תחנת הרכבת בית שאן
מידע על הבנייה | |||||
---|---|---|---|---|---|
חנוכת התחנה | 16 באוקטובר 2016 | ||||
מיקום | |||||
מיקום | צומת הכניסה לבית שאן - כביש 71 | ||||
קואורדינטות | 32°30′50″N 35°29′33″E / 32.513789°N 35.492519°E | ||||
אתרים סמוכים | מרכז מסחרי צים סנטרס | ||||
תחנות סמוכות | תחנת הרכבת עפולה | ||||
מידע על התחנה | |||||
שירות רכבות | עפולה, חיפה, עתלית | ||||
|
תחנת הרכבת בית שאן היא תחנת רכבת המשרתת את העיר בית שאן וסביבתה. התחנה נחנכה בחג הסוכות 2016. תחנת בית שאן החדשה היא חלק מקו הרכבת חיפה - בית שאן ונבנתה בסמוך לתחנת בית שאן ההיסטורית, שהייתה חלק מהקו ההיסטורי של רכבת העמק. בגובה 120 מטר מתחת לפני הים, תחנה זו היא תחנת הרכבת הנמוכה בעולם.
תחנת בית שאן ההיסטורית
- ערך מורחב – תחנת הרכבת בית שאן (הישנה)
תחנת בית שאן ההיסטורית הוקמה בשנת 1904 כחלק מרכבת העמק שחיברה את חיפה למסילת הברזל החיג'אזית, על ידי העות'מאנים, בסיוע גרמניה. התחנה פעלה עד פיצוץ גשרי הירדן ב-14 במאי 1948, פעולה שהפסיקה את פעילותה של רכבת העמק. מאז נותרו מבני התחנה מוזנחים ונטושים. בשנת 2014 הוחל בשחזור ושימור המבנים באתר.
התחנה החדשה
התחנה החדשה מוקמת כ-300 מטר ממערב לתחנה ההיסטורית. בתחנה יש שני רציפי צד באורך 300 מטר בכל אחד. מעבר תת-קרקעי מאפשר להולכי רגל ורוכבי אופניים לעבור בין הרציפים ומחבר בין התחנה ההיסטורית לתחנה החדשה. התחנה תוכננה על ידי האדריכלים לויטן שומני והקמתה מתבצעת על ידי נתיבי ישראל. עלות ההקמה כ-93 מיליון ש"ח. בקרבת התחנה הוקם חניון לכ-350 כלי רכב ונעשה פיתוח סביבתי הכולל מסלול אופניים בין התחנה ההיסטורית לתחנה החדשה וסלילת מעגל תנועה חדש על כביש 71[1].
מדוח נוסעים לשנת 2017 שפרסמה חברת רכבת ישראל עולה כי תחנת בית שאן היא השנייה במספר הנוסעים מבין ארבע תחנות העמק (221,636 נוסעים לעומת 346,536 בתחנת עפולה).
שירות רכבות בתחנה
מהתחנה יוצאת רכבת אחת בשעה לכיוון חיפה ובשעות הבוקר 2 רכבות בשעה.
קווי אוטובוס לתחנה
בצמוד לכניסה לתחנה ישנו מסוף אוטובוסים ממנו יש שני קווים פנימיים בתדירות גבוהה לכל השכונות בבית שאן ומספר קווי אוטובוס לישובי האזור. שני קווי האוטובוס הפנימיים החליפו את קו 12 הפנימי אשר בוטל עם פתיחת תחנת הרכבת.
כל הקווים במסוף מופעלים על ידי חברת סופרבוס למעט קו 151 המופעל על ידי מועצה אזורית גולן.
קו | מסלול | הערות נוספות |
---|---|---|
1 | תחנת רכבת בית שאן - מרכז העיר - קריית רבין - מסוף בית שאן | ♿ |
2 | תחנת רכבת בית שאן - צים סנטר - שפרינצק - מרכז העיר - נוף גלעד - מסוף בית שאן | ♿ |
16 | תחנת רכבת בית שאן - מרכז העיר - מסוף בית שאן - נווה איתן - מעוז חיים - כפר רופין | 🚆 |
17 | תחנת רכבת בית שאן - מרכז העיר - מסוף בית שאן - עין הנציב - שדה אליהו - טירת צבי | 🚆 |
19 | תחנת רכבת בית שאן - מרכז העיר - מסוף בית שאן - שלוחות - רשפים | 🚆 |
21 | תחנת רכבת בית שאן - מרכז העיר - מסוף בית שאן - רחוב - תל תאומים - שדי תרומות - רויה | 🚆 |
27 | תחנת רכבת בית שאן - מסעף קיבוץ גשר - צומת מנחמיה - צומת אשדות יעקב - צמח | 🚆 |
29 | תחנת רכבת בית שאן - מרכז העיר - מסוף בית שאן - חמדיה - בית יוסף - ירדנה - נווה אור - גשר - מנחמיה | |
151 | עפולה - צומת השיטה - תחנת רכבת בית שאן - צומת אשדות יעקב - צמח - צומת כורסי - חיספין - קצרין |
מקרא סימנים:
- ♿ - אוטובוס עירוני נגיש
- 🚆 - קו הזנה המותאם לזמני הרכבת
קו הרכבת בית שאן — עתלית (קו העמק) עתלית • חיפה – חוף הכרמל • חיפה – בת גלים • חיפה מרכז – השמונה • מרכזית המפרץ • יקנעם – כפר יהושע • מגדל העמק – כפר ברוך • עפולה • בית שאן |
גלריית תמונות
ראו גם
קישורים חיצוניים
מיזמי קרן ויקימדיה
|
---|
- תחנת הרכבת בית שאן באתר רכבת ישראל
- עופר אדרת, בית שאן עולה מחדש על הפסים, באתר הארץ, 15 באוקטובר 2014
- מיכאל יעקובסון, התחנות של רכבת העמק מוכנות, אבל הנוסעים ימלאו את הקרונות?, 24 באוגוסט 2016, xnet
הערות שוליים
- ^ מסילת העמק מזרח - תחנת בית שאן באתר נתיבי ישראל