חדשנות
חדשנות היא יצירת ערך מוסף באמצעות פתרונות לצרכים גלויים, או באמצעות יצירת פתרונות לצרכים סמויים. החדשנות היא מאפיין מרכזי של רוב העבודות היצירתיות.[1]
פתרונות אלה מושגים על ידי פיתוח או שימוש במוצרים, תהליכים, שירותים או טכנולוגיות יעילים יותר מבעבר או על ידי רעיונות בשלים שמתאימים לשווקים, מדינות, או חברות שמוכנות ומעוניינות לקלוט אותם.
חדשנות שונה מהמצאה, בכך שחדשנות מתייחסת לשימוש בשיטה או ברעיון טובים יותר, בעוד שהמצאה מתייחסת לתהליך ולאופן היצירה של השיטה או הרעיון. חדשנות שונה גם משיפור, בכך שהיא עוסקת במשהו שנעשה מהותית באופן שונה ולא בעשיית אותם הדברים בצורה טובה יותר. למרות שחדשנות הכרחית לפעולה יצירתית היא לא מספיקה, שכן התוצרים היצירתיים הם לא רק חדשים אלא גם מותאמים למצב שעבורו הם נוצרו.[1]
כיום, נהוג להבחין בין חדשנות תוספתית (אינקרמנטלית) לחדשנות פורצת דרך או חדשנות משבשת (disruptive innovation). בעוד שהראשונה מתייחסת ליעול וליצירת מענים חדשים מתוך הידע הקיים, האחרונה, מייצרת קטגוריות חדשות אשר משנות את הסביבה העסקית ובכללותה, ומייצרת לפיכך צרכים חדשים ודרכי פעולה חדשות להתמודדות עמם.
ראו גם
קישורים חיצוניים
מיזמי קרן ויקימדיה |
---|
ערך מילוני בוויקימילון: חדשנות |
- על חדשנות באתר הטכניון
- חדשנות - ערך מתוך אתר דואלוג ויקי
- אבי בליזובסקי, הצעה למקצוע חדש בתיכון – חדשנות, באתר "הידען", 27 בינואר 2016
- רותם שטרקמן, המנהל הזוטר שהביא ל-HP רעיון של 100 מיליון דולר - גם אתם יכולים, באתר TheMarker, 28 בספטמבר 2018
- טלי חרותי-סובר, "חדשנות היא לא רק האקתונים וסטארט-אפים - היא מקצוע", באתר TheMarker, 6 בדצמבר 2018
- רותם שטרקמן, "מוכרים ב-800 מיליון דולר כל שנה מהדבר הזה, ואתה אומר שאנחנו עושים משהו לא טוב?", באתר TheMarker, 18 במאי 2019