חיאל בית האלי

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
לוגו המכלול לאתר.png
בערך זה חסרה אספקלריה תורנית. המידע בערך זה מוצג מנקודת מבט של חול ללא אספקלריה תורנית מספקת.
אנא אל תסירו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
בערך זה חסרה אספקלריה תורנית. המידע בערך זה מוצג מנקודת מבט של חול ללא אספקלריה תורנית מספקת.
אנא אל תסירו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
Gnome-colors-emblem-development-2.svg
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.

חִיאֵל בֵּית הָאֱלִי, אישיות מהתנ"ך, שמו מופיע בספר מלכים א', פרק ט"ז, פסוק ל"ד. בונה העיר יריחו בימי אחאב מלך ישראל, שנתקיימה בו קללת יהושע בן נון.

לאחר שהעיר יריחו נכבשה ונהרסה, הטיל יהושע קללה על מי שיבנה את העיר או עיר אחרת על שמה: ”וַיַּשְׁבַּע יְהוֹשֻׁעַ בָּעֵת הַהִיא לֵאמֹר אָרוּר הָאִישׁ לִפְנֵי ה' אֲשֶׁר יָקוּם וּבָנָה אֶת-הָעִיר הַזֹּאת אֶת-יְרִיחוֹ בִּבְכֹרוֹ יְיַסְּדֶנָּה וּבִצְעִירוֹ יַצִּיב דְּלָתֶיהָ”.[1]

בעת מלכות אחאב בנה חיאל עיר על שם יריחו[2], והתגשמה בו קללת יהושע: בעת שהניח את יסודות העיר מת בנו הבכור אבירם, ובעת שהציב את שערי העיר מת בנו הצעיר, שְׂגוּב, שאר בניו מתו במהלך בניית העיר[3] : ”בְּיָמָיו בָּנָה חִיאֵל בֵּית הָאֱלִי אֶת-יְרִיחֹה בַּאֲבִירָם בְּכֹרוֹ יִסְּדָהּ ובשגיב (וּבִשְׂגוּב) צְעִירוֹ הִצִּיב דְּלָתֶיהָ כִּדְבַר ה' אֲשֶׁר דִּבֶּר בְּיַד יְהוֹשֻׁעַ בִּן-נוּן.”[4] ייתכן כי חיאל היה נציב בימיו של מלך ישראל, אחאב שהוטלה עליו משימת ביצור העיר יריחו ובנייתה.[5]

שמו ומוצאו של חיאל בית האלי

לפי כינויו, מוצאו של חיאל הוא מהעיר בית אל, בנחלת שבט אפרים. עם זאת, ישנו פירוש הסובר שכהוא כונה כך על שם הקללה (אלה) של יהושע שהתקיימה בו[6]. חיאל הוא שם תאופורי שפירושו כביכול 'הקל הוא אחי'. השמטת האות א' היא תופעה לשונית מוכרת גם בשמות פיניקים כמו חירם.[7] בשטח G בחפירות עיר דוד, התגלה בית ארבעת המרחבים ובו אוסטרקאות בעברית קדומה עם השמות חיאל ואחיאל.[8]

המפרשים סבורים[9], בעקבות התלמוד הירושלמי, שהקביעה ”בְּיָמָיו בָּנָה חִיאֵל בֵּית הָאֱלִי אֶת-יְרִיחֹה” מתייחסת למעשה ליהושפט, והוסבה לאחאב כדי לא לפגוע בכבודו של המלך הצדיק. רבי יהושע בן קרחה דרש: "והלא חיאל משל יהושפט (בתחום שבט יהודה) ויריחו משל בנימין ולמה נתלה באחאב? מלמד שתולין חובה בחייב"[10].

חיאל בית האלי בספרות חז"ל

כאמור, אזכורו הראשון של חיאל הוא בספר מלכים בו מתוארת בניה מחדש של העיר יריחו על ידו, כשבעקבותיה מתו בניו. התלמוד הירושלמי מספר שה' ביקש מאליהו שילך לנחם את חיאל, כיוון שהוא אדם חשוב. אליהו סירב מחשש שמא לא יוכל לסבול את הדברים המכעיסים שהוא עלול לשמוע שם. ה' נתן לו אשראי לגזור כל דבר שירצה אם אכן ייאמרו דברים מכעיסים. אליהו הלך לניחום ואכן שמע כיצד אחאב מסביר לנוכחים שלא ייתכן שבני חיאל נפטרו בגלל קללת יהושע. לדברי אחאב, אין הגיון בכך שקללת יהושע התקיימה כאשר קללת משה - שכאשר בני ישראל יעבדו עבודה זרה לא ירד גשם - לא מתקיימת. הדברים הכעיסו את אליהו והוא נשבע לאחאב שלא ירד גשם ותתחיל תקופת בצורת.[11]


בילקוט שמעוני מסופר כי חיאל לא שמר את מצוות ה' והסית לעבודת האליל בעל, שקיימה איזבל בהר הכרמל :”ונביאי הבעל יודעים שלא היה יכולת להוציא אש מאליו. מה עשה חיאל ? עמד נגד נביאי הבעל ואמר להם: התחזקו ועמדו נגד אליהו, ואני אעשה לכם דבר כמות שהבעל שולח לכם אש. מה עשה? לקח שני אבנים בידו ונעורת פשתן ונכנס במעי הבעל מפני שהיה חלול והקיש באבנים זה בזה כדי להדליק הנעורת. מיד הרגיש אליהו ברוח הקודש ואמר לפני: רבונו של עולם...מבקש אני ממך שתמית אותו רשע במעי הבעל. מיד ציווה הקב"ה לנחש ונשכו בעקבו ומת”.

בין ציורי הקיר בבית הכנסת דורה אורופוס נמצא ציור קיר המתאר את המסופר בילקוט שמעוני. ייתכן כי הצייר ביקש לשלב את המסופר במסורת האגדה ובין הכתוב בסיפור בספר מלכים א'. הציור צויר במאה השלישית לספירה.[12]

לקריאה נוספת

  • יוסף קלוזנר, ממציבי הדלתיים: למלאות שבעים שנה ליעקב רבינוביץ, מאזניים כ"א, תש"ו 305–308.

הערות שוליים

  1. ^ ספר יהושע, פרק ו', פסוק כ"ו
  2. ^ רש"י, מסכת סנהדרין, דף קי"ג עמוד א'.
  3. ^ רלב"ג והמצודות בפירוש הפסוק
  4. ^ ספר מלכים א', פרק ט"ז, פסוק ל"ד
  5. ^ בוסתנאי עודד, עולם התנ"ך: מלכים א', תל אביב, דוידזון עתי, 1994, ע"מ 166.
  6. ^ רש"י על ספר מלכים א', פרק ט"ז, פסוק ל"ד.
  7. ^ רן צדוק, עולם התנ"ך: מלכים א', תל אביב, דוידזון עתי, 1994, ע"מ 166.
  8. ^ יגאל שילה, עיר דוד, ירושלים הכנענית והישראלית, דרך ארץ: אבן ארץ ואדם: עורכת עירית זהרוני, תל אביב, משרד הביטחון, 1996, עמ' 14.
  9. ^ רש"י על ספר מלכים א', פרק ט"ז, פסוק ל"ד רד"ק ועוד.
  10. ^ תוספתא, סדר נזיקין, מסכת סנהדרין יד, ב
  11. ^ תלמוד ירושלמי, מסכת סנהדרין, פרק י', הלכה ב'.
  12. ^ אביגדור שנאן, עולמה של ספרות אגדה, תל אביב, משרד הביטחון, האוניברסיטה המשודרת, 1987, ע"מ 70-69.
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0