המרכז הישראלי לקידום מדעי המתמטיקה
קובץ:NoarMuchshar.png | |
אתר מורשת עולמית | |
---|---|
השתייכות | המרכז הישראלי לקידום מדעי המתמטיקה ע"ש ויקטור בנטטה, המחלקה למתמטיקה של אוניברסיטת בר-אילן |
תקופת הפעילות | 1982–הווה (כ־42 שנים) |
מייסדים | פרופ' צבי ארד, פרופ' ברנרד פינצ'וק |
שכבות לימוד | כיתות ו'-ז', כיתות ח'-י', תואר ראשון |
בעלי תפקידים | |
מנכ"ל | אלישבע פרידמן |
תלמידים | |
מעל 9,000 | |
מיקום | |
yuni.co.il |
המרכז הישראלי לקידום מדעי המתמטיקה מפעיל את התוכנית לנוער מוכשר במתמטיקה על שם ויקטור בנטטה.
התוכנית לנוער מוכשר במתמטיקה נוסדה על ידי פרופ' צבי ארד ופרופ' ברנרד פינצ′וק בשנת 1982. ומנוהלת על ידי הגברת אלישבע פרידמן החל משנת 1995 ועד היום. התוכנית מופעלת מטעם המרכז הישראלי לקידום מדעי המתמטיקה (ע"ר) ופועלת בשיתוף עם המחלקה למתמטיקה של אוניברסיטת בר-אילן וסך תלמידיה מונה כ-5,000 תלמידים בכיתות ו'-י' מכל רחבי הארץ.
התוכנית מיועדת לבני נוער מצטיינים במיוחד במתמטיקה. היא מאפשרת להם ללמוד את החומר לבגרות בצורה מעמיקה יותר ובקצב מואץ, ולסיים בגרות 5 יחידות בסוף כיתה י'. לאחר מכן יכולים הבוגרים להמשיך ישירות ללימודי תואר ראשון, בעודם לומדים בתיכון, ולסיים את התואר הראשון כשנה לאחר סיום התיכון.
מטרות התוכנית הן טיפוח החשיבה והמצוינות המתמטית תוך העצמת התלמידים המוכשרים, העשרה בידע מתמטי על היבטיו השונים מעבר לנלמד במסגרות הפורמליות, וקידום התלמידים המוכשרים אל חוד החנית של האקדמיה בישראל.
התוכנית מחולקת למעשה לשלוש מסגרות: תוכנית ההעשרה המתמטית (כיתות ו'-ז'), התוכנית לנוער מוכשר במתמטיקה (כיתות ח'-י'), ולימודי המשך אקדמיים.
מסגרות התוכנית
תוכנית ההעשרה המתמטית
תוכנית העשרה שבועית לתלמידי כיתות ו-ז, במסגרתה נלמדים נושאים מגוונים, בהם קומבינטוריקה, תורת הקבוצות ותורת המשחקים. מטרת התוכנית היא העשרת התלמידים מבחינה מתמטית. במהלכה נחשפים התלמידים אל תכנים אשר אינם נכללים בתוכנית הלימודים הרגילה ואשר באמצעותם זוכים התלמידים, לא רק בשיטות ופיתוח דרכי חשיבה, כי אם גם בהרגלי למידה נכונים ולמידה חווייתית.
התוכנית לנוער מוכשר במתמטיקה (לימודים לבגרות)
התוכנית התלת שנתית מאפשרת לתלמידיה מסלול לימודים החל מכיתה ח' ועד למועד הבגרות במהלכו לומדים התלמידים לקראת בחינת הבגרות במתמטיקה בהיקף של 5 יח"ל (על פי תוכנית הלימודים של משרד החינוך), אליה הם ניגשים בסוף כיתה י'. בדרך כלל מסגרת הלימודים כוללת פגישה אחת בשבוע באורך של שלוש ורבע שעות, במהלכה נלמדים נושאי הלימוד ובסופה ניתנים למשתתפי התוכנית שיעורי בית רבים. כיתות הלימוד ההומוגניות והקטנות מן הרגיל במספר, איכות התלמידים הנבחרים ורמת ההוראה הגבוהה, מאפשרת לתלמידים לקצר את חמש שנות הלימוד בבית הספר למספר שנים ולסיים בהצטיינות מרובה את בחינת הבגרות במתמטיקה. תלמידי התוכנית לא רק עוברים הכנה לימודית לקראת בחינת הבגרות אלא גם זוכים ליהנות מהקניית הרגלי למידה נכונים, רכישת כלי ניהול זמן נכונים וכן, העשרה נוספת על החומר הנלמד. במהלך כיתה ח' הם מקבלים פטור חלקי מהשיעורים בבית הספר, והחל מכיתה ט' ישנו פטור מלא משיעורי המתמטיקה הבית-ספריים (כולל מבחני בית הספר). עם זאת, התלמידים חייבים לגשת גם לבחינות המתקיימות בבית-הספר שלהם בכיתות ח' ובכיתות ט'.
לימודי המשך אקדמיים
תלמידים שנגשו לבגרות במסגרת התוכנית וקיבלו ציון גבוה, מוזמנים ללמוד לימודים אקדמיים במחלקה למתמטיקה של אוניברסיטת בר-אילן. המחלקה מציעה תוכנית מובנית הנמשכת שלוש שנים, במקביל ללימודים בתיכון, ותוך דחיית השירות הצבאי בשנה (ניתן לדחות את הגיוס בשנה ללא התחייבות נוספת של הסטודנט אל מול המערכת הצבאית, בהינתן שסיים 50% מהחובות לתואר טרם מועד הגיוס המקורי - דבר הקורה בתוכנית המובנית). תלמידים במסלול זה אינם נדרשים בציון פסיכומטרי כדי ללמוד באוניברסיטה.
המסלולים האפשריים לתלמידים הבוחרים להמשיך לתואר ראשון, הם לימודי תואר ראשון במתמטיקה מורחב (שימושית או עיונית), תואר דו-ראשי במתמטיקה-פיזיקה, מתמטיקה- כימיה, מתמטיקה-הנדסה או פיזיקה-הנדסה, ומדעי המחשב. בעוד הלימודים לתואר במתמטיקה מורחב, מתמטיקה-פיזיקה ומדעי המחשב נמשכים 3 שנים, על בסיס דחייה השירות הצבאי בשנה, המסלולים שכוללים הנדסה נמשכים 4 שנים, על בסיס דחייה של שנתיים מהצבא.
ראו גם
קישורים חיצוניים
- אתר האינטרנט הרשמי של המרכז הישראלי לקידום מדעי המתמטיקה
- המרכז הישראלי לקידום מדעי המתמטיקה, באתר גיידסטאר ישראל
- יולי חרומצ'נקו, תואר ראשון כבר בגיל 18, באתר וואלה!, 25 בנובמבר 2005
36008852המרכז הישראלי לקידום מדעי המתמטיקה