המכון הממשלתי להכשרה בטכנולוגיה ובמדע

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף מה"ט)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.

אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.

אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.

המכון הממשלתי להכשרה טכנולוגית (מה"ט), הוא אגף ממשלתי בזרוע העבודה אשר במשרד הכלכלה והתעשייה. מה"ט הוא הגוף האחראי על מערך המכללות הטכנולוגיות, המלמדות לתוארי טכנאי (י"ג) והנדסאי (י"ד) – כלימודים על-תיכוניים, אך הם אינם נחשבים לתואר אקדמי.

היסטוריה

המכון הוקם בשנת 1970 תוך שיתוף פעולה בין משרד העבודה והרווחה והסתדרות הטכנאים וההנדסאים בישראל.

בישראל פועלות כיום 31 מכללות טכנולוגיות לציבור הכללי, ועוד 30 מסגרות לימודים המיועדות לציבור החרדי. נכון לשנת הלימודים תשע"ט (2018/2019), לומדים בפיקוח מה"ט כ-26,000 סטודנטים וסטודנטיות[1][2].

המכון פועל ממשרדים בתל אביב, בדרך בגין 86.

תחומי פעילות

מה"ט הוא הגורם המתקצב והמפקח על לימודי הנדסאים וטכנאים מוסמכים לאוכלוסייה הבוגרת. בין תפקידי מה"ט נכלל סבסוד שכר הלימוד במכללות טכנולוגיות, כאשר הוא מעביר תקצוב שגובהו כ-160 מיליון שקלים בשנה למכללות הטכנולוגיות[1]. במקביל, אחראי משרד החינוך על הכשרת הנדסאים וטכנאים מוסמכים במסגרת כיתות י"ג-י"ד עבור צה"ל.

בין יתר תפקידיו, קובע מה"ט את תוכניות הלימודים וכותב את תוכן הבחינות הממלכתיות ואמון על ביצוען, וכך יוצר אחידות ברמת הלימודים והבחינות של ההנדסאים והטכנאים המוסמכים בישראל.

כמו כן, עוסק מה"ט בהכרה במכללות ללימודי הנדסאי ולהכשרת טכנאים מוסמכים וכן במתן שירותים פדגוגיים למוסדות הלימוד ופיקוח מקצועי שוטף עליהם. מה"ט שותף לכתיבת מדיניות לשדרוג כוח אדם בתעשייה, בהתאם למסלולי ההכשרה הטכנולוגיים הנמצאים תחת פיקוחו. כמו כן, הוא שותף בפיתוח פרויקטים טכנולוגיים וביצירה של מגמות חדשות ללימודים טכנולוגיים מתוך שאיפה לסייע לתעשייה ולמשק להתמודד עם צורכים עכשוויים[3].

הלימודים לקבלת תעודת הנדסאי או תעודת טכנאי מוסמך מתקיימים במגוון רחב של מגמות לימוד (לרבות מגמות משנה והתמחויות). בין המגמות ניתן למנות הנדסת מכונות, הנדסת חשמל, הנדסה אזרחית (בניין), הנדסת רכב, אדריכלות ועוד[4].

תוכנית הלימודים מאפשרת לסטודנטים לבחור בין מסלול בוקר הנמשך כשנתיים או מסלול משולב (לימודי ערב) הנמשך כשלוש שנים, מסלול המאפשר לשלב עבודה לצד הלימודים. עם השלמת כל חובות הלימודים מקבלים הבוגרים דיפלומה[5]

רפורמות

בקיץ 2018, בדק הכלכלן הראשי באוצר ומצא כי הכנסתם החציונית של בוגרי מה"ט המחזיקים בדיפלומה, דומה לזו של בוגרי מכללות אקדמיות בעלי תואר פרופסיונלי (כגון משפטים או כלכלה) וגבוה יותר מזה של בוגרי אוניברסיטאות בתחומי הרוח.

בינואר 2018, התקבלה הרפורמה במערכת ההשכלה הטכנולוגית בהחלטת ממשלה מספר 3419, כחלק ממדיניות הממשלה לפעול למען פיתוח ההון האנושי, שיפור רמת הפריון וחיזוק המשק הישראלי. הרפורמה מהווה הזדמנות לחיזוק המכללות הטכנולוגיות וטיוב ההכשרה, הכוללת שינוי במספר היבטים: מבנה לימודים מודולרי המאפשר קבלת תעודת טכנאי מוסמך לאחר כשנת לימודים אחת; חופש למכללות לקבוע 25% מתוכנית הלימוד, צמצום שעות הלימוד, התנסות מעשית ועוד . בנוסף, הגדלת התקציב למכללות בהן יילמדו מעל 800 סטודנטים[6][7].

תוכנית הלימודים לתעודת הנדסאי תהיה בהיקף של כ-1,700 שעות ועוד כ-300 שעות לפרויקט גמר או עבודה מעשית (סטאז'). סטודנט שישלים כ-1,100 שעות מתוך 1,700 שעות ויעמוד בתנאים אך לא יסיים את לימודיו לתעודת הנדסאי יהיה זכאי לתעודת טכנאי מוסמך.

במסגרת הרפורמה, הוטל בהחלטת ממשלה על שר העבודה ושר החינוך, לתקן את חוק ההנדסאים והטכנאים המוסמכים, התשע"ג–2012, אשר ישנה את הרכב וסמכויות מועצת ההנדסאים והטכנאים המוסמכים והוועדות השונות במטרה לחזק את המועצה, לשפר את מערך ההשכלה הטכנולוגית ולהתאימו לצורכי המשק. במסגרת התזכיר ייקבעו סמכויות המועצה, לרבות בנושאי פדגוגיה, קידום איכות ומקצועיות במקצוע, התאמת מגמות הלימוד לצורכי המשק, יצירת מסלול לימודים מתקדמים להנדסאים מוסמכים ועוד.

מחלקות מה"ט

במה"ט מספר מחלקות[3]:

  • המחלקה לתכנון, תקצוב ובקרה: אחראית על תקצוב מכללות ובקרה, וכן על ריכוז בקשות להכרה במוסדות לימוד טכנולוגיים ובקשות לתקצובם.
  • המחלקה הפדגוגית: אחראית על הכנה ועדכון של תוכניות הלימוד ועל אישור דיפלומות ההנדסאים.
  • מחלקת בחינות: מבצעת את בחינות הגמר הממלכתיות במגמות הלימוד השונות ומאשרת התאמות לנבחנים.
  • מחלקת לימודי תעודה והשתלמויות: עורכת בקרה על ביצוע לימודים במכינות טכנולוגיות ומאשרת את תעודות הגמר לבוגרי המכינות.
  • מחלקת פיקוח: מבקרת על איכות ההוראה במגמות הלימוד ועל איכות תשתיות ההוראה במוסדות.

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ 1.0 1.1 תמונת מצב המכללות הטכנולוגיות שפורסמה על ידי מרכז המחקר בכנסת, 2016
  2. ^ האלטרנטיבה לאקדמיה - המכללות הטכנולוגיות, באתר כלכליסט, ‏2019
  3. ^ 3.0 3.1 המכון הממשלתי להכשרה טכנולוגית, באתר זרוע העבודה במשרד העבודה והרווחה
  4. ^ מגמות לימוד פעילות לשנת הלימודים תש"פ, באתר משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים
  5. ^ מה ההבדל בין מהנדס להנדסאי?, באתר Ynet, ‏2018
  6. ^ רפורמה במערכת ההשכלה הטכנולוגית בישראל, באתר משרד ראש הממשלה, ‏2018
  7. ^ אינטל וצ'קפוינט יסייעו לשדרוג לימודי ההנדסאות, באתר גלובס, ‏2019
ערך זה הוא קצרמר בנושא חינוך. אתם מוזמנים לתרום למכלול ולהרחיב אותו.
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

32860976המכון הממשלתי להכשרה בטכנולוגיה ובמדע