שיחה:אין מוקדם ומאוחר בתורה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
תגובה אחרונה: לפני 5 חודשים מאת לעבעדיג בנושא התלבטות: כלל תלמודי או כלל מדרשי
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

העברה למרחב הערכים

יוסי ממעשיך נראה שסיימת לערוך את הערך, תבקש העברה בהמכלול:העברת דפי טיוטה? • שלוימי • (דברו איתי ~ עקבו אחרי) • י"ח באלול ה'תשפ"ג • 18:08, 4 בספטמבר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]

ביקורת המקרא

@תודה על הערך היפה והמושקע! פסקת "ביקורת המקרא" מתייחסת לספורנו, שבזמנו הדיסציפלינה הזו לא הייתה קיימת. אני מניח שלא מדובר ממש בביקורת המקרא שמש מרפא (שיחה) 01:32, 6 בספטמבר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]

אחליף ל״ביקורת״ בלבד. יותר טוב, או שיש לך רעיון אחר? יוסי (שיחה) 22:25, 6 בספטמבר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]

מספר הערות

יוסי יישר כח על הערך המשובח הכתוב ברהיטות ובבהירות.
להלן מספר הערות:
א. חסר בפתיח הגדרת הכלל עצמו. לפי המפרשים יש לנסח למשל: "הכלל קובע כי פרשיות התורה לא נסדרו תמיד על פי הרצף הכרונולוגי אלא לעיתים על פי הקשר אחר".
ב. "מונח" מתאים יותר להגדרה בת מילה אחת. יותר נכון לקרוא לזה כלל. כלל לא אומר שבכל התורה אין סדר, אלא שהתורה לא הקפידה תמיד על הסדר (רש"י פסחים ו, ב שמות ד, כ).
ג. יש מספר קטעים שלא שוכתבו מהערך הויקיפדי. איני בקי אם זה מחייב בקרדיט. הוספתי לאחד מהם קצת הרחבה.
ד. נקודה מעניינת שעוררת בערך, מהי הגישה הקרובה יותר לפשוטו של מקרא. האם הגישה החותרת להתאים לסדר הכרונולוגי או הגישה התולה את הסדר בקשר תוכני. הרמב"ן כותב "ולמה נהפוך דברי אלוקים חיים" (ויקרא ח, ב), וזאת למרות שגם הוא מודה לעיקר הכלל. במשנה למשל מוסכם שלא נסדרה בסדר הכרונולוגי שבו נאמרה אלא לפי סדר ענייני (תוס' ב"מ ב,א). מיעוט שיחה (שיחה) 02:49, 6 בספטמבר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]

מיעוט שיחה תודה רבה על ההערות המועילות, תיקנתי בהתאם. יוסי (שיחה) 10:31, 8 בספטמבר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]

רש"י

משמעות האמור בערך הוא שהמקומות שציינת בטבלה הם ה"אין מוקדם ומאוחר בתורה" היחידים ברש"י.

הייתי מדייק את זה יותר, כי יש עוד ועוד. למשל כבר בבראשית [ריש פ"ג] רש"י כותב על זה שהתורה הקדימה את סיפור עץ הדעת לפני "ויעש לאדם כתנות עור". כמו"כ בסוף פר' נח רש"י עומד על כך ש"וימת תרח בחרן" כתוב שלא במקומו. כמו"כ יש מחלוקת מתי היתה באמת ברית בין הבתרים וכו'. וזה רק מחומש בראשית.

ברכה והצלחה. עזרא ט. (שיחה) 18:10, 13 בספטמבר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]

אלו המקומות שרש"י משתמש בלשון "מוקדם ומאוחר". אכן יש עוד כמה מקומות שרש"י מתייחס לזה באופן עקיף, כנראה, במקומות שיש רק משפט אחד או כמה מילים בודדות שאינן במקומן (בשונה מפרשה שלמה או מאורע/סיפור שלם שמופיע שלא במקומו). הערך מציג את התמונה הכללית כפי שעולה מחז"ל ומכל פרשני המקרא, אך כמובן שיש עוד הרבה מקום לעיין בפרטים קטנים יותר בסוגיא זו. יוסי (שיחה) 12:02, 26 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]

נוצר או הורחב במכלול?

שלוימי הערך נוצר או הורחב במכלול? דויד (שיחה) כ"ז באלול ה'תשפ"ג 18:44 (IDT) 18:44, 13 בספטמבר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]

דויד שוכתב • שלוימי • (דברו איתי ~ עקבו אחרי) • כ"ח באלול ה'תשפ"ג • 10:17, 14 בספטמבר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
@כלומר, יש ערך כזה בויקיפדיה והערך הנוכחי מבוסס עליו, במתכונתו הנכחית לא יודע אם משהו נשאר מהערך הויקיפדי את זה אפשר לשאול את יוסישלוימי • (דברו איתי ~ עקבו אחרי) • כ"ח באלול ה'תשפ"ג • 17:45, 14 בספטמבר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
נראה לי שלא נשאר חתיכה הראויה לקרדיט... יוסי (שיחה) 21:58, 17 בספטמבר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
עדיף לא להסתבך משפטית, ייתכן שזה עדיין יצירה נגזרת. המבקר (שיחה) 22:17, 17 בספטמבר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
זה לא. אם כי להבא מומלץ לכתוב מלכתחילה מאפס. שמש מרפא (שיחה) 23:17, 17 בספטמבר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]

ספר דברים

יוסי ראה שיש אומרים שבספר דברים לכו"ע יש מוקדם ומאוחר https://www.dirshu.co.il/%D7%94%D7%90%D7%9D-%D7%91%D7%A1%D7%A4%D7%A8-%D7%93%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%90%D7%95%D7%9E%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%90%D7%AA-%D7%94%D7%9B%D7%9C%D7%9C-%D7%A9%D7%90%D7%99%D7%9F-%D7%9E%D7%95%D7%A7%D7%93/ לעבעדיג (שיחה) 08:01, 2 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]

תודה רבה. הוספתי את זה כעת לערך. יוסי (שיחה) 01:40, 3 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]

התלבטות: כלל תלמודי או כלל מדרשי

הכלל מופיע פעם אחת בתלמוד בבלי, ו-3 ופעמים בתלמוד ירושלמי, ועוד כעשר פעמים בשאר מדרשי חז"ל. האם לכתוב בפתיח הערך "כלל תלמודי" או "כלל מדרשי", או אולי לכתוב "כלל שמופיע בחז"ל" או "כלל חז"לי? יוסי (שיחה) 12:07, 26 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]

לענ"ד הכי מתאים ונכון כמו שכתבת- כלל מדרשי.--לעבעדיג (שיחה) 00:25, 27 בנובמבר 2023 (IST)תגובה[תגובה]