מרכז הפצה
מרכז הפצה (מכונה גם מרכז לוגיסטי או מרלו"ג) הוא מתחם המשמש יצרנים, סיטונאים וקמעונאים לקליטה, לאחסון קצר מועד, להכנה להפצה ולשילוח של סחורות. הרעיון המרכזי של מרכז הפצה הוא לאפשר מענה מהיר לדרישת הלקוחות על ידי ריכוז כמות גדולה של מוצרים במיקום קרוב ונגיש.
שיטת פעולה
למרכז הפצה מגיעים מוצרים מוגמרים בכמויות גדולות. מרכז ההפצה הפשוט ביותר הוא של יצרן ולו מפעל אחד: במקרה זה, מגיעים כל המוצרים המיוצרים במפעל אל מרכז ההפצה בשינוע מרוכז - למשל במכולות בהובלה ימית או רכבת או במשאיות.
במרכז ההובלה הסחורה נפרקת, ממויינת, ומאוחסנת בתנאים נאותים עד לשילוחה ללקוח.
כאשר מתקבלת הזמנה מלקוח, המוצרים הכלולים בהזמנה מלוקטים מרחבי מרכז ההפצה, נארזים על משטחים המסומנים בנתונים על היעד ועל תכולתם, ומועמסים על אמצעי השינוע שמעביר אותם ללקוח.
מרכזי הפצה שמשמשים תאגידי ייצור (הכוללים מפעלים רבים), סיטונאים וקמעונאים, יקבלו בדרך כלל סחורות ממספר מקורות.
סוגים ומתקנים
מרכזי הפצה צריכים להתאים לסוג הסחורות בהם הם מטפלים. קיימים מרכזי הפצה בשטח פתוח, במבנה סגור, מרכזים הכוללים מתקני קירור שונים - חדרי הקפאה וקירור בטמפרטורות שונות, בקרת לחות, אמצעי אחסון לחומרים מסוכנים, ועוד.
מרכזי הפצה כוללים אמצעי אחסון כמדפים, משטחים, ארגזים וחומרי עזר וכלים כעגורנים, מלגזות, ניילון נצמד ועוד.
מרכזי הפצה מתקדמים מפעילים מערכת אחסון אוטומטית (אנ').
ישנן חברות רבות שבבעלותן מרכז הפצה אחד או רבים. מנגד, ישנן חברות המשתמשות במרכזי הפצה במיקור חוץ. כעיקרון, הכדאיות הכלכלית של הפעלת מרכז הפצה "פרטי" עולה ככל שהיקף הפעילות גדל. לעיתים, מעניקות חברות המפעילות מרכזי הפצה משל עצמן שירותי מיקור חוץ לגופים אחרים על מנת להגדיל את ניצול היכולות של המרכז, וכך גם להגדיל את רווחיהן.
מרכזי הפצה מופעלים גם על ידי גופים שאינם מסחריים - למשל צבא, מערכות בריאות, חברות תשתית וכדומה.
3PL
שירותי 3PL (אנ') (ר"ת 3rd Party Logistics, לוגיסטיקת צד שלישי) הם שירותי מרלוג הניתנים במיקור חוץ. בניגוד למיקור חוץ הניתן כתוצאה מרצון לנצל עודף משאבים, חברות 3PL מתמחות בעצם הפעלת מרכזי הפצה: הן לא מחזיקות בבעלות כלשהי על המוצרים שהן מפיצות, אך מבצעות את כלל הפעילויות הלוגיסטיות המתבקשות על ידי הלקוח השוכר את שירותיהן.[1] על פי נתוני חברת הייעוץ Armstrong & Associates, היקף השימוש של 500 החברות הכלולות בדירוג החברות של כתב העת פורצ'ן בשירותי 3PL עלה מ-46% בשנת 2001 ל-90% ב-2017.[2]
שירותי 3PL קיימים מאז שנות ה-70 של המאה ה-20. בתחילת המאה ה-21, היה לשירותי 3PL חלק מכריע בהתפתחות המסחר האלקטרוני.
גודל והיקף פעילות
מרכזי הפצה משתרעים על שטחים העולים בדרך כלל על 5,000 מ"ר. בשנת 2015 נפתח מרכז ההפצה של נייקי בטנסי, ארצות הברית, על שטח של 300 דונם.[3]
גודל מרכז ההפצה תלוי מאוד בכמות ובמרחק מהלקוחות אותם הוא משרת. מרכז הפצה גדול עשוי לקבל ולשלוח מעל עשרת אלפים מטענים מדי שנה. במרכזי הפצה של רשתות נהוג שיש ימי הפצה קבועים לכל סניף וכל סניף מקבל משלוח באופן קבוע ביום המיועד, לעיתים גם יותר מיום אחד בשבוע ועד לחלוקה מדי יום. כשהמרכז משרת לקוחות חיצוניים, ימי ההפצה יהיו קבועים אך משלוח יועבר רק כנגד הזמנת סחורה.
ראו גם
קישורים חיצוניים
- אוריון אבידן, שירותי 3PL - מחסן משודרג ותו לא?, שרשרת האספקה, גיליון 134 - אפריל 2021
- Large Distribution Centers Automate with Robotic Systems Applications, automation.com (באנגלית)
הערות שוליים
מרכז הפצה34902922Q1229659