כביש 749
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: חסרים מקורות נוספים לערך מעבר למקור האחד שהובא.
| ||
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: חסרים מקורות נוספים לערך מעבר למקור האחד שהובא. |
ערך זה עוסק באירוע אקטואלי או מתמשך
| ||
ערך זה עוסק באירוע אקטואלי או מתמשך |
עבודות הפיתוח בכביש 749 | |
מידע כללי | |
---|---|
ציר | כביש רוחב |
אורך | כ־6.5 קילומטרים (אומדן) |
הקמה | |
תקופת הבנייה | תחילת 2024 – הווה |
חברת בנייה | חיל ההנדסה הקרבית, צה"ל |
מיקום | |
נקודת התחלה | סמוך לחוף עזה |
נקודת סיום | גבול ישראל–רצועת עזה, בקרבת נחל עוז |
כביש 749 (נקרא גם: כביש חוצה עזה או מסדרון נצרים) הוא כביש ממזרח למערב במסדרון נצרים שברצועת עזה, המבתר את הרצועה ומפריד את צפונה מדרומה ומרכזה. הכביש נסלל על ידי כוחות צה"ל במהלך התמרון הקרקעי ברצועת עזה במלחמת חרבות ברזל, על מנת לאפשר לצה"ל שליטה מיטבית בנעשה ברצועה.
בראייה היסטורית, הכביש נועד לבצע את תפקידו של ציר קרני–נצרים במסדרון נצרים, והוא אף מהווה המשך כמעט מדויק שלו במיקומו ובמשמעותו. הציר נועד לבתר את הרצועה במקום זהה במסגרת תוכנית חמש האצבעות.
בסוף תוואי הכביש במערב נמצא ה"נקז" של בסיס נצרים.
רקע
בבוקר שבת שמחת תורה ה'תשפ"ד, 7 באוקטובר 2023, פתחו ארגוני הטרור חמאס והג'יהאד האסלאמי הפלסטיני במתקפת פתע על ישראל. בחסות ירי של אלפי רקטות, חדרו כ-3,500 מחבלים לעשרות יישובים ישראליים ומתקנים צבאיים בעוטף עזה וסביבתו, תוך ניהול קרבות ירי נגד כוחות ביטחון מעטים. המחבלים ביצעו מעשי טבח ופגיעה בנשים, רצחו 779 אזרחים, וחטפו לרצועת עזה כ-253 אנשים, ובהם נשים, קשישים ותינוקות. בשעות הראשונות נלחמו נגדם כיתות הכוננות, שוטרי משטרת ישראל, לוחמי הימ"מ וחיילי צה"ל כשהם בנחיתות מספרית. בקרבות נהרגו כ-1,550 מחבלים בשטח ישראל, ובצד הישראלי נהרגו 55 שוטרים, 10 אנשי שירות הביטחון הכללי ו-301 חיילים.
בעקבות הטבח פתחה ישראל במלחמת חרבות ברזל למיטוט שלטון חמאס והשבת החטופים. כחלק מהתמרון הקרקעי ברצועה נסלל כביש 749 על ידי כוחות ההנדסה הקרבית במטרה לבתר את הרצועה ועל ידי כך לאפשר שליטה מיטבית של צה"ל ברצועה. הכביש נפרץ תחילה כציר לוגיסטי אוגדתי ע״י גדוד הנדסה במילואים 749 (ולכן נקרא על שמו) כחלק מפריצת הכוחות של אוגדה 36 מבארי לכיון הים. תחילה נפרץ הציר בשני מעברים, אחד למעבר רק״ם והשני למעבר רכבי שטח צה״ליים ועוד ציר לפינוי בלבד. כביש 749 הוקדש ע״י גדוד 749 לרס״ל (במיל׳) שלו ציון שערבי, לוחם וחובש הגדוד שנהרג בתחילת התמרון הקרקעי.[1]
תוואי ומטרה
הכביש מתחיל בסמוך לקיבוץ בארי המקביל לצפון רצועת עזה, וממשיך מערבה עד לים התיכון, כך שהוא מבתר את הרצועה ומפריד בין העיר עזה וצפון הרצועה, למרכז הרצועה ודרומה. לדברי מג"ד 601, מטרתו היא "להגן על המרחב, לפשוט לעבר מרחבים שיש בהם אויב, למנוע את המעבר מדרום לצפון ולשלוט עליה באופן מאד מדויק".[2]
הכביש החל להיסלל בפברואר 2024, והיו שותפים לסלילתו עשרות רבות של כלים הנדסיים ומשאיות עפר המופעלים בידי כוחות מילואים של חיל ההנדסה הקרבית וגדוד 601 הסדיר. לשם סלילתו נפתחו באזור מפעלי אבן הגורסים את האבנים לשם הכנת מצע עבור כבישת הכביש.[2]
צילומי לווין מהשישה במרץ מראים שצה"ל השלים את סלילת תוואי הכביש[3].
הכביש מיועד להיות בנוי לנסיעה של עד 70 קמ"ש, ומיועד גם לרכבים רגילים שאינם האמרים או נגמ"שים.[4]
ב-25 באפריל הושלמה סלילת כביש באורך 6.8 ק"מ, כך שנסיעה לאורך 8 הקילומטרים של הציר אורכת כ-8 דקות.[5]
קישורים חיצוניים
- כאן כדי להישאר: ברוך ידיד עם לוחמי גדוד 601 במבצע הנדסי לסלילת כביש חוצה עזה, סרטון בערוץ "עכשיו 14", באתר יוטיוב (אורך: 05:30)
- "דריסת רגל": פרטים חדשים על תכנית צה"ל לחלוקת הרצועה, באתר מעריב אונליין, 9 במרץ 2024
הערות שוליים
- ^ רס"ל (במיל') שלו ציון שרעבי ז"ל, באתר צה"ל
- ^ 2.0 2.1 אלחנן מזוז, כאן כדי להישאר: המבצע ההנדסי הגדול של צה"ל לביתור רצועת עזה, באתר עכשיו 14, 17 בפברואר 2024
- ^ Sam Doak, Israel completes construction of road which cuts across Gaza Strip, סקיי ניוז
- ^ פוסט באינסטגרם של גלי צה"ל.
- ^ אלחנן מזוז, לקראת המבצע ברפיח: כוחות מילואים יחליפו את אוגדה 162 ברצועה, באתר עכשיו 14, 25 באפריל 2024