתר כולל למעלה מ-5 מיליארד תמונות. במרץ 2013 דווח שבפליקר יש 87 מיליון משתמשים רשומים.[3] בספטמבר 2016 דווחו 122 מיליון משתמשים רשומים.[4]

מאפיינים

חשבונות

השירות מאפשר לגולשיו לפתוח חשבון, הכולל פרופיל משתמש וגלריית תמונות וקבצים. פליקר מציעה ללקוחותיה שלושה סוגי חשבונות מתוכם יוכלו לבחור כיצד ברצונם לפתוח את חשבונם האישי.

האפשרות הראשונה לפתיחת חשבון היא "חשבון חינם", המוגבל לשטח אחסון של טרה-בית, וכן קיימות הגבלות פרטניות לכל סוג מדיה - 200 מגה-בית לכל תמונה, 1 גיגה-בית לכל וידאו (בעל אורך מרבי של עד 3 דקות). האפשרות השנייה היא "חשבון ללא פרסומות", המאפשר למנויים למנוע פרסומות תמורת תשלום שנתי. האפשרות שלישית היא "חשבון Doublr" חשבון הזהה לחשבון מסוג 'חינם', למעט העובדה שהוא כולל שטח אחסון כפול.[5]

בנוסף לכך, מתוקף סמכותה, רשאית פליקר למחוק חשבונות מבלי לתת כל סיבה או אזהרה לבעל החשבון.[6]

עד מאי 2013 הוצעו ללקוחות שני סוגי חשבונות: חשבון חינם (עד 1 טרה-בית), או חשבון בתשלום (ללא הגבלה של תמונות וסרטונים ובנפח תעבורה גבוה).

ארגון ואחסון

התמונות אותם מעלים הגולשים ניתנות לקטלוג ומיון לפי תגיות. שיטת האחסון של פליקר מתבססת על שימוש ביישום "ענני תגים",  כלומר מתן גישה לתמונות מתויגות עם מילות המפתח הפופולריות ביותר. משתמשים יכולים לארגן את התמונות שלהם לתוך "אלבומים" (לשעבר "סטים") אשר הם גמישים יותר מאשר שיטת התיקייה המסורתית המבוססת על סידור קבצים בארגון מסוים אחד. בניגוד לשיטה המסורתית בה תמונה משויכת לאלבום אחד בלבד,  בשיטה החדשה, תמונה אחת יכולה להיות שייכת לאלבום אחד, לאלבומים רבים, או בכלל לא.

בשנת 2006, צוטט באתר "vander wal" כי היישום Flickr הוא דוגמה לשימוש יעיל  בשיטת הפולקסונומיה, שיטה שיתופית לתיוג וסיווג של מידע.[7] בזמן שהמשתמש מעלה תמונה לחשבונו האישי באפשרותו לתייגה בכותרות ותיאורים. אם בעל החשבון מתיר, יוכלו אף משתמשים אחרים להוסיף לתמונותיו האישיות תיוגים גם כן. באמצעות אותם תיוגים, ניתן יהיה לבצע לאחר מכן חיפוש במנוע החיפוש הפנימי של פליקר ובכך ליישם את שיטת הפולקסונומיה.

התמונות אוגרות את מספר הצפיות בהן, וניתנות לסימון כאהובות על ידי משתמשים. לרוב ניתנת למשתמשים אפשרות להוסיף תגובית לתמונות, כמו גם להזמין את התמונות לקבוצה מסוימת או לתייג תמונה. ניתן להציג את התמונה במספר גדלים, ולבצע עליה פעולות עריכה פשוטות כגון סיבוב. ניתן לצרף תיוג גאוגרפי (שבמקרים רבים נאסף על ידי המצלמה ומפורש אוטומטית על ידי אתר פליקר) לתמונה באלבום וכן להוסיף את התמונה למפה האישית של המשתמש באמצעות imapflickr.[8][9]

פליקר מספקת קוד להטבעת אלבומים בתוך בלוגים, אתרי אינטרנט ופורומים. אלבומי פליקר מוצגים בצורה של מטה-קטגוריות ולא בהיררכיה פיזית.

בקרת גישה/פרטיות

פליקר מספקת למשתמשים אפשרות אחסון בצורה פרטית או ציבורית. משתמש המעלה תמונה יכול לקבוע מי רשאי לראות את אותה תמונה בכך שיסמן אותה כציבורית או פרטית.[10]

תמונות פרטיות ניתנות לצפייה כברירת מחדל רק למשתמש שהעלה אותן אך באפשרותו להרחיב את גישת הצפייה לחברים או משפחה. בנוסף לכך, באמצעות הגדרות הפרטיות, באפשרותו להעביר את תמונותיו מהאחסון הפרטי  ל"בריכת הקבוצות" הכוללת קבוצות פרטיות וציבוריות. קבוצה פרטית מאפשרת גישה לצפייה בתמונה לכל החברים שהוגדרו עבור אותה קבוצה ואילו בקבוצה ציבורית התמונה הופכת לציבורית גם כן ולא ניתן להגדיר עבורה מורשי צפייה. יתר על כן, מספקת פליקר גם את "רשימת אנשי הקשר" דרכה ניתן לשלוט בגישה לתמונה עבור קבוצה ספציפית של משתמשים.

בנובמבר 2006, פליקר יצרה מערכת "עובר אורח" המאפשרת שיתוף של תמונות פרטיות עם חברים שאינם בעלי חשבון בפליקר.[11]

בשנים 2012–2014 התגלו מספר פריצות לחשבונות משתמשים ביישום, בתוך כך נפרצו למעלה מ-200 מיליון חשבונות על ידי האקרים. לאור כך בוצעו בפליקר פעולות מיגון למיגור התופעה, אך ב-2014 הודתה החברה כי אכן בוצעה הפרת פרטיות נתונים של המשתמשים ביישום.[12]

אינטראקציה ותאימות

פליקר היא יישום רשת אשר נגיש למנויה כאפליקציה לסלולר וכדף אינטרנט, על כן, פונקציונליות הליבה שלה מסתמכות על תכונות HTML ו-HTTP רגילות, המאפשרות תאימות רחבה בין פלטפורמות ודפדפנים. הפונקציונליות של פליקר כוללת RSS ו-Atom, וממשק תכנות יישומים המאפשר למתכנתים עצמאיים להרחיב את שירותיה ובכך לאפשר מרחב פעולה דינאמי.[13]

לפי פרסומי החברה, נכון לאוגוסט 2009 בסיס הנתונים של החברה נשמר ב-124 שרתים, בחלוקה של 800,000 חשבונות משתמשים לכל זוג שרתים.[14]

רישוי

המשתמשים יכולים לברור את רישיון זכויות יוצרים של התצלומים, כגון כל הזכויות שמורות (C), רישיונות ייחוס שונים כגון Creative Commons. אופציית תיוג זו מתווספת לשאר אופציות התיוג ביישום ולפיכך גם באמצעותה ניתן לבצע חיפוש תמונות.[15]

בעקבות מספר אירועים בהם פורסמו תמונות מארכיונים נדירים של מוזיאונים ברחבי העולם תחת רישיון "no known restrictions", הוסיפה פליקר במרץ 2015, שתי אפשרויות רישוי, "Creative Commons Public Domain Mark" ו-" (Commons Zero (CC0" לאפשרויות הרישוי שלה.[16]

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פליקר בוויקישיתוף

הערות שוליים

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

24702013פליקר